AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.374

K&N luftfilter blev lurad. // Min Schnitzer Avgas sprack.

Sida 1 av 2
318 iS M3
I dag med en glad min åkte jag till motornord och köpte en K&N luftfilter och i normala fall brukar det ta 20 minuter att åka hem från motornord men idag tog det 10 minuter.
Jag ville få på den så snabbt som möjligt men när jag skulle testa den så blev jag MYCKET MISSNÖJD

Varken effekt skillna eller något insugs ljud som killen motornord sa.

Vad säger ni är det normalt.

Alltså jag hör inte ett skit eller känner ingen effekt alls. Är det för att jag har en 318 iS.

Och så avgaset.

Jag har en Schnitzer sport avgs. Nästan ny.

Precis där sista burke börja så har svetsen i röret har släppt.
Vad kan det bero på kan man svetsa tillbaka.

Tack för tips.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag hade K&Nfilter i min luftburk tidigare, inte märktes det någon skillnad. Det här bekräftar väl teorin att de säljer på känslan att man vill nå mer effekt och bättre ljud. Lämna tillbaka och be om pengarna tillbaka... Man lär sig av misstagen det gjorde jag:)
Be en plåtis eller en avgasexpert titta på röret.
Asken
Sp
852
Space-X-plorer
325CiA -93 Silver
318: Var det ett öppet eller ersättningsfilter du köpte?? för att få de där sköna ljudet så får du nog iaf köpa öppet filter

Finns på icq: 60288954

Sp
852
Space-X-plorer
325CiA -93 Silver
318: Angående avgassystemet så borde du väl ha garanti på saken. Bara lämna tillbaka o kräv ett nytt

Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Skulle inte acceptera att avgassystemet gått sönder redan då schnitzer verkligen marknadsför sig med att ha väldigt hög kvalitet och därmed priser..

//Robban
BMW CS #4729
Länk
318 iS M3
Tack för tipset ASKEN.

Space-X-plorer: Det är en öppen filter.
Klart att det är garanti men ska jag åka till Achen i tyskland eller.
Jag har ny importerat den.

Det är ju svets redan där så jag tror att man kan svetsa, jag är bara lite osäker på kvalitet som Ac schnitzer ska låva och mycket besviken.
Sp
852
Space-X-plorer
325CiA -93 Silver
318: mitt öppna filter, dock JR-filter, låter asskönt iaf.. =) kostade 525:- på www.nfs.nu

markus00
Du kan inte räkna med någon effektökning med varken ett sportluftfilter eller sportavgassystemet du har sedan tidigare.
Insugningsljudet ska inte heller bli underbart som från 6:orna har jag hört men någon ljudskillnad tycker jag du borde höra.

//Markus

Min bil: Länk
[C
421
[COD]soul
325iA -91
På min 325à så upplevde jag faktiskt skillnad i motorkaraktär, den kändes mer varv villig men det lät inte annorlunda, det var ett k&n insatsfilter...
318 iS M3
Jag måste vara döv isåfall då, för jag hör inte minsta lilla skillnad.
Jag har faktiskt monterat tillbaka den och begärt kompisar lyssna och sedan monterat den där jävla K&N filtret och de har inte hört någon skillnad hller.

Jag betalade 1080 och vill lämna tillbaka den.
Ska dit snart.
318 iS M3
Nu är den fixat.
Gick på 1200 kr.
Fy fan Schnitzer.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hur gammalt är schnitzergrejorna som satt på bilen?

Jag kom, jag såg och jag fotade 14BMW/ +3500hk på drottningholm 020828:)
Ko
663
Koffe
320iC -93
318 iS M3:

Har du skärmat av filtret?
Suger det varmluft kan det ju bli svårt att få ur nån effekthöjning =)

//Koffe
318 iS M3
Jag kolla de i gammla papper idag och såg.

Bilen var helt orginal fram till 1995.

1995 så har man bytt dessa grejor hos ACh Schnitzer i Achen.

- Sport avgas
- Shortshift samma som nfs.nu säljer.
- Stolar i skinn med el.
- Fälgar som jag har sålt.
- Special ögonlock (dock kamei)
- H&R skjusterbara höjd/ nänk samt hårdhet.
- Kjolpaket runt om samt Vinge (Kamei) med bromsljus.
- Dekaler runt bilen.
- Katten är inte orginal (inte en aning / grabbarna på BMW viste inte heller vad det var.

Kan ha varit utställnings bil eftersom ingen rost alls och alldrig omlackat.
- Special hatthylla bak och servostyrda högtalare (13 st inkl. sub).

Motorn och under bilen ser ut som om den var av årsmodell 2000.

Jag har papper på allt som är bytt.
Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
När jag satte i K&N filtrer märkte jag att bilen varvade hela vägen till rödmarkeringen utan att mattas, tidigare kändes det som om bilen tappade lite effekt ca 200-300 varv innan rödmarkering.
Men någon direkt skillnad i övrigt märks inte..
Vad gäller ljudet är det absolut ingen skillnad, ifs ett insatsfilter..

Bug
markus00
Är du säker på att det är ett koniskt open air filter du köpte och inget insattsfilter.
Att montera bort luftburken och tillbaka är ju inget man gör på en handvänning det är därför jag misstänker att det är ett insattsfilter du har.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Läste ditt andra inlägg att avgassystemet brukar ta i över vägbulor och att katten och rören kring det är bytta mot något som inte verkstaden kan identifiera. I kombination med detta och att systemet är de facto 7 år gammalt tycker jag inte att man kan anklaga AC Schnitzer för skitprodukter. AC Schnitzer bygger sina utställningsbilar på nya bilar så din bil är mest antagligt efterutrustad av en entusisastsk ägare som kört och skött om bilen.
Asken
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Angående effektskillnad på luftfiltret eller inte, ni som märkt skillnad, har ni bytt ut ett gammalt igensatt filter mot sport eller har det gamla varit ok? Jag har bytt luftfilter på mina bilar och har flertal gånger märkt en "effekthöjning" på grund av att det gamla var igensatt (dags att byta altså). Har aldrig provat något effektfilter utan bytet skett mot standardfilter.

Always Diesel
Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
Det "gamla" originalfiltret som jag tog bort var nästan nytt..

Bug
no
245
nos
540iA Touring -99
Angående luftfiltret så måste jag (igen) hänvisa till denne länken.

Länk

Helt fel har han inte . . . . eller??

//// Martin

RWD? Ja tack!
Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
Ha ha ha.. helt fel är det inte..
Men en sak som jag kom att tänka på iom luftfilter.
Brorsan har en ganska hårt trimmad 1,8T som han från början hade ett insats JR filter i. Efter en service hos VAG upptäckte han att bilen inte gick som den skulle, den kändes seg och ville inte varva lika rappt som han var van vid!
Vad hade hänt? Jo.. man hade helt enkelt plockat bort hans skitiga insatsfilter och satt dit ett original istället..
Så nog gör det skillnad alltid, men som vanligt.. mer skillnad på en trimmad bil som är optimerad för det högre luftflödet än på en originalbil.
Han har idag ett optiflow filter för bättre effekt och kanske mindre verkstadsmissar.. ;)
Fast den rosa dumpen har jag inte sett.. han är nog för mycket Dahlbäck influerad.. men det kanske kommer? ;)

Bug
-Schnitzerbumse, till salu om priset är rätt!-
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.