AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
12.985

Varning! Bmw M6 på blocket

Sida 2 av 2
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Den enda möjligheten är att vända sig till Transportstyrelsen och få en kopia på det tyska registreringsbeviset (även kallat "Fahrzeugbrief") och via det försöka spåra den tyska ägaren. Det finns tyvärr inget enkelt sätt att spåra reparationen, såvida den inte är gjord av BMW, då bör skadan vara registrerad i deras register och ett sådant utdrag kan du göra hos din lokala BMW-verkstad med hjälp av chassinumret.

Hoppas det löser sig, och att bilen är korrekt lagad.
ti
6
tiven69
M6 Cab-2007
Tack Acey, blir dock lite konfunderad över en sak! Pratade med tidigare ägare när jag fick reda på detta och han sade att dom importerade bilen genom Tyskland bara för att det skulle bli billigare skatt. Men när man tittar på "lövets" information så ser man att bilen har varit i Tyskland i 4 1/2 månad, detta stämmer ju inte alls? Visserligen fick tidigare ägare hjälp att importera bilen, men borde han inte ha vetat detta?
Känner mig dum och för godtrogen, kan man anmäla tidigare ägare och försöka få köpet hävet?

Pettersson
Det var inte meningen att "trampa" på just dig "Pettersson". Du verkar ju göra vad du kan och verkar ju lurad. Jag tycker att du skall kontakta en jurist och gå tillbaka på säljaren av bilen. Det skulle jag själv ha gjort i ett liknande fall.

/Anders
ti
6
tiven69
M6 Cab-2007
Ingen fara Anders, jag är bara lite sur och ledsen! skall kontakta förre ägaren igen och ta ett nytt snack med honom för nu har jag fått reda på vem som ägde bilen i Tyskland. Är bilen bara bra fixad så får jag väl köpa det, men om det visar sig att den ej är det så får jag vidta åtgärder. Känns som tidigare ägare ej har "rent mjöl i påsen"!

Pettersson
Ma
42
Major_D
320is Sedan E30 -90
Men importen från usa till tyskland har gått oerhört snabbt med då tyska TUV är rätt hårda på modifikationer och borde ju gått igenom bilen rätt rejällt. TUV är inte som svensk besiktning där du kan komma förbi för 1200kr i någons ficka.. Säkerligen finns det där med men vid importer är det inte de "vanliga" besiktningsmännen som reggar den och ännu mindre risk för mutor finns.

Klart så kan man säkerligen lagat denna på ett par heltidsdagar men då borde delar redan varit tillgängliga..
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ett tips till er som skriker i högan sky när ni ser en krockad US-import. Gå till valfri större svensk återförsäljare och titta hur många krockade bilar de har på bakgården. Fundera sedan på hur många av dessa sedan som skriver i sin annons, eller upplyser spekulanter på annat sätt, att bilen varit smälld tidigare? Varken privatpersoner eller firmor i Sverige gör det. Inte ens om du frågar kan de vanligen svara på det eftersom det inte finns något centralt register som Carfax här. (Förutom GSR då men det får inte privatpersoner tillgång till). Det rullar hundratusentals bilar med samma skador i Sverige som TS bil haft med lyckliga ovetande ägare bakom ratten.

Det kluriga är förstås att veta om en bil är fackmannamässigt lagad eller inte. TS bil är dock importerad direkt till Tyskland. Det innebär vanligen att den var lagad redan när den importerades. Den kan inte reggas annars. Varför skulle en amerikansk skadeverkstad vara sämre än en svensk? Lite ödmjukhet kanske kan vara på sin plats.

Det fusklagas som fasen i Tyskland också eftersom deras försäkringssystem är baserat på kontantersättning men det tas sällan upp här. För tyskar är ju alltid ärliga, servar på bästa sätt, använder bästa oljor, tvättar varje söndag
och enbart kör i "rätt" fart på autobahn. Hade Carfax-systemet funnits i Tyskland hade nog den fördomen sett något annorlunda ut.

En bil som varit i Baltikum för att reggas och vänt är en helt annan historia men det är inte relevant här.

-------
//Lövet
Kan ju ha körts direkt till Polen (som ju ligger nära Tyskland..) För att lagas billigt och förhoppningsvis bra och sedan regats i Tyskland-Ser ju bra ut på pappret.. (Spekulerar lite)
Kan ju ha körts direkt till Polen (som ju ligger nära Tyskland..) För att lagas billigt och förhoppningsvis bra och sedan regats i Tyskland-Ser ju bra ut på pappret.. (Spekulerar lite)
Instämmer helt Andreas.

Anders, du får aldrig reda på om svensksålda bilar varit smällda då det inte råder upplysningsskyldighet. Hade det funnits ett system där även privata personer kan få del av denna information hade det varit bra för oss köpare. Under förutsättning att försäkringsbolag har varit involverade vid lagning.
Visa användare
450
Stocktrader
Z3 3,0 Roadster -01
MB GLC Coupe AMG -17
VW Golf tdi -13
Visst är det väl Sua 460 som är ute igen... Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Japp, undra om firman känner till historiken?
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Det gick fort. Löste sig allt eller?
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Vad lustigt att de tagit fotona precis så att man inte ser reg.nmret...
ma
90
marauder
325da -08
Partade med en som jobbar på bilprovningen & han sa att i princip alla usa importer har Salvage titel, men även om dom inte har det så kan dom ha varit krockade ändå. Ingen stor grej egentligen bara kolla att reparationen är OK.
Be
14
Berat87
BMW M6 -06
BMW 520D -10 E60
BMW M3 Cab -03

BMWCS 10362
Jag vill tipsa dig om en annons på Blocket.se: Länk

Tips anggående den
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Tabergs bilcenter har ju haft skruvade lik förr. Betyder ju inte att alla deras objekt är kass, men man bör ju kolla lite extra.
Visa användare
204
Hankenstein
VW Golf TSI -15
Hyundai i40 -13
Den M6´an är import från Danmark med en ägare där fram till 2009. Känns spontant som man får jävulskt mycket bil för pengarna. En i familjen hade en likadan M6´a som jag körde ibland och det är en helt fantastisk bil
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
hade varit kul att veta hur det gick för tiven69's m6a sen? sålde han den bara och sen gick under jorden?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.