|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Som rubriken lyder. Hur monterar jag bort dörrsidorna på min e32a ? Får lös dörrsidorna men sitter troligtvis i nå skruvar nånstans. | |
| Torde vara lika e34, Länk | |
| Underbart med snabbt svar. Tackar å bockar | |
| Håller på med nermontering av min 730i inför lack. Även invändigt med interiörlister osv. Hur får jag bort dörrsidorna på bakdörrarna ? Fått bort allt ända fram till nått som sitter på mitten som jag inte förstår hur man ska få bort. Samt hur man demonterar trälisterna på frontpanelen ? Kommer nog fler frågor skulle jag tro.... | |
|
Det som sitter i mitten är bara ditklämt, man får dra hela dörrsidan rakt ut. Johan |
|
| Fuskträet på instrumentpanelen sitter väl med skruv från baksidan har jag för mig. | |
|
Johnor ~> Jaha, de e bara å dra alltså. Tyckte jag tog i å drog men det sitter rätt bra. Ang. Listerna hade du oxå rätt, sitter en plast mutter på insidan panelen på varje sida mot dörrarna. Bara lossa lite plast å sen får man lossa muttrarna med antingen en 9ans lednyckel eller en lite längre hylsa gick oxå bra å lossa för hand. |
|
|
Kan hjälpa att trycka ihop metallspännet underifrån med en lång skruvmejsel medan du drar dörrsidan utåt. Den sitter hårt då det är fästet för handtaget i dörren. Utan fästet skulle du enbart dra i innerdörrsidan då du stänger dörren innifrån, man vill kanske få med sig hela dörren... En alternativ lösning i.st.f att skruva fast handtaget i dörren. Johan |
|
| Får testa med lång mejsel i morgon då jag tagit kväll för idag. En annan fråga jag har är ang färgen på min bil. Har haft två stycken e32or i min ägo båda med m30 och båda två är gröna med stora klarlacksläpp över större delar av bilen. Är detta något känt bekymmer med just denna gröna färg eller är det över lag på just e32or tro ? | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Dörrsidorna ska UPPÅT! Man ska INTE dra loss dem, vet inte hur många sönderdragna dörrsidor jag sett. Lossa alla skrivar, använd med fördel panelclipsverktyg för att lossa plastclipsen från hålen i dörren. När allt är löst lyft uppåt och slå försiktigt med lätta slag underifrån i dörrsidans nederkant för att få loss dörrsidan längst upp vid fönstret (den sitter nedtryckt i metallclips och måste uppåt. |
| Naturligtvis ska dörrsidan lossas i ovankant först, men det hade han väl redan gjort? Det var väl mer frågan om själva fastsättningen i mitten av dörrsidan, bakom handtaget? | |
Aha, då missförstod jag det. Men även mitten lossas genom att dra rakt upp (har fina bilder på hur det ser ut där bakom som jag kan lägga upp senare ikväll). Fast du måste såklart skruva bort skruven som håller fast handtaget i dörren :-) |
|
Nu har jag bara demonterat dörrar fram på E32 men antog att det var lika bak. Skruv till handtag, finns ju ingen sådan på E32. Bakom handtaget som sitter fast i dörrsidan så sitter ett metallspänne som snäpper fast i dörren. Johan |
|
|
johnor: BMW har äkta trä, tunt lager men äkta. Vet inte varför så många fått för sig motsatsen. Mitten av dörrsidan kan sitta riktigt hårt, men lossnar om man är hård men försiktig. Mvh Stephan |
|
|
Jag är van vid riktigt trä från 2000cs och E9, förutsatte att detta som såg ut som plast var plast. Hur kan man totalt misslyckas med att få äkta trä, om än lövtunnt, att kännas och se ut som äkta plast? Jo, mitten av dörrsidan sitter fast en del. Johan |
|
|
Jodå nog är det trä alltid om än väldigt tunt limmad. Sen så har jag lossat skruvarna på var sin sida om handtaget på ovansidan, sitter fortfarande som berget i mitten, har inte fått tag i nån bra mejsel än för å försöka trycka på snäppet. Ska man lyfta av av någonting uppe vid rutan innan man lossar vid handtaget? Eller det kanske man gör efteråt. /mattias |
|
Ser nu att det är större skillnad mellan E34 och E32 angående utformningen av dörrpaneler än jag trodde E34 Rear Länk E32 Rear Länk Fast några skruvar verkar det ju finnas även på E32'an. Såhär säger Bentley E32-handboken angående att lossa rear dor panel * Remove ash tray. * Carefully pry out and remove door wood trim. * Remove door panel retaining screws behind and ahead of top armrest anchor (bilden visar två pilar dvs två skruvar). * Unscrew door locking knob. * Unclip trim panel from door perimeter, one clip at a time. * Pull top of door panel (unclip) from inside weather strip. Lift trim panel up and off door. Detach power window switch harness connector from switch. Disconnect door handle release cable from handle. Note: A retaining clip behind the center of the door panel retains the panel to the door. Be sure to lift the panel up and off the retaining clip when removing. Dvs låter precis som E34, fast skruvarna sitter på lite andra ställen bara. |
@johnor : Du ska som sagt inte dra dörrsidan rakt ut - du ska dra den uppåt. När du gjort det kommer det där plastclipset sitta kvar i dörren i det där metallclipset. Det är först när dörrsidan är borta som du tar bort det där plastclipset. Sedan sätter du dit det på baksidan av dörrsidan och vid montering så räcker det med att du trycker i mitten på dörrsidan så låser det fast sig. Dvs vid demontering lyfter du dörrsidan uppåt, men vid montering trycker du rakt inåt. |
|
Ok, som sagt jag har inte tagit bort dörrsidorna bak, däremot fram och vad jag kommer ihåg så fanns inga skruvar fram. Mitten satt mycket riktigt fast med metallclips, det lossade fint från dörren om man drar rakt ut, monteras tillbaka genom att trycka dit den igen. Det funkade fram utan problem men kanske inte bak där det även verkar finnas skruvar. Johan |
|
| Kul att det vart så mycket svar på denna fråga :). Roligt med engagerat folk | |
Det är samma plastram/metallclips där fram. Yes, det är nog fullt möjligt att dra rakt ut och övervinna den uppstickande tungan på metallclipset. *** Men ofta får man dra ganska hårt och du löper mycket stor risk att dra sönder dörrsidan eller plastramen! *** Därför ska man alltid dra dörrpanelen rakt upp för att undvika eventuella skador! Här är plastramen (som sitter på metallclipset) på dörren efter man monterat av dörrpanelen genom att dra den rakt upp. Länk Och här har vi dörrpanelen där man sätter tillbaka plastramen och nu är den redo för återmontering. Som du ser så sitter plastramen i en metallram och den i sin tur är bara fäst i den relativt mjuka dörrpanelen så det är som sagt lätt att man drar sönder dörrpanelen här. Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.