AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.189

Vilka bromsbelägg ska jag köpa? E36

Sida 1 av 2
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
Ska byta belägg fram på min Compact. Är inte helt hundra på det men jag tror att det är samma som på vissa andra E36. Men till det viktiga vad ska jag köpa för belägg. Jag vill ha bra kvalité vilket jag förstått är viktigt om de inte ska bli för varma. Så typ orginal-kvalité. Finns det några pirat som tillverkas på samma fabrik som är betydligt billigare?

BMW - Allt annat orsakar illamående.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag har använt Mintex, Textar, Ferodo och nu senast provade jag Roadhouse för skojs skull (dock endast bak). Inga problem av några av dessa, trots att jag kör mycket "inspirerat" och motionerar bromsarna mer än vad vanliga bruksbilar utsätts för. Värt att notera att jag alltid gör en grundlig inkörning av belägg/skiva när jag byter dessa.

Fast till enklare bankörning typ track days (nybörjarnivå) uppgraderade jag till Ferodo DS2500 belägg.

Bromsskivor har alltid varit Brembo då jag är väldigt nöjda med dessa. Fungerar även utmärkt för bankörningen, det är belägg och bromsvätska man i första hand behöver se över.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Angående bromsbelägg och modeller, här kan du se sprängskiss och artikelnummer för bromsbelägg till din bil (tror jag knappade in rätt med en E36 CPT 316i -99 med M43 1.9 liters motor)
Länk

Kör man en korsreferens på 34 11 6 761 242 ser man att dessa belägg kan sitta på följande modeller (dvs de flesta E36 och E46 med mindre motorer)
Länk

Notera att jag säger "kan" för vissa modeller kan ha olika utrustningsalternativ och då kan bromsarna vara annorlunda, detta tar korsreferensen inte hänsyn till.
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
Det är en väldigt tidig 99:a så det är M43B16-motorn i den men har svårt att trp att det skiljer något på bromsarna?

Kikade runt lite och ATE Bosch kostar 798:- på mekonomen. Behöver inga racinggrejer direkt. Även om jag kör inspirerat. Är väl därför beläggen är slut. Jag får väl kolla upp vad orginal kostar också är väl troligtvis dyrare.

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, kollar man i korsreferensen så är det samma bromsbelägg till 1.6 och 1.9 motorerna. Annars brukar man alltid ange sitt chassinummer (räcker med de 7 sista siffrorna) på ovanstående nämnda websida så väljs precis den modell du har. Chassinummer hittar du på ditt registreringsbevis, via Transportstyrelsen hemsida (sök på annat fordon med ditt regnummer), på dina besiktningspapper, på bilen vid olika ställen som tex nedanför vindrutan - pretty much anywhere :-)

Kollade runt lite bland olika affärer och inköpsställen, men tycker jag inte hittar några alternativ nuförtiden - hittar inte alls lika mycket namngivna alternativ längre - är mest "no-name" där tillverkarens namn inte anges.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Bosch kommer att fungera alldeles utmärkt till vardagskörning och även lite inspirerad. Kollade runt lite och verkar som man landar på runt 800 SEK för en uppsättning belägg till framaxeln.

ATE har inget med bromsbelägget i sig att göra, det är bara en referens till vilken typ av bromssystem du har. På BMW (och många andra märken) brukar det finnas antingen ATE eller Lucas/Girling, båda systemen brukar vara flytande enkolvs men det är främst kring glidpinnarna som de skiljer sig åt.

Här har du ATE
Länk

Här har du Lucas/Girling
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolla hos www.reservdelar24.se - där finns OEM-kvalitet till en bråkdel (brukar ligga mellan en tredjedel och hälften, men ibland ännu billigare) av vad exakt samma prylar kostar hos t ex. Dyronomen.

Håller du dig till OEM-kvalitet (t ex. Ferrodo, Textar, Jurid, Bosch, TRW eller ATE) är det alltid bra grejor.

Säkrast är att gå in i Realoem.com och knappa in sista sju siffror/bokstäver i chassinumret och sedan knappa dig fram till bromsarna och därefter ta BMW:s art.nr för beläggen och använda detta som "sökord" hos reservdelar24.se så dyker det upp ett antal olika alternativ.

Ställer du lite frågor till onlinesupporten (skriv på engelska) brukar de erbjuda 3% "förstabeställningsrabatt".

Som en liten oväntad bonus fick jag med följesedeln en "10% bonuskod" som kan användas nästa gång jag beställer - vet dock inte om det finns någon minimibeställning för att få denna "10%:are".

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Biltema bör också ha belägg och vad jag hört så är många nöjda med deras belägg. Dammar nog mer än OEM belägg.
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Ett alternativ till Biltema är ju att köpa "gratis"-belägg (200-300kr/paret) från Schmiedmann. Köpte en sats bak till min E46:a. Fabrikatet var Vaico (men inte säkert att alla är det) och de verkar funka skapligt, men tycker att bakfälgarna oftare (!) blir dammigare än framfälgarna (där sitter original-belägg).

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
För samma pengar eller t om billigare än Biltemas eller andra "budgetbromsar" får man OEM-kvalitet (t ex. TRW), så varför hålla på och krångla med lägre kvalitet än nödvändigt?

Länk

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Bromsar och däck är väl bland det sista man ska snåla på, säkerhetsdetaljer som bör fungera, speciellt om olyckan skulle vara framme.

Mvh
Asken
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@bag : Många förslag gavs, men vad blev det för belägg till slut?
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
Det blev DYRonomen.

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok! Fast blev det Mekonomens egna märke eller ATE (Mekonomen säljer ju flera märken till just din modell)? Har aldrig provat Mekonomens märke (är ju relativt nytt), därav min nyfikenhet.
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
Det blev ATE. Så jag kan inte uttala mig om deras egna grejer.

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, tackar! ATE är ett märke jag själv provat också - det kommer att fungera finfint även till lite hårdare körning.
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
Men ATE var väl inget märke eller hur var det nu? =D

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hur menar du? Definiera märke.

Det är ett varumärke, men företaget som sådant har blivit uppköpt av Continental AG.
Länk
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
"ATE har inget med bromsbelägget i sig att göra, det är bara en referens till vilken typ av bromssystem du har. På BMW (och många andra märken) brukar det finnas antingen ATE eller Lucas/Girling, båda systemen brukar vara flytande enkolvs men det är främst kring glidpinnarna som de skiljer sig åt."

Så Bosch är väl tillverkaren av beläggen?

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det där citatet låter precis som om jag skrivit det.

Men är inte det taget lite ur sitt sammanhang? Jag är ganska säker på att jag skrev ovanstående i en tråd som handlade om någon som skulle välja bromsbelägg och websidan har referenser till både bromssystemet och bromsbeläggen.

EDIT : Doh! Var ju från denna tråden bara en månad sen. Men ändåså taget ur sammanhanget. Jag pratade om olika bromssystem där.

Det var en reaktion på att du skrev "ATE Bosch" i ditt inlägg. När man skriver detta angående bromsbelägg brukar det normalt sett betyda att ett namn anger bromssystemet och ett annat anger tillverkaren. Eftersom det bara är ATE som har ett bromssystem och inte Bosch så gjorde jag antagandet att det var belägg tillverkade av Bosch du beskrev.

Hade du skrivit "Fabr. ATE, Fabr. Bosch" hade jag börjat ifrågasätta och undrat om det inte var något fel någonstans.

:-)
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, med Bosch menar du vad Mekonomen skriver på sin sida
"Fabr. ATE , Fabr. Bosch"
Länk

Jo, jag såg det. Men eftersom det är både ATE's belägg på bilden och ATE's produktnummer i Mekonomens artikelnummer så utgår jag ifrån att det är ett vanligt fuckup bland produktbeskrivningen på websidor.

Numera får man utgå ifrån att det som står är är fel, tills motsatsen bevisats. Dessutom får man aldrig anta att bilden verkligen visar hur varan ser ut (så denna regel bryter jag till viss del mot här ovan).

EDIT : Vad Mekonomen SKULLE ha skrivit var följande (precis som AutoExperten gör - se min länk i nästa inlägg)
Fabr. ATE, Bromssystem. ATE
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.