AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
10.933

LED vs Xenon på X3

Sida 2 av 2
S_
54
S_muel
BMW X5 40D M Sport - 16
Mahhbechh - Fattar. Har ingen erfarenhet av Volvo så där kan jag inte uttala mig. :)

dd88 - Är du säker på att den mötande trafiken blinkar för att det faktiskt bländar eller att de instinktivt blinkar på dig för att det ser ut som att du har helljus på. Jag har upplevt detta flera gånger. Dels att jag själv blinkar på mötande, men även att de blinkar på mig. Bara en tanke.

Det är ju givetvis svårt att svara på, men under de två långkörningar jag har gjort så var det för många som blinkade för att jag skulle vilja använda det. Får se om det är någon skillnad när jag får hem min nya bil.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Jag tycker LED-ljusen på bilar är i ungefär samma läge som Xenon var för dryga tio år sedan, vissa biltillverkare har ställt in det lite för bländande medan andra är bättre inställda.
På Xenon-tiden tyckte jag att ffa Saab väldigt gärna bländade, men efter ett par år så var lyktorna injusterade på i stort sett alla bilar.
Med LED-lampor så är det ffa VW och Audi som jag tycker bländar lite väl mycket och ofta, både när de ligger bakom mig och när jag möter dem. Flera VW verkar även lite för okänsliga i sina kameror, de ligger med fullt helljus på tills jag blinkar på dem, då går de över till bländningsfritt läge ögonblickligen.
Så förhoppningsvis är detta en justeringssak som löser sig de kommande åren.
Mahhbechh: Jag ställer mig tvärtom till dig. Jag tycker Volvos adaptiva xenonstrålkastare är bedrövliga. Allra minsta rattrörelse och ljuset kastas så långt ut åt det hållet som det går. På parkeringar och smågator med mycket rattrörelser lever ljuset sitt egna liv, det blir lätt som ett flipperspel mellan max åt höger och max åt vänster. BMWs implementation är enligt mig mycket bättre. Det märks inte så tydligt att ljuset flyttar på sig men ljuset finns alltid där framhjulen pekar.

Volvos adaptiva strålkastare svänger alltid ljuset med samma fart oavsett vad bilens hastighet är. BMWs adaptiva strålkastare förflyttar ljuset olika fort beroende på bilens hastighet. I låg hastighet rör ljuset på sig långsamt och i hög hastighet rör det sig fort. Jag tycker det är så mycket mer behagligt.
be
113
begell
X3 30e -20
Tekniker med "automatisk"avbländning är långt ifrån färdigutvecklad. En händelse i julhelgen. Vi körde på en 70-km/h stadsgata som gick i en lång svag vänstersväng. Parallellt i svängen till höger om oss gick en dubbelriktad lokalgata, med bara ett lågt räcke emellan. Då 'möter vi i vänstertrafik' på den sidogatan en Audi med någon slags automatisk avbländning. Den reagerade över huvud taget inte på vårt halvljus utan bländade oss kraftigt. Vi åkte i en pickup med flera fjärrljus av bästa sort som vi tände för att över huvud taget få syn på en rondell som närmade sig, samtidigt som vi bromsade kraftigt. Det hela slutade med att vi båda blev närmast stående mitt för varandra, båda med dålig syn pga bländning!
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Har aldrig blivit helljusblinkad av mötande trafik när jag kört med de adaptiva LED-ljusen och helljusassistenten aktiverad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.