|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Jag har en X3 2013 med xenon och är inte alls nöjd med helljuset (jmfr t.ex m XC70). Tänkte ev beställa en ny X3 2015 och undrar om någon som testat X3.ans (eller på annan BMW-modell) LED- helljus? Har LED bättre räckvidd och bredd än xenon? | |
|
Jag tolkar det som att LED ska vara starkare. Ska själv beställa en X3 2015 och kommer att välja till adaptiv LED. Kika gärna på BMWs egna film |
|
| Provat LED på 5GT och X5 och det lyser bra som attan. | |
| Har LED på min 5'a. Lyser lagom bra, men inte mera. Kolla gärna en av dom sista AMS-tidningarna. Där testas en 4'a med LED, och fläckarna som nämns där märker jag väl. På just det området inte alls som "god gammal" xenon. En annan olämpa är ju att LED, och alla andra med dynamisk ljusbild, är svåra att kompletera med extraljus om man skulle vilja ha det. | |
|
Trodde faktiskt LED-ljusen skulle vara mer än gimmick än något som faktiskt skulle göra en större skillnad. Men nu skulle jag aldrig gå tillbaka. Vet inte om det är att ljusen är placerade högre upp i X5:an eller vad den kan vara men jag har aldrig upplevt en bättre ljusbild. Dessutom en rapphet dom inte adaptiva xenonljus kan komma i närheten av. Rekommenderas starkt! |
|
| Hmm, kanske X-bilarna har andra lampor, även om dom utifrån ser lika ut som dom på 4- och 5-serien. Så du acey märker inget av några fläckar i ljusbilden? | |
| Jag har inte heller märkt av några fläckar. Är de endast synliga vid fullt helljus eller även vid halvljus/delvis avbländat? | |
|
Fläckarna är stort sett bara synliga vid fullt helljus. Vill inte framstå som en klagare, men sedan jag redan är igång kan jag vidare nämna de små sakerna jag tänker kunnat vara (ännu) bättre med ljuset:) Halvljuset, och helljuset, har otydliga gränser. Det jag tidigare gillat med xenon och projektor-strålkastare är att gränsen mellan upplyst och mörkt område varit "knivskarp". Det är det inte med LED på min 5'a. Men om en tydlig gräns mellan upplyst och mörkt område är lika med bra ljus för alla är väl inte säkert:) Men otydliga gränser kan ju tyda på att det är ströljus uppåt, och det är inte roligt vid dimma, regn eller snö. Det har jag inte hunnit testa... Dynamiskt helljusbild funkar bäst när det är helt mörkt. I tunnlar, skymning/gryning och i stadskörning/gatulampor måsta man dimma av/på själv. Jättejobbigt:P Nu är det tyvärr inte så mörkt på en stund här uppe där jag kör, men ska testa vidare vid första möjlighet. |
|
| Den ursprungliga frågan var om jag vid mörkerkörning med helljus får ett längre och bredare ljus med LED än m Xenon.Framför allt längden jag är intresserad av. Framgick inte tydligt i AMS-testet tycker jag. 27000 kr är mycket....... | |
| Tar upp denna tråd igen! Är det värt 17 tkr att köpa LED på X3, ngn som provat? Det viktigaste för mig är att strålkastarna lyser upp bättre på mörk Höst/vinterväg. | |
|
Har ingen erfarenhet av ljuset just på X3. Står inför motsvarande dilemma i valet av ljus till ny BMW, dock för en 5-serie. Har kollat Vi Bilägares ljustest av 3-serien med xenon resp. LED. Såvitt jag minns det lyste halvljuset marginellt kortare på testbilen med LED jämfört med xenon...medan helljuset hade betydligt längre räckvidd. Om detta är representativt för modellserien som helhet eller om det varierar från bil till bil skall väl vara osagt. Har hört flera som anser att främsta fördelen med LED är att ljuset är ännu vitare än xenon...medan andra föredrar xenon just för att ljuset upplevs "mjukare". För egen del lutar det just nu åt adaptiva LED, men merkostnaden känns inte helt rimlig om jag skall tala från hjärtat. Har en vecka kvar till beställning...så jag våndas fortfarande. /J.I |
|
|
Jag rekommenderar er att välja till LED alla dagar i veckan. LED ger betydligt skarpare och behagligare ljus, mer likt dagsljus. Särskilt helljusen kastar ljuset betydligt längre. Även blinkers blir LED vilket gör att dem syns bättre. LED kommer att vara standardutrustning på kommande generation av BMWs. Det är redan standard på nya 3-serien. BMWs med Xenon kommer därför inom ganska snar framtid att se utdaterade ut. Lägg även till att LED ger en snyggare look till bilen. Jag hade Adaptive LED på min förra X3a men saknar det på min nya X5a. Jag saknar det oerhört mycket. Så mycket att det är en anledning till att jag under våren kommer att byta nuvarande mot en ny. |
|
|
Tack S_muel, då är valet avgjort!!! |
|
| Härligt mlindman! Du kommer inte att ångra dig. | |
|
Välj LED, har haft både xenon och LED på 5-serie och adaptiva LED är otroligt bra och en av de funktioner som imponerat mest på mig. LED och HUD är helt suveränt. Har även åkt X3 med LED och de har samma fina funktion som i 5:an och bra ljus. |
|
| Tack XC60!! | |
|
Jag tycker att det adaptiva ledljuset är överskattat och inte värt pengarna. Jämför med ex Volvos adaptiva xenon så fungerar BMWs adaptivitet mycket sämre. Själva ljuset är det väl inget större fel på, men tycker inte att resten är så mycket att hänga i granen. Gör om gör rätt. Nästa generation och/eller facelift är säkert bättre på detta. |
|
|
Mahhbechh: Syftar du på BMWs adaptiva Xenon eller adaptiva LED? Av min erfarenhet är det stor skillnad på hur dessa olika funkar. |
|
|
Mahhbechh: Syftar du på BMWs adaptiva Xenon eller adaptiva LED? Av min erfarenhet är det stor skillnad på hur dessa olika funkar. |
|
| Syftar till BMWs adaptiva LED mot Volvos adaptiva xenon. Jag tycker att Volvos funktion är mycket bättre än BMWs dito. Faktiskt. Jag har båda men föredrar Volvons alla dagar i veckan. | |
| Jag har inte kört en BMW med adaptiva led än, men tycker att jag får blända av lite väl ofta med Volvos då de bländar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.