AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
12.457

Kombi och hund. Skydda bakstötfångaren.

Sida 1 av 2
e3
336
e39520it
520dT -14
Hej. Ni som har hund i eran (fina?) bil: Vad gör ni för att skydda stötfångaren när vovven hoppar in och ut av bilen? Folie?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kontakta en firma som sätter solskyddsfilm eller en större bilvårdsfirma för så kan de ta en genomskinlig plastfolie och måttskära samt montera snyggt på bakstötfångarens övre del. Brukar kosta 500-1000kr beroende på firma och storlek på bil. T ex Länk har ett landsomspännande nät av filialer som de flesta kan lösa detta.

Om vovven har gjort repor i lacken så rekommenderas en polering samt ett lackskydd innan filmen appliceras dock.

Lycka till!

Mvh
Asken
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Precis som asken skriver gjorde jag på min f11 när den var ny, inte för att skydda mot hund utan barnhänder och barnvagnar. Lämnade in den på en firma som laddade in en mall för f11 till sin skärmaskin så den passade perfekt. Betalade 800:-

Det är väl sk helikoptertejp ifrån 3M och den ska vara självläkande för mindre repor när tejpen blir varm.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Jag har förvisso ingen hund, men när jag hade bilen inne på lackskydd hos J.Sandell så lade de på skyddsplast på "särskilt utsatta" delar, bland annat bakre stötfångare. Nästan helt osynlig i vanliga fall. Känns ju som något man borde kunna få gjort även om man inte kör hela Ditec-paketet samtidigt. Fast har du en ny fin 520dT -14 så kanske det vore en bra idé! :)

Wilhelm Svenselius
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Har skyddsplast till min, köpte färdig utskuren på BMW, kanon grej! Tror den kostade 200-300kr.
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Länk
Vet inte om det funkar bra men kostar ju "inget" att försöka.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Lägg en trasmatta i bagaget som du viker ut över stötfångaren vid in eller uthopp, fungerar helt okej.

Installation: Länk
Det finns även original lastskydd, som fästes i öglorna i bagaget, som man sen viker/hänger ut över kofångaren.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Problemet med varianter som man viker ut är att man riskerar att skapa repor pga smuts som skavs mot lacken. Bättre med någon skyddsfilm då - helikoptertejp torde funka prima!

/Masten
Visa användare
232
pane
530D X-Drive 2014
Alpina Roadster S -04
Jag beställde ett skydd från Carlab som passade väldigt bra och som jag blev nöjd med till min E61 530 xd. Länk

/Pane
Rekomenderar foliering. Skaffade det på X3:an i samband med rekond och fick det på köpet. Har ingen hund men det besparade mig många repor när väskor och plankor och annat bråte skulle in och ut ur bilen.
lo
195
loefvenhamn
535dA M-Sport Touring -17
535dA M-Sport Touring -11
Denna inhandlade jag.

Länk

Passar perfekt, men krävdes lite komplettering av tejp, men jag är nöjd.
Är hundägare och vågade inte chansa att skyddsfilmen skulle stå pall för klorna.

/Loefvenhamn
Har också köpt den från Hova. Vad använde du för extratejp?
e3
336
e39520it
520dT -14
Tack för många goda tips! Folie är ju absolut snyggast. Närmast osynlig. Men skyddet som fästs med 3M-tejp och som loefvenhamn och pane tipsar om skyddar nog ännu bättre. Men kommer tejpen att kunna tas bort, eller kommer den att fastna rejält?
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Detta skydd ser verkligen ut att fungera i alla lägen. Borde egentligen varit standard på bilen, men är kanske inte tillräckligt "premium"?
Satt något liknande på min E46 Touring, men framtoningen har väl ändrats efter det...

lo
195
loefvenhamn
Jim Profit.

Passade på att montera den när jag stripade bilen, och de hade en tejp som inte skadar lacken om man skulle vilja ta bort skyddet.
Vet inte vad tejpen heter, men det borde inte vara så svårt att ta rätt på.

Skyddet i sig är försedd med tejp endast i bakkant, närmast nedviket, så jag kompletterade med tejp i avslutet mot kupén.

/Loefvenhamn
[m
7
[micke]
540i Touring M-Sport -18
Köpte en sån här till min E61 m-sport
Länk
Inte lika diskret som en folie men väldigt snygg och tålig.
lo
195
loefvenhamn
Fasen, den var inte helt dum, utseendemässigt alltså. Blev sugen på byta, av rent estetiska skäl. Hm.

/Loefvenhamn
Ma
309
Majid
320dA Touring -10
Vi har hund okså, plastfilmen håller nog inte för en hund som väger över 30 kg, och en matte/husse som inte har klippt naglarna på vovven på ett tag.

Skydd i hårdplast verkar ju intressant, helst i svart dock.

lo
195
loefvenhamn
Uppdaterar lite gällande den produkt som jag monterade.

Länk

Tänkte byta till en mindre variant, men när rekondfirman tog bort den gamla, så noterade vi skador på min stötfångare. Det är kortsidorna som har skavt av lite från lacken. Kan tyvärr inte rekommendera produkten längre.

Länk

Länk

Har dragit detta till Hova och inväntar deras svar på problemet.

/Lofvenhamn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.