|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag ska köpa nya sommardäck till min 520d -09a Skall köpa 17" och vill ha så tysta däck som möjligt Någon som har något tips på märke och modell på däck? | |
| Achilles ATR Sport / Länk Mycket prisvärda och rullar tyst och mjukt. Gillar dessa skarpt. | |
| Skriv in önskad dimension här Länk och sedan kan du sortera på bullernivå. Ger en indikation på vilka däck bör välja mellan. | |
|
I ViBilägares årliga däcktest som gjordes på dimension 205/55-16 så verkar det finnas tre däck som skall vara lite tystare. Dessa är: Conti PremiumContact 5 (Testvinnare) GoodYear EfficientGrip Pirelli P7 Jag själv har aldrig blivit besviken på ett Conti däck, otroligt trevliga däck som är väldigt "mjukrullande" och tysta. |
|
|
Har precis köpt nya sommardäck. Iofs 16", 225/55-16. Hade innan Dunlop SP01, nu blev det Conti PremiumContact 5. Bedömmer de gamla Dunlop däcken som tystare. Rekommenderar dig att välja däck märkta med en * . Det betyder att de är specade för en BMW. Mercedes har mostavarande märkning med MO och Audi med AO. Tror att cahnsen att man är nöjd med sina däck ökar då. På tex Däckonline är det ofta ingen större prisskillnad mellan däck utan * och med * . |
|
|
Hur kan man rekommendera Achilles när nån frågar om tystaste möjliga däck och inte nämner nåt om pris... Välj istället ett märkesdäck med så smal profil som möjligt. breda däck = mkt däckljud. /Jonas |
|
| Idag är ju 17-tum en standard dimension (för 5-10 år sedan ganska stort). Därför är de flesta däck relativt tysta, det jag skulle undvika är däremot RFT punkteringsfria då dessa bullrar mest. | |
| Azk: Lågtpris är alltid en stor fördel. | |
| Vinyl: nej. | |
|
Verkar inte vara så många som är särskilt nöjda med lågpris: Länk Bättre att betala några kronor extra och veta att man får stopp på kärran när det väl behövs. Meningslöst att köpa dyra fina fälgar och sedan lägga på lågprisdäck som inte håller måttet. Har aldrig förstått den filosofin. För övrigt kan jag rekommendera Conti Sport Contact 5 som jag tycker har helt ok ljudnivå. Men visst, ju bredare desto mer buller. |
|
| Sahlin: Länk "Få stopp på kärran" är att överdriva. Jag körde själv med dessa däck och märkte ingen skillnad. | |
| Ett annat däck som verkar spännande är Nexen N8000 Länk & Länk Påminner om Continental C 5 Länk Omdöme: Länk | |
|
Nja, läser man detta test: Länk Så visar det ju sig att det skiljer 6 meter i bromssträcka när det är blött och ca: 3 meter när det är torrt på det bästa däcket och det du rekommenderar. 6 meter kan ju vara stor skillnad om man ska tvärnita för en unge som springer ut bakom en bil. Så överdriva kan jag inte påstå att jag gör. Nu finns det sämre däck än Akilles men för min egen del lägger jag gärna extra pengar på ett bra däck eftersom det är den enda kontaktytan bilen har mot vägen. |
|
|
Varför snåla på något så viktigt som däcken? Det man har i vägkontakt i 100km/h är fyra handflator stora som ska stoppa två ton bil vid t ex en extremsituation som en undanmanöver eller en plötslig punktering. Rekommenderar Michelin men de är också de dyraste däcken i klassen men när mönsterdjupet kommer under 4mm så visar de sin riktiga styrka, lika tysta och följsamma som nya vilket man inte kan säga om många av deras konkurrenter. Mvh Asken |
|
| Instämmer med Asken, jag kör bara med Michelin. | |
|
Som sagt, varför åka en fin BMW och sedan förstöra den med billiga skitdäck från kina!? Från årets ViBilägare: Bromsning på våt väg 100-0 km/h Conti PC5: 51,1 m GT Radial (Kina): 70,0 m !! Nästan 20 m skillnad i bromssträcka från 100 km/h! Det är i mitt tycke sanslöst, och även märkligt att det ens är tillåtet att saluföra i Sverige! Och det är inget undantag, varje år har ViBilägare med ett Kina däck (olika fabrikat) med samma usla resultat varje gång! |
|
| Det är alltid samma kinadäck som testas, aldrig dom som verkligen kan matcha eliten. Tråkigt. | |
|
Det som jag tycker är lite märkligt, är att det finns personer som ihärdigt hävdar att bara för att de lyckats hitta ett billigt kinadäck som inte är testat och bevisat dåligt, per automatik måste vara "premiumkvalitet"... I nio fall av tio eller oftare är billiga budgetdäck MYCKET sämre än premiumdäck på ett antal punkter och räknar man på totalekonomin (dvs. slitagestyrka och rullmotstånd) är det sällan eller aldrig det lönar sig rent ekonomiskt att köpa budgetdäck - och det är ju lite lustigt eftersom det nästan alltid är "ekonomiargumentet" som förs fram först vid köp av denna typ av däck. Lägger man sedan till trafiksäkerhetsaspekten faller argumenten för budgetdäck ofta pladask. Som lök på laxen är budgetdäcken oftast mindre komfortabla (stötigare, bullrigare och har mer småvibrationer vid färd) än premiumdäck. Sammantaget gör detta att jag inte anser att det är försvarbart ur något perspektiv att köpa annat än just premiumdäck. RFT-däck skulle jag generellt inte köpa pga sämre komfort, sämre väghållning och sämre slitstyrka än "standarddäck". De är dessutom dyrare...känns som att man betalar väldigt mycket i både försämrade egenskaper och pengar för kunna åka några mil med lufttomma däck OM man skulle få akut punktering - något som inte hänt mig en enda gång under alla år jag kört bil. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Jag kan bekräfta att mina Goodyear Efficientgrip (235/45 17") är verklige tysta. Har haft Michelin och Bridgestone tidigare på samma fälgar men Efficientgrip är utan tvekan den tystaste av dessa. |
|
Köpte Hankook V12 Evo till förra sommaren, mkt nöjd! mcwede |
|
|
Taxfrii; Jag skulle kunna tipsa på HANKOOK eller Vredestein. HANKOOK är mycket bra värde för pengarna och mycket bra när det regnar och aquaplaning! Kör vår E61 2005 på HANKOOK just nu på våra 17J 8J BMW orginal fälgar. Köpte bilen ny med punkteringssäkra RUN FLAT som jag kastade efter 2000mil då jag inte kunde leva med dem....sedan en uppsättning PIRELLI som kändes stenhårda oavsett lufttryck och väsnades mycket...sen Vredestein och nu HANKOOK. Men har du pengar och du vill ha tystaste tror jag MICHELIN eller YOKOHAMA har bra grejor. Smaken är soom baken, och de flesta fabrikanter har ju olika typer av däck för olika underlag etc...... Lucka till............... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.