|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Behöver hjälp att få reda på en felkod som uppstod på förra besiktningsprotokollet. Stod så här: "Bra att veta : Omborddiagnossystem, felkod(er) identifierad P14A3 Bilspecifik kod". Hur tar jag reda på vad koden betyder? | |
|
Har du en diesel? Enligt Google är det partikelfiltret. Länk Wilhelm Svenselius |
|
|
Precis, 'skumt referenstryck Partikelfilter'. Min första gissning är sensorfel. Cleara koden och se om den återkommer. (Alla ägare av moderna bilar bör ha en ODB-BT-dongle och ex. Torque) |
|
|
Tyvärr är tex Torque inte helt att lita på ibland. Även fast felkoder finns så säger den många gånger att ingenting finns. Felkoden går annars att se direkt i displayen i bilen. |
|
|
Haas: Hur får du bilen att visa OBD2-koder direkt i displayen? Har aldrig hört talas om detta, och hittade inget på Google heller. Wilhelm Svenselius |
|
| Gå in i menyn, bläddra fram till aktuell felkod, håll in knappen längst ut på spaken ett par sekunder så kommer det fram längst ner i displayen. | |
|
Menyn, du menar Check Control i huvudinstrumentet eller? Men det är ju inte alla felkoder som ger fel i Check Control. Eller menar du någon annan "meny"? Det finns ju ett par, särskilt med iDrive. Wilhelm Svenselius |
|
|
Kan inte svara på om man ser allt. Men dom jag har fått upp har gått att se. Såhär jag menar att de ser ut Länk Lite taskig kvalité på bilden, men man ser iaf :-) |
|
|
Tack för info. Det där är CCID-koder, inte samma sak som OBD2, men kan säkert vara användbart ibland. Se Länk Wilhelm Svenselius |
|
| Nä, de är det ju inte. Sorry för lite vilseledande info i tråden. | |
|
Ok, det är nämligen en Bmw 520D-09. Och jag vill vetaom det kan vara partikelfiltret som måste bytas=hög kostnad.. Hmm.. |
|
|
CCID: P14A3 Mottryckssensor före partikelfilter felaktig signal. Trycket före partikelfiltret är för lågt (ger felaktigt referensvärde mot laddtryck och omgivningstryck) Troligtvis sensor nr 3 på denna bild om du har en 520d Länk Troligtvis sensor nr 5 på denna bild om du har en 525/530d Länk . Du har ju inte ens angett någonstans vilken modell du har så att ge närmare råd går inte. Varsågod. |
|
|
Nu såg jag att du hade en 520d, så då skulle jag sikta på sensor nr 3. Kontrollmät den. |
|
|
Tack BLÅ5252 Men i praktiken kan det isåfall vara att ett byte av partikelfiltret måste göras eller skall mottryckssensorn bytas ut alternativt nollställas? Cirka kostnad för sensorn? |
|
|
- "Men i praktiken kan det isåfall vara att ett byte av partikelfiltret måste göras?" Om sensor varnar att trycket är för LÅGT framför partikelfiltret jämfört med rådande laddtryck är inte filtret fullt. Hade den varnat för ett för högt tryck så hade filtret kunnat vara tätt. Sensorn är "plug & play" och behöver inte kodas in. Pris? Ingen aning. Men garanterat billigare att beställa från utlandet. |
|
|
Hmm.. ok Skall ringa bilprovningen o höra vad de säger. Ägaren skulle innan säljer den till mig göra ett biltest på Opus. Kan dom se på partikelfilter där? Eller är det för svårt att "mäta"? |
|
|
Opus kan inte se i vilken kondition filtret är i. De kan inte inte fyllnadsgrad eller askhalt, inte ens mottrycket vid olika varval, OM dom inte har BMWs egen diagnosutrustning vilket jag starkt betvivlar. De kan bara se felkod eller inte. |
|
| Ok, så om man inte vet servicehistoriken gällande partikelfilter finns det inget annat sätt än att vänta på den varnar att filtret är fullt? | |
| Den finns ingen "servicehistorik" på ett partikelfilter. På en Lci är det underhållsfritt och kan räcka bilen livslängd ut om körningen varit optimal och föraren varit medveten om hur man behandlar en bil med partikelfilter. | |
|
Ringde Bmw idag och undrade om koden. Han på verkstaden sa att det fanns två alternativ. Antingen är det så att sensorn känner av att partikelfiltret skall bytas vilket kommer bli en dyr historia. Men han sa också att det kunde bero på att sensorn själv behövde bytas ut. Detta skulle bli en kostnad på 2-3 tusen enligt honom. Så man får hoppas att det är den lilla reparationen. |
|
|
eller så är där hål / gummislangen till sensorn av. Kolla det först. Vanligt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.