AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
11.088

Byta mellan vinter- och sommardäck (gummi) på samma fälg

Sida 1 av 2
Får min 530d F11 i juni på 19" 331-fälgar och funderar på att till vintern bara byta gummi så att jag kör med samma fälg året runt. Hade det förut på tjänstebilen men nu är det privat och jag undrar om det är att rekommendera?
Tänker både ekonomiskt och slitagemässigt.
Är det några här på forumet som bara byter gummi?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Känns inte ekonomiskt/praktiskt med alla byten och vill man ha 19" som vinterdäck? Förmodar vill vara mer rädd om 19"-fälgarna också än bli utsatta för däckbyte 2 ggr/år samt vintermiljön.
Köp 17" (eller 18") som vinterhjul.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Köp en extra uppsättning hjul. Varje gång man kränger däck på fälg så är det risk för skador och onödigt slitage. Sen sliter vintern kopiöst på fälgar. Vill man bilen ska se fin ut sommartid, utsätt inte "sommarhjulen" för vinter (jag har precis tvättat fram mina vinterfälgar efter vintersäsongen och det tog två timmar, gick åt fyra tvättsvampar och en jäkla massa avfettning, schampo mm. Och detta trots regelbunden rengöring under vintern).
LV
3
LVS
530 DA F11 -11
Tvättar o vaxar mina fälgar före byte sommar/vinter, lätt att hålla rena

Leo
BMWCS # 07590
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Köp en uppsättning vinterdäck på likadan fälg som du har på sommaren så ser bilen lika fin ut året om.

Behandla fälgarna, bägge uppsättningarna, med Ditec fälgskydd så är dom lätta att hålla rena året om. Så har jag på sjuan.

Har 19-tummare och på vintern är det 255 runt om, inga problem med framkomligheten.

Att kränga av/på däck "stup i kvarten" kostar en del även om det är billigare än en till uppsättning förstås. Och så måste du ju till en däckkrängare, har du en till uppsättning så skiftar du hemma på uppfarten. Men du kanske har förvaringen fixad.

Niklas

Fransosen
Tack för alla tips! Det lutar åt separata fälgar trots allt.
Har egentligen lust att skifta till vintergummi på 331:orna och sedan köpa ett par nya 20" till sommarsäsongen 2015 men det blir så himla dyrt om man köper på BMW original.
Kan man beställa billigare BMW-originalfälgar från USA?
Är lite sugen på 20" liquid black...
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Du riskerar (typ garanterat) att få betala moms och tull på både fälgarna OCH frakten när du köper prylar från Staterna. Gör det bara om prylen du vill ha verkligen bara finns där vilket sällan är fallet.

Kolla på Länk för endast original fälgar och däck till bra priser. England är ju en del av EU så då har du redan betalt moms och sånt så det tillkommer inget på deras priser.

Ibland har dom iofs kampanjer på hjul hos BMW men sällan dom man själv vill ha.

Niklas

Fransosen
Wow!

De hade inte Liquid black-fälgen men de hade 312:an
Länk

Den kostade komplett med runflat lite dyrare däck och frakt 36.200 SEK.

Samma kombo på BMWs hemsida kostar 48.300 SEK.

Kan det verkligen vara så stor skillnad? 12.000 SEK???
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Större volymer....

Har inte prövat att köpa själv (än) då jag inte riktigt kommer överens med mig själv huruvida det är värt att slänga iväg 48.000 SEK på en uppsättning nya fälgar då de jag ändå har är skitsnygga. Men fåfängan är svår att överkomma :-)

Priset jag fick på den tilltänkta uppsättningen hos BMW närmade sig 70.000.....

Niklas

Fransosen
…men kan det verkligen skilja så mycket som 12K???
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Här har du också en bra sida för BMW orghjul. Liquid Black: Länk
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Större volymer samt kanske en annan momssats än i Sverige.

Har kollat en hel del på Wheeler Dealer på Discovery och ofta blivit förvånad över vad billigt allt som har med bilar att göra verkar vara i England.

Men jag har svårt att se att det skulle tillkomma nåt på deras angivna priser på sidan. Det tillkommer i vart fall ingen tull eller moms här hemma då det är handel inom EU. Snarast visar det väl på hur illa ställt det är här hemma.... Ett annat exempel. Köper 10l olja från Tyskland inkl frakt till dörren för samma pris som BMW säljer 4 liter här hemma. Och det är exakt likadan olja......

Men varför inte dra iväg ett mail och kolla att inget tillkommer för säkerhets skull?

Känns iofs synd att missgynna den svenska handeln men varför ska du slänga bort 12K helt i onödan???

Niklas

Fransosen
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Råkade titta in i den här tråden, och jag måste bara säga: Herregud vilka summor för ett par fälgar!! Har svårt att förstå hur någon skulle vilja lägga 50.000kr på fälgar, det får man ju för fan en snygg och bra bil för!

Men jaja, jag klagar inte. Alla är vi olika.
Wow!! Den tyska siten verkar ännu billigare. Ska definitivt skaffa ett par 20"-are till nästa sommar och sula om medföljande 19" till vinterdäck. Tack för bra tips!
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Kolla även:
Länk

Brukar vara ännu billigare än salesafter... jag köpte därifrån ifjol.

/Jonas
Det finns i princip bara två anledningar till att köra med samma fälgar på vinter och sommardäck. Det ena är att man får däcken ombalanserade oftare vilket ger jämnare och tystare gång, det andra att man slipper kondensvatten i däcken vilket kan uppstå om de läcker lite och man regelbundet pumpar dem igen med vanlig luft. Men på däckverkstaden kan man få däcken fyllda med kväve istället vid varje byte.

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Herregud alltså, att man ens överväger att lägga så mycket pengar på fälgar bara för att få original...
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
Om man har en dyr bil vem vill åka runt på billiga skitkopior eller china fälgar då som kanske inte ens går balansera eller blir ovala i första vägbula???
Varför nödvändigtvis nya fälgar till vinterdäcken? Leta efter begagnat så får du både däck och fälg till rimligt pris./ Snåljåpen.
Jag satt i samma sits som du för 2 månader sedan och beslutade att köpa nya fälgar.

19-20 är inte ett alternativ för mig pga stötighet plus att jag har inte M-paket på denna bil heller av samma anledning, så jag tyckte 18" var en bra kompromiss.

Hur som helst så fick jag tar på ett par BMW org + däck på blocket som kostade en bråkdel av en ny uppsättning.
Gummit jag redan hade till sommarfälgarna har jag nu som reserv/lager till de som redan sitter på, så sommardäck lär jag inte behöva köpa några på många år.

Se till att det sitter TPMS monterat i de om du köper begagnat för det kostar rätt mycket att köpa till och montera annars (c:a 800 kr styck + montage).

+ de var i nyskick, inte en skada.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.