AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
13.253

Kostnadsbild och värdeminskning begagnad M5 F10

Sida 2 av 3
Gu
99
GuOs
740d X-Drive F01 *såld*
E63 M165 W212 *såld*
535d Touring F11 *såld*
535d Touring E61 *såld*
Kul med inköpet Anders, såg att den försvunnit nu.

Jag jagar vidare och räknar på kalkyler. Ska försöka kolla upp lite försäkringpriser också som jag antar är halvbilliga på en M5...

Är inte helt uppdaterad på vad i utrustningsnivå som är standard på M5, vilka saker tycker ni är måsten för en sådan bil? Som gammal BMW-ägare tycker jag ju att komfortstolar, navi, hud, taklucka ska vara med även om lite av charmen försvinner när man inte kan ha stor panaoramaglaslucka.

/gustav
Gu
99
GuOs
740d X-Drive F01 *såld*
E63 M165 W212 *såld*
535d Touring F11 *såld*
535d Touring E61 *såld*
Hallå igen!

Nu har jag fått lite beslutsvånda angående M5'an.

Jag tycker att priset (strax över 600' kr) är lite för mastigt, trots att jag kanske överskattar värdeminskningen en aning mot de uppskattningar jag fått av er.

Jag sneglar lite åt en AMG E63 -10 som jag ser ligger runt 500' kr. Finns det någon härinne som ägt en E63 med "gamla" 6,2l M156 V8 motorn på 518 hk (eller 525 hk, ser lite olika ut beroende på var jag tittar)?

Den här visserligen 2 år äldre men de 100' kr är rätt tuffa som det skiljer upp till en M5 F10, kanske inte ekonomiskt men mentalt...

Har kollat lite på nätet och det verkar vara många som tycker E63'n är en fin bil, dock haltar jämförelsen med M5 då jämförbara årsmodeller hos E63 har M157-motorn på 5,5 l och dubbelturbo. M156 motorn verkar ha sina fans och ljudet är iaf på youtube galet maffigt.

Jag hade antagligen sneglat på en 5,5 dubbelturbo, men utbudet är dåligt och priset drar då iväg rejält.

Så vad säger panelen, M5 för 600' kr eller en tidig AMG E63 för 500' kr?

Tack för input, extra från de som haft en E63.

/gustav
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Då hade jag nog hellre gått på M5:an!
E-klassen du tittar på blir ju med gamla fronten i så fall, du kommer få sådana för 350kkr efter sommaren..

För 600kkr hade jag köpt en Panamera Turbo - men det är jag det.. ;)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
M156:an tycker jag personligen (speciellt med performance pack) den "sista" riktiga sug-V8:an och spöar Mercedes och BMWs nya turbo-åttor när det gäller karaktär, ljud och upplevelse. Bara att starta bilen varje dag gav ett öra-till-öra smile, precis det som en bil av den typen ska göra. Skänka glädje i det lilla. Den största delen av tiden kan man ju tyvärr inte utnyttja bilens potential.

Min lågmilade, svensksålda kombi gick iväg för 600 000 för någon vecka sedan.
Saknar den!

Sen är M5:an modernare, har en helt annan kapacitet och är väl förarens bil på ett annan sätt om man ska jaga varvtider. Men den har inte alls samma karaktär som E63:an har, även om M5:an på det stora hela är en bättre bil.

Gu
99
GuOs
740d X-Drive F01 *såld*
E63 M165 W212 *såld*
535d Touring F11 *såld*
535d Touring E61 *såld*
Acey, vad hade du för årsmodell och övrig utrustning på din kombi?

/gustav
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
GuOs: Tillverkad 2010.06 uttagen 2010.07.28, och "det mesta" i utrustningsväg. Bilarna är ju för det mesta i princip fullutrustade när det gäller saker som man kan kryssa direkt i listorna (aktiva stolar, comand/navigationspaket, ställbart chassi osv).

Det som verkar variera är huruvida bilarna har performance pack, AMG drivers pack och olika typer av ljudpaket. Min hade också Designo Magno mattgrå färg, utökat alcantarapaket, facelift ratt / växelspak, rödlackerade bromsok som kanske sticker ut lite. Den hade däremot ej distronic plus. Den hade rullat strax över 3 000 mil. Fantastik bil!

Gu
99
GuOs
740d X-Drive F01 *såld*
E63 M165 W212 *såld*
535d Touring F11 *såld*
535d Touring E61 *såld*
Acey. tack för informationen!

Med tanke på Sanis kommentar fick du bra betalt för bilen, även om jag tror att E63 för 350' kr efter sommaren är i underkant.

Du får gärna fylla i vad "Perfomance package" innebar 2010, vad jag har kunnat läsa mig till är det keramikbromsar och styvare chassie? Fattar jag det rätt är motorn exakt samma.

Mitt användningsområde är ju inte att jaga varvtider på någon bana utan vardagligt åkande med lyxtillvaro. Att kunna köra barnen till dagis några gånger i veckan samtidigt som jag vill kunna dra iväg på motorvägen rejält plus att jag gillar fina bilar med prestanda. Finns ju egentligen inget sunt förnuft att köpa en sådan bil men ska man väl göra det vill man ju ändå minimera skadan och känna att man gjort ett bra inköp trots galna kalkyler jämfört med V70/520d/E220 cdi etc.

Jag är ganska lång, ca 200 cm, så någon C63 är nog inte aktuellt då jag behöver en hel del plats åt benen vilket kostar några hundra tusen till tyvärr...

/gustav
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Precis, inget gjordes med motorn i performance paketet till M156, men däremot fick bilen en låsbar differential, vilket gör att man får ner kraften på ett helt annat sätt. I övrigt ingick annan ratt, 19-tummare, styvare fjädring samt förhöjd toppfart ingick också. Keramiska bromsar är ett tillval och ingår inte standard i P30 som tillvalet heter.

Utrymmet i W212 är bättre än F10, framförallt lastutrymmet är gigantiskt.

Priserna på S/W212 kommer justeras ner med tanke på facelift och liknande, precis som F10 kommer sjunka mer (i kronor och ören) av samma anledning. Dock tror jag inte på priser runt 350 000, mer än långmilade sedaner från Italien möjligtvis. Men tänk på att vara dumsnål kan snabbt bli dyrt i längden.

Jag vet inte hur priserna ser ut i Tyskland eller om det är värt att ta hem en den vägen?
Gu
99
GuOs
740d X-Drive F01 *såld*
E63 M165 W212 *såld*
535d Touring F11 *såld*
535d Touring E61 *såld*
Acey, hade du bytt växelspak på din E63?

Tyckte jag såg några bilder på mbworld? För mig som har dålig koll, är det forumet som gäller om man vill läsa på om trim etc?

/gustav
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Yes, den var bytt. Och även performance-ratten.

Mbworld är nog bäst skulle jag säga. De svenska alternativen är inte mycket att hurra för (gäller väl alla märken förutom BMW). Finns en hel del läsning och kunnande på mbworld dock. Vill man ha mer effekt så är det inte speciellt svårt att nå runt 575 hästar.
Visa användare
3.753
Sani
Gustav; det är klart en bil som aceys förra ej kommer gå för 350', jag syftar så klart på "billigast-på-blocket"!

Och sedan må (och är) E63 hur fantastisk som helst, men jag tror att den största bidragande faktorn är den där fronten - varför betala en halvmille för en E63 -10, när du kan få en sådan här för 400k..?

Länk

Fast nu såg jag denna, 350k ligger inte långt bort ;) Länk

Såg fö två M5 F10 igår, en svart och en vit, i lilla Göteborg!
Gu
99
GuOs
740d X-Drive F01 *såld*
E63 M165 W212 *såld*
535d Touring F11 *såld*
535d Touring E61 *såld*
Sani, tack för din input.

Jag tycker faktiskt fronten är helt ok, jag vet dock inte riktigt vad jag skall tycka om "gamla" CLS även om motorn i princip är samma som E63 W212.

Den riskrar ju som jag ser det att tappa än mer eftersom hela modellen är gammal, inte bara en facelift som är fallet med E63 från -10 till -14.

En stilla undran: Varför är det i princip INGA E63 till salu som är från -12 med 5,5 tubomotorn? Det är bara faceliftade MY-14 som står hos handlarna när jag säker. Hur många pre facelift kan det rulla i Sverige med M157-motorn?

Jag vet inte heller vad jag tycker om den där groteska fronten från faceliften -13. Det är nästan lite billig plastkjolpaket över det hela i lite spacade färger. Jag är väl för gubbig...

/gustav
Visa användare
3.753
Sani
Nä det är klart jag är jävig, som tom tycker att den gamla CLS:en är snyggare än den nya :) Men min poäng är väl att du kan få en faceliftad (-09:a) CLS63 för runt 350', har svårt att motivera 100+ lax extra för en E63 som dessutom ser likvärdigt gammal ut...

Men det är en intressant iaktagelsedu kommer med annars! Kanske är ägarna grymt nöjda, helt enkelt.
Gu
99
GuOs
740d X-Drive F01 *såld*
E63 M165 W212 *såld*
535d Touring F11 *såld*
535d Touring E61 *såld*
Ok, då behöver jag ett konkret tips....på en Merca...

Länk

Kan någon ge mig en hint om detta är ett välutrustat ex med bra prissättning?

Stort tack på förhand för tips och upplysningar!

/gustav
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Känns som bra utrustad, svensksåld och rätt antal mil. Den var ute för först 599 och sedan 569 tror jag. De verkar dessutom ha haft den två gånger. Sålde den till en man i Hägersten 13-06-28 och fick tillbaka den 14-04-14. 10 ägare, vet inte hur många brukare (kan vara värt att köra en carfax).

Spontant ser den bra ut, med rätt utrustning. Med tanke på milen så borde den varit avställd på vintrarna. Kolla servicehistoriken, du bör kunna ringa vilken Mercedesverkstad som helst med reg-nr då Mercedes kör med digitala serviceböcker.
Gu
99
GuOs
740d X-Drive F01 *såld*
E63 M165 W212 *såld*
535d Touring F11 *såld*
535d Touring E61 *såld*
Tack acey!

Enligt säljaren har den 3 "riktiga" ägare, varav den senaste som dom sålt och köpt den åter av. Ska vara en stillsam man med ståndsmässig titel... :-)

Har bilfirman haft den ute för 599 och 569 eller är det den privata ägaren nyligen?

/gustav
Personligen så föredrar jag helt klart en M5 F10 istället. Enda anledningen att köpa en E63 är om man vill ha kombi anser jag, eftersom det ju (tyvärr) numera saknas M5 Touring.

/Anders
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tror det var firman, det var sammma bilder. Senaste pris var 559 innan annonsen togs bort. Hade en bevskning nämligen när jag sålde.

Låter bra i övrigt. Provkör inte om du inte har plånboken med dig :)
GuOs: Tips, nu har det kommit ut en 2010 för 435 000kr på blocket, 4100mil! Är den i bra skick och inga konstigheter så är det RÄTT kurs på den!

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Saknar performancepaket jämfört med den tidigare, vilket man vill ha. Den på Dahlbacka är dessutom svensksåld och fina mil. Dessutom nya däck och nyservad. Kan du göra något på priset där så tror jag den kommer stå sig bättre än bilen hos Häggenäs.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.