|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej! Efter att ha kört 535d F11 ett tag börjar jag snegla på en begagnad F10 M5 för att höja livsglädjen en aning. Priserna börjar sjunka ner mot 600'kr på exemplar med 2-5000 mil på mätaren vad det verkar. Vad är en seriös kalkyl på en sådan bil, alltså vad är normal värdeminskning givet att man behåller den 1 år och kör runt 2 000 mil? Har hyffsad koll på vad "normala" bilar sjunker i värde men en sån här bil som antagligen tappat nästan halva värdet på runt 2 år känner jag mig mer osäker på. Så kom med förslag, kan jag räkna med att tappa 10 000kr/mån och mer på en 630 000 kr M5 med 4000 mil på mätaren första året? Tacksam för input. /gustav | |
| Räkna med -15% per år. | |
|
10 tkr per månad låter högt i värdeminskning om bilen är juste och välskött. Det är dock rätt stor skillnad på när på året du vill sälja. Så här års får du sannolikt bättre betalt än på hösten Jag tror att Marins tankar ligger i någorlunda rätt nivå. Sen är det ju förstås viktigt att bilen har "rätt" spec. /Anders |
|
|
630tkr för en 4000milare är riktigt dyrt, den kommer du förlora 10tkr i månaden på, här har du en 1280milare för 535tkr (hos en BMWhandlare) Länk 790mil! Länk Det finns mängder av liknande M5:or i Tyskland, du kan garanterat förhandla fram en bättre deal än vad annonserna säger. Mvh Stephan |
|
|
Stephan, den via den första länken kommer jag till en E60 Alpina...? Har kollat lite i tyskland, och visst är de en aning billigare men det skiljer väl inga jättesummor. Men bilar med få mil verkar generellt lägre i pris därnere. Jag tänker försöka hålla mig till de som riskerar att falla minst i värde över något år, tänker mig att det är de ex som gått runt 4-5000 mil och tagit en rejäl dump sen ny. Vilka ex på den svenska marknaden tycker ni verkar rimligt prissatta, och var kan det finnas bra prutmån? /gustav |
|
| Jag tror det finns en överhängande risk för ett större värdetapp det kommande året på tidiga F10 M5. När bilarna i Tyskland bryter igenom 500k så brukar det skapa en influx av bilar till Sverige som pressar priserna. Kombinerat med LCI och competition package-bilar samt att de tidiga bilarna förlorar garantier/fri service så är läget osäkert. Framförallt om man betalar för mycket i det här läget. | |
|
Acey, intressant teori, det är sådant jag vill ha med mig i mitt beslut. Var tycker den samlade kåren att jag skall leta? Är det hos tyska handlare (vilket jag tvekar inför) eller är det att försöka pruta hårt på svensksålda bilar eller iaf bilar som befinner sig i Sverige? /gustav |
|
|
GuOs: Här är den rätta länken Länk Nästan 100tkr billigare + har rullat upp till en fjärdedel så långt tycker jag är rätt stor skillnad. Dessutom är bilarna i Tyskland hos BMWhandlare (är den svenska 4000milaren det?) Visst lyckas du pruta ner den till 480tkr så kan det väl vara skoj att välja den svenska. Men inte annars. Om du kör 1500mil med en 4000milare är du uppe i 5500mil, köper du 790milaren är du uppe i 2400mil inklusive 100mil extra för att köra den till Sverige. Den senare har du betalat 550tkr för medan 4000milaren har du betalat 630tkr för. Är den prisskillnaden kvar eller har den svenska rasat under den tyska? Jag tror på lägre värde för den svenska, alltså 80tkr borta direkt. Köpa av en stor tysk BMWhandlare är det säkraste du kan göra. Mvh Stephan |
|
|
Hallå, tack för länken. Jag är inte så orolig att köpa från en tysk handlare, bara det att jag inte har så värst mycket tid att göra research, åka till tyskland, fixa med plåtar, besiktning och allt det här som tar en hel del tid i anspråk. Men visst, skiljer det 100' kr så är det för mycket helt klart. Men det verkar vara skralt med utbudet på bilar som har gått lite mer än 2000 mil och droppat under 500' kr, eller så kan jag inte söka ordentligt? Antar att en tyskimporterad är dyrare att försäkra för mig också då en svensksåld antagligen har runt 1 år kvar med halvförsäkring. /gustav |
|
|
GuOs: Jag hittar inte heller någon M5 F10 under 500tkr, med något miltal. Det verkar vara stopp vid €59900 just nu. Du bör våga få bilen uppskickad på trailer från Tyskland utan ens att sett den innan om det är från en BMWhandlare och du får Premium Selection. Såg du Naderis 535dAT där den aktiva farthållaren var trasig vid hämtningen och handlaren kompenserade med den extra hotellnatt och bagagerumsmatta Länk bör även ha gått att kräva kompensation för extra semesterdag om det hade krävts. Kolla upp försäkringsbolag redan nu, ta fram några svensksålda och några importer och begär offerter. I värsta fall varierar det mellan olika exemplar. Det gjorde det på fyra M5 E39 som en kille kollade, två var dyra och två var billiga. En av varje i varje grupp. Angående halvförsäkring stämmer det i och med att det dröjde innan F10an kom till Sverige. H**lvete vad folk försöker med höga priser, 649tkr för en 11000milare som är en förmedlingsbil!! Länk Begärda priser i Sverige är riktigt höga, man kommer förlora massor på att köpa dem. Du får en 9månader gammal med 2629mil för samma pengar Länk obs du måste kontrollera när den är byggd. Jag gillar dessa om man inte tar någon av de takluckslösa runt €60000 Länk Länk Länk Mvh Stephan |
|
|
Stephan, jag håller med dig när det gäller den första länkade som tydligen gått hela 11000 mil. Man undrar ju om det är en felskrivning för att M5-an är ju inte den vanligaste pendlarbilen och även sett till priset. Sen håller jag nog ändå inte med dig vad avser de senaste länkarna att de skulle vara så mkt bättre köp än några av de svensksålda. De länkade priserna hamnar färdiga i Sverige på cirka 590-615 tkr uppskattningsvis. Lägger du då även till att de saknar kanske ett års vagnskadegaranti så får du lägga till även cirka 10 tkr i extra försäkringspremie samt även betänka att kanske en service måste göras och den är ju isåfall gratis på de svensksålda. I slutändan så värderas även en importerad bil uppskattningsvis cirka 10% lägre generellt än den svensksålda. Jag har själv kikat en del på dessa M5-or, både här hemma och i Tyskland men inte hittat något riktigt "klipp". Jag vet ju dessutom vad jag själv fick för min jättefina mycket lågmilade och väldigt välutrustade svensksålda M5-a i höstas. Flera av de i Tyskland verkar dessutom vara bland de första producerade M5 F10, några har dessutom "bara" 19" hjul, ex vis den första blå som du länkade ovan. /Anders |
|
|
Anders: De senare var om man inte tyckte det dög att vara utan taklucka. Nöjer man sig med en tidig med 19" ( går säkert att uppgradera i samband med köpet) så har du den färdig för under 550tkr. Bör gå att pruta med tanke på hur många som finns ute. Håller inte alls med dig gällande 10% är det en helt klanderfritt bil köpt hos BMW med europlus/premiumselection, fullständiga papper från första svenske ägaren och bilen är över 3 år. Skiljer det inte mycket om ens något. Självklart får det inte saknas något som är standard på en svensksåld. Dock finns det väldigt få sådana bilar. Det stora utbudet importer är tyvärr fulimporter. Mvh Stephan |
|
|
Stephan jag vill nog vidhålla att när man importerar så får man vara medveten om att den dagen man skall sälja så värderas bilen också lägre. Bilar i den här prisklassen är vanliga skillnader på cirka 10%. Därmed inte sagt att man inte skall importera. Jag har själv importerat många bilar och funderar på att göra det igen just för att finna rätt objekt. Men man måste vara medveten om att det bör vara en större prisskillnad mellan objekten än den som du refererade till här ovan, för att det skall vara lönsamt, allt annat lika förstås. Sen vet du säkert också att tyskar gillar inte att man prutar, så om det finns många objekt eller inte, biter normalt inte speciellt på den tyske säljaren. De brukar deala på cirka 1000 euro i runda slängar. Det är sällan man kan räkna med så mycket mera. Det kan nog då vara större prutmöjlighet på de svenska bilarna. /Anders |
|
| +1 Anders | |
|
Nu finns iaf en mindre svensksåld M5 till salu. Jag var ner och köpte den på Platinum Cars i lördags. Den kändes riktigt fin "trots" 5000 mil, men endast en ägare. /Anders |
|
| Grattis! Saknaden blev för stor eller? :-) | |
|
Ja faktiskt, M5-an fungerar ju även som familjebil, även om min blir andrabil. Men det är en härlig bil och nu börjar de ju komma ned i hanterbara priser. /Anders |
|
| 15% per år är väl en rätt bra uppskattning på värdeminskningen tycker jag också. | |
|
Grattis Anders! :D ---- BMW CS/SC #6212 |
|
| This thread is worthless without pictures! ;-) | |
|
Kul med inköpet Anders, såg att den försvunnit nu. Jag jagar vidare och räknar på kalkyler. Ska försöka kolla upp lite försäkringpriser också som jag antar är halvbilliga på en M5... Är inte helt uppdaterad på vad i utrustningsnivå som är standard på M5, vilka saker tycker ni är måsten för en sådan bil? Som gammal BMW-ägare tycker jag ju att komfortstolar, navi, hud, taklucka ska vara med även om lite av charmen försvinner när man inte kan ha stor panaoramaglaslucka. /gustav |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.