|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Detta skulle ju vara optimalt, men varför finns xdrive bara med manuell låda? Verkar orimligt konstigt, eller? | |
|
Svarar mig själv, det verkar som 120d xdrive finns med automat from. 2014 årsmodell, nån som kan bekräfta? |
|
|
Nej, 120d och 118d går inte att få med xDrive och automat. Det beror enbart på förväntningar om marknadens önskemål. 118d/120d-köpare är en hyfsat priskänslig kundgrupp och efterfrågan på xDrive OCH automat förväntas bli låg eftersom båda två är rätt så dyra tillbehör och då förväntar man sig att efterfrågan blir så låg att man inte tyckt att det var värt att saluföra/registreringstesta/m.m m.m en konfiguration som man som sagt inte förväntar sig kommer sälja särskilt bra. Kortare uttryckt så är det helt enkelt marknadsavdelningens förväntningar om låg efterfrågan. |
|
|
Stör mig oxå på detta tycker dieseln passar mkt bättre ihop med automaten |
|
| Jag tror det handlar om att man vill "tvinga upp" köpstarka "diesel+awd"-kunder på större och dyrare modeller. Jämför Audi A4 där 2 liters-bensin med quattro och automat är/var OK men vill man ha diesel är/var man tvungen att ta sexan. | |
|
Ibland fattar vissa "marknadsstrateger" de mest märkliga beslut - men jag tror tanken är precis vad Aæexander och sg är inne på... Ett exempel är Audi A4 Allroad TDI som under många år bara gick att få med manuell låda (förutom toppmodellen 3.0 TDI quattro som ändå låg långt utanför de flesta företags tjänstebilspolicy och därmed diskvalificerade sig själv.) Jag hade väldigt gärna haft en vit 120d xdrive automat M-sport som pendlarbil. |
|
| Kristoffer_L: mm jag körde faktiskt Allroad innan jag bytte till M135i. Jag var "tvungen" att gå upp på M135 för att få automat och fyrhjulsdrift i min nya pendlarbil :-) | |
| Du gjorde helt rätt :-) | |
|
Men stämmer inte denna då tro? Länk "BMW’s 2014 Upgrades Include New xDrive Models and 8-Speed Auto Across the Board" Across the board torde ju betyda 120d också? |
|
| "Speaking of the 8-speed auto, BMW says it is now available for models across its range, with the 1 Series, 3 Series and 6 Series also getting a new Launch Control function." | |
|
Förtydligande: Jag TROR inte att min förklaring är den rätta - jag vet. Jag har nämligen fått en ingående förklaring i ämnet av BMW:s marknadsansvarige. Jag håller med om föregående talare som tyckte att marknadsavdelningen ibland fattar konstiga beslut - men det handlar som så ofta i livet om bedömningar i förväg, och inte om det faktiska utfallet i efterhand. |
|
|
Denna bistra sanning gäller vad jag förstår fortförande? Det vill säga att man inte kan få en 120d xDrive med automat? Tänkte om någon förändring sker under hösten här...? Enligt bmw.se går det inte att få, men tänkte kolla här med er som kan eftersom dom kan ha missat uppdatera hemsidan eller så... Det känns lite trist då jag var och provkörde en Audi A3 SB med quattro och s-tronic, alltför trevlig bil, men kanske inte fullt så trevlig som en 120d hade kunnat vara...? hur dom än resonerat så är det ju inget som säger att dom inte ändrar sig ifall marknaden efterfrågar kombinationen? |
|
|
Stämmer tyvärr fortfarande. Jag beställde min nya 1:a i augusti och hade också läst att det skulle vara OK nu, men icke... I min besvikelse var jag därför tvungen att beställa såväl elstolar som eltaklucka - man måste ju bränna de pengar man tänkt ;-)) Har kört en F20 118d nu i tre år snart och är sjukt nöjd med den. Har ju också hunnit bilda mig en uppfattning om vad jag vill ha nästa gång - är riktigt nöjd med min nya spec faktiskt: 120d M-paket 18" fälgar Estorilblå Advantage edition Adaptivt sportchassi Sportautomat HK ljud kurvljus Helljusautomatik Elstolar Eltaklucka + de två saker jag ångrade at jag inte tog senast Svankstöd Utökat instrumentkluster |
|
| Fattar jag fel men automat fungerar i varje fall via bmw.se (dock ej i kombination med 114i, 114d och 120d xDrive)? | |
|
det är nog korrekt uppfattat, lägg till att man inte verkar kunna få 118d xDrive med automat heller. Att dom tänkt det förstår jag, men jag kan för mitt liv inte förstå HUR man tänkt. Jag som vill ha det kommer att göra en av två saker: 1. Välja bort automatlådan och därmed köpa en billigare bil (sänker BMW:s snittköp) 2. Välja en helt annan bil (Audi A3, där denna kombination finns) och då får BMW sälja en bil mindre. Motorn och växellådan är ju på intet sätt en udda kombination - hur många 320d xDrive säljs med manuell växellåda tro? |
|
|
Var på BMW idag i 2 andra ärenden, men eftersom jag tidigare efterfrågat just en 120d xDrive med automatlåda så sa försäljaren att just denna option skulle vara möjlig från Januari 2015. Känns väl inte sådär jättebekräftat, men jag bad honom iaf skicka mig en offert så snart det är möjligt :) Hoppas det stämmer och att priset blir vettigt med rätt utrustning, blir inte riktigt lugn i själen av att kanske köra Audi A3 vintern -15/-16 ;) |
|
| Woho hoppas det stämmer. Då kommer jag byta till en 2015 så snart min gått 16k mil! | |
| Lär bli från 2016 års modell då förrresten i så fall? | |
|
Jo, men det är som sagt så att BMW:s bedömning är att 118d/120d-köpare är en hyfsat priskänslig grupp - och de BEDÖMMER som sagt att efterfrågan på två DYRA tillbehör i en priskänslig bilmodell kommer att vara låg, så därför har man valt att inte saluföra den kombinationen. Med de sagt så är det i sak fullkomligt självklart at 3-serien går att få med automat och xDrive, eftersom den genomsnittlige 3-serieköparen inte är lika priskänslig som 1-serieköparen - enligt BMW:s BEDÖMNINGAR. Om sen bedömningarna stämmer eller inte är en annan fråga. Själv tycker jag det är synd, för jag själv skulle gilla 1-serien med automat och xDrive eftersom jag gillar båda tillbehören. Som någon sa tidigare - marknadsavdelningar som gör bedömningar fattar ibland de konstigaste beslut. |
|
|
Nu är 2015 här och faceliften på ettan är väl presenterad så att säga. Jag kan åtminstone inte någonstans finna att man ska kunna köpa en 120d xDrive med automagi-låda. Det är tyvärr en dealbreaker för min egen del och en 320d känns onödigt stor. Är det så att jag ska "måsta" köra Audi A3 Quattro S-tronic med 184hk-motorn istället? :) Vore ju lite pinsamt för BMW då jag inte kört något annat i mitt liv (mer än tillfälligt i min ungdom då)... |
|
|
Vad menar du, automat verkar ju vara standard på 120d xDrive? Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.