AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
59.499

Lön som bilförsäljare

Sida 2 av 2
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Som ny i branschen så kan man inte "välja" att börja på vilken handlare som helst direkt. Tvärtom så får man börja för skitlön hos sämre märken och sedan arbeta sig uppåt. Men man måste ju börja någonstans.

-------
//Lövet
Har en bekant som är bilförsäljare. Han har jobbat några år, säljer endast beggat. Mindre företag, fast lön på 25k. Årsbonus plus ca 1000:- extra per såld bil.

Mvh
/Bruno
Länk
BMW CS 4657
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
...och att de rimligen borde vara en ganska liten rullans på personalen på "topp-ställena" vilket gör att chansen sällan dyker upp för nya säljare.

Någon som har koll på hur kraven brukar se ut om man nu inte har någon erfarenhet inom just den branschen att falla tillbaka på?
Krävs ofta någon form av ekonomisk utbildning?
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Det varierar faktiskt, men Volvo (Bilia) samt BMW kräver en ekonomisk utbildning i botten samt lite bra referenser inom sälj. Ju mindre du kan om bilar desto bättre, för då kan du helt lägga allt fokus på sälj anser de som rekruterar.

Men som tex min gode vän på VW i Taby jobbade natt på DN tryckeriet o kunde noll om bilar eller sälj, men hade en bekant som han kände inom VW, som la ett gott ord. Han fick en nästan omöjlig uppgift innan anställning: hans chef sa; Sälj 35 bilar denna månad så får du jobbet!

Lät helt omöjligt!

Men tror ni inte han grejade det och knep jobbet framför näsan på en kille som hade jobbat i bilbranschen i 15 år med ekonomisk utbildning mm.

Så med lite flyt och kontakter kan man få börja på toppställena om man saknar referenser samt utbildning, annars får man börja harva på Mazda, Nissan, Kia, Opel, Ford, SEAT eller Skoda och jobba sig uppåt..

Sedan kan man söka lite utanför stan där trycket och kraven är lägre, men sannolikt lägre lön/provision också..

Hos BMW utan kontakter eller utbildning får du starta som hallvärd där du får sköta hela biten med kundmöte, provkörning, sammanställa offert , men du får inte skriva på avtalet med kunden och du får ingen provision, för den tar säljaren.

Företagssidan är bäst om man vill ha hög provision kan tilläggas..

Lycka till

Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jag jobbade extra som hallvärd på BMW i Solna mellan 2001 och 2005. Jag kunde avsevärt mer om bilarna än merparten av säljarkollegorna. Den försäljningschef som anställde mig från första början hade riktigt bra koll, men den som ersatte honom när han slutade var fullständigt nollad på bilkunskap.
Efter min tid på BMW jobbade jag under sommaren 2005 som hallvärd på VW Akalla, där tjänade deras bästa säljare runt 45000 kr i månaden. Mycket har förstås hänt sedan dess.

/Masten
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Har varit på några intervjuer för bilsälj, men har av flera framtida chefer fått höra att ett brinnande intresse för bilar inte alls är ett krav. Tvärtom så tror jag flera av oss som är märkesfanatiker kan mycket mer än säljarna om bilarna vi provar.

På premiummärkena gäller tydligt kontaktnät och att man också kan arbeta upp sig. Ett fåtal andra mindre märken är sannolikt intresserad av att erbjuda dig ett arbete utan antingen säljutbildningar eller ekonomisk utbildning. Dock så kan det vara möjligt med entusiasm.

Men för att arbeta med kvalificerad försäljning behöver man komma upp på KAM nivå med företags-/fleet management nivå. Och där gäller enbart ekonomisk utbildning och en mycket god koll på skattemyndgihetens regelverk om bilar(förmåner osv.

Jag har sett 25-40 brutto i uppgifterna, med ett fåtal över denna nivå. Räkna med att ca 1/3 minst av lönen är provisionsbaserad.
Demobilarna är delvis som förmån, då säljaren själv skall se till att den är ren, tankad och representativ när man kommer till arbetet (BMW Solna/Bavaria).

//Anders

Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Jag känner i snitt en säljare på de flesta märkeshandlarna i storgöteborg.
Det finns lika många provisionssystem som återförsäljare.

De flesta som plockas in som säljare idag hamnar på en grundlön på ca 8-14tkr + provision. Vissa ställen erbjuder en garantilön om man inte uppnår resultat eller har en dålig månad. Garantilön ligger på mellan 15-25tkr. Där 15 är betydligt vanligare än 25.
En bilsäljare har ofta en provisionsstege och vissa har så komplicerade lönesystem att det kräver 2 A4 sidor att förklara dessa med alla bonusar och mål.

En normal konsumentsäljare tjänar runt 30 000kr. Jag vet de som har tjänat över en miljon på ett år och de som knappt tjänar 200 000kr per år.

I regel så tjänar säljarna i storstäderna bäst.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Det finns lika många skrönor om hur folk fått jobb i bilbranschen som det finns om fortkörningar.

Alla som anställer har olika preferenser och krav och alla säljare säljer på sitt vis. Vissa har hittat det andra inte. Ålder är oftast ingen faktor. Det handlar mer om personlighet.
Såklart olika avtal hos olika arbetsgivare.
Dock har du 70-80% av din snittlön som utbetalas om du inte kommer över den. (Om ny snitt inom firman)
Grundlön ca:8-25:-/m + provision.

Ex. 8000:-/m Grundlön + Provosion.
Begbil:500-2000:-/bil Nybil:1200:- - 3500:- Tillbehör:4-8% av total.
Finans: 200-1000:-/avtal Serviceavtal:50-400:- bensinkort,försäkring.. mm mm.

Lite grova siffror ovan...såklart skiljer det sig från olika firmor.
Men låg grundlön = högre provision.
Företagssäljare kan tjäna bra om de sitter med stor kundstock.
Annars skiljer det inte mycket mellan konsument och företag om du är duktig.

Roligt jobb där man träffar mycket folk!

Att bilförsäljare inte ska kunna mycket teknik är nog en grov generalisering, däremot finns det ingen vits att boxas med en entusiast som "redan vet" det tar bara tid. Lättare/snabbare att ta en "vanlig" kund.

Entusiasterna kan man skicka till verkmästaren för en dialog om div. sen tar man över när de är nöjda och belåtna!
En del kunder tror att alla säljare är obildade och kommer därav inte lyssna på dig oavsett eftersom de vet bättre!? ibland rätt ibland fel!

Ta med CV o knalla in på alla bilfirmor boka ett möte med den ansvarige!
Vänta inte på annonser.

Lycka till!
Beolab, intressant feedback av dig. Kul att se lite "riktiga" siffror på vad folk tjänar. Tack för det.
Bo
195
Borgenscalle
VW Passat TSI - 18
Jag träffade en snubbe för 7-8 år sedan som jobbade på Skoda och fick en liten slant för varje Fabia som såldes. Galet lättsålda bilar vid tidpunkten, tror han kunde sälja 3-5 bilar om dagen till privatpersoner. Tror det gäller att hitta märken med flyt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.