AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
59.489

Lön som bilförsäljare

Sida 1 av 2
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Är lite sugen på att söka jobb som bilförsäljare. Jobbar idag som lastbilschaffis och tjänar ca 27kkr brutto i månaden. Vet att de flesta bilförsäljarjobb är provisionsbaserade.
Men vad kan man räkna med?

// Erik
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
20' och uppåt + provision
Känner en bilsäljare (bäst i Sverige hos märkeshandlare) som har +40'
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
Hur mycket provision handlar det om per bil ungefär?

// Erik
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Bra fråga! Också alltid drömt om detta jobb - vad tjänar killarna på BMW egentligen, i snitt inkl allt..??
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Är det marknad för att bli bilförsäljare? Vad krävs?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vad menar du Robert?

Det räknas ju med att säljas 290 000 nya bilar 2014, så det finns såklart ett behov av bilförsäljare.

Heinz_Keller
Även om nybilsförsäljningen skulle sjunka så byter ju alltid folk jobb. Så nån gång, nånstans kommer det ju finnas bilförsäljarjobb att söka :)

// Erik
Det fanns tidigare (10-15 år sen) en högskoleutbildning som hette typ handel och kommunikation som var inriktad mot bilbranschen. Egentligen borde en enklare ekonomisk grundutbildning samt en vilja att arbeta med människor/lyssna på kunders önskemål räcka långt - givetvis kombinerat med att vilja sälja! Tidigare låg lönerna relativt lågt men med provision och bonusar sticker det säkert iväg.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det finns bilförsäljare med helt fast lön också.

Ska du jobba med provision, se till att märket är attraktivt och bilhallen ligger i vettigt område med mycket besökare. Det är rätt värdelöst att jobba på provision om du inte har någon att sälja till.

-------
//Lövet
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Grelle, jag kan inte den branschen, undrade mest om det likt min bransch var en liten ankdamm där alla människor cirkulerade mellan företagen. Klart jag förstår att det finns behov av bilförsäljare, kanske skulle formulerat mig så här istället: är det lätt eller svårt att få jobb som bilförsäljare?
Robert: Ja så är det åtminstone i Malmö, där finns det flera säljare som hoppat runt mellan olika märken. Han som är ansvarig för corporate sales (företagsälj) hos Förenade Bil arbetade tidigare på Saab - likaså finns det Audisäljare som kommit från MB eller som gått till Bilia...så visst är det lite ankdam.
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
Ankdamm är det ju inom många brancher, chaufförsyrket i synnerhet. Gräsrt är alltid grönare på andra sidan!

// Erik
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Bilförsäljare torde vara mycket välbetalda. Hur många har inte upplevt att de överhuvudtaget inte bryr sig om kunden när han eller hon dyker upp i en bilhall, utan sitter kvar på sitt kontor och surfar?!

Mats
BMW CS #5847
Verkar vara väldigt svårt att få exempel på vad som är en normallön som bilsäljare på en märkeshandlare. Kanske skiljer det så mycket.

Vad tjänar man på volvo, vw eller Bmw? 25? 30 35 40?

Något måste ju vara "mållön" för arbetsgivare/anställd. Sen såklart att toppresterare tjänar mkt mer och underpresterare mindre.

Någon som vet? jag har ofta undrat.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Har hört via omvägar att bilförsäljare anställda hos Bilia Sthlm bla. har runt 16 000:- som grundlön+provis men då jag inte har några belägg för det får man ta det med nypa salt.

BMW M-POWER
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
De försäljare jag vet med fast lön har knappt 30k.

-------
//Lövet
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag tror att det är en fördel att inte vara så rent tekniskt kunnig om bilar som framgångsrik bilsäljare faktiskt :)
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Vet inte alls hur det funkar idag för bilförsäljare men dem flesta har väl tillgång till egna demobilar för en ytterst liten månadskostnad vilket är en löneförmån. Att slippa stå för eller betala en liten del av bilkostnaden varje månad måste dem väl tjäna ca 3-4000kr på, (försäkring, skatt, service, värdeminskning, bränsle m.m.) Eller hur funkar det idag?
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Får man ta hem en demobil så blir man förmånsbeskattad för det.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Gorban, räkna inte med att det följs slaviskt...
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Har två goda vänner samt flera bra kontakter i bilbranschen.

De som jobbar på Volkswagen i Täby tjänar mest i Sverige med en lön i snitt på 70.000:-/månaden. Där säljer de ca 30 st Polo 15 st golfar vardera varje säljare, dör de tjänar på kvantitet samt utrustning.

Audi Hammarby tex där jag har en annan god vän tjänar ca hälften då de säljer mindre än hälften så många bilar per säljare mot VW Täby.

BMW Bavaria Vällingby endast Premium Selection försäljning. Inga nya bilar alltså.

Mellan 35-45.000:- om du är duktig.

Bavaria Nacka: De har många trogna kunder samt företagsbilar, där de äldre som är gamla i gemet ligger på 55.000:- - 65.000:-/ mån

Väljer du tex: Seat så pratar vi 20.000:- i månaden o räkna med att inte sälja mer än ca 1 bil i veckan som max..

Lite input..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.