|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Chassiet är ju annorlunda på E12 baserade E24, men det är förmodligen det minsta du ska bekymra dig för. Värre med skärmbreddarna bak och fram på denna och rost generellt. Gör dig inte denna modifiering dig så mycket är det väl bara att åka och titta på bilen och köra den. Priset är nog inte hugget i sten. Motorn är väl säkerligen påkostad en och annan krona och är effekten som den angivna ska den inte vara direkt slö. M635CSi is the shit, dom spelar dock i en annan prisdivision än de övriga E24. Johan |
|
|
Har mailat och frågat om han vet nåt om breddningen. Ser väl inte ut att vara så extremt men om jag ska acceptera det så ska det vara snyggt och proffsigt gjort. En helt annan fråga: Hur är det med katalysator i de sista 635-modellerna? Blir de mycket slöare? Går det i så fall att köra med racekat eller helt utan? Eller kräver det nån mer anpassning av motorn? |
|
|
Kattade versionen har 211hk, du lär inte märka någon skillnad jämfört med 204 eller 218hk varianterna. Jag har även haft en kattad 635 med 185hk och den skulle man kunna tro vara riktigt slö, så var inte fallet. Allt har att göra med skicket på motorn, men som sagt 204, 211 och 218 går väldigt snarlikt varandra. Visst kan du ersätta originalkatten med en racekat, men frågan är om det är värt besväret, blir det ens någon märkbar skillnad på en standard m30? Johan |
|
|
Ok, läste nånstans att de var stor skillnad, och såg att det var lite sämre acc. med kat. Annars är det väl inte så besvärligt att byta till racekat. Tyckte väl också att automaten kändes lite trött, men det kan ju bero på att jag kör 200hk diesel just nu. Surt att det är så dåligt utbud på 635or blir lätt att man intresserar sig för nästan allt som dyker upp då. |
|
|
från 1988 och framåt så måste katten sitta kvar om inte bilen är intagen till Sverige med dispens eller som tullfritt fordon. Kattade bilar innan 88 kan man ta bort katalysatorn utan problem vid bilprovningen. Johan |
|
|
Automat är väsentligt slöare. Men att hävda att 7 hk hit eller dit skulle vara en helt annan bil ställer jag mig frågande till, märker man ens av 7 hk? 7 hk eller drygt 3% effektökning blir ingen hästspark i ryggen precis. Johan |
|
|
Fick leta lite innan jag hittade den tråden, men såg att det gällde M635 okattad jfrt kattad. Det var ju du som skrivit det föresten... Men som sagt diskuterades M635csi i den tråden. Är det större effektskillnad med kat där? Nej 7hk tror jag knappast kan märkas heller. |
|
|
Jo, där har den kattade 260hk och den okattade 286hk, minst. En fräsch M88/3 har mer än 286hk original, däremot så är det bara "260" i den kattade s38 b35. 26hk märks, 7hk märks knappt. Johan |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
M635 är en fantastisk bil att köra, dock är den ju fortfarande en gammal bil. Men bara tanken på att BMW gjorde en glidarcoupe under den tidigare halvan av 80 talet, med närmare 300hk under huven och en prestanda som står sig hyffsat än idag, får en att rysa över tanken på att äga en! :) Mvh Patrik |
|
Hur är det med M90-motorerna, verkar som BMW inte skiljer på den och M30. Har också läst att M90 har större kylkanaler som gör att den är känsligare för att spricka. Sen verkar det ju som att M88 och M90 har samma block. Vidare så är det lägre komp i M90 men den verkar ändå ha bättre vrid på låga varv än M30. Stämmer det? Kanske går in på detaljer för mycket nu,men tycker det är intressant att veta vad man eventuellt köper. Försöker ju också reda ut vilka för- resp. nackdelar de olika årsmodellerna av 635 har. Om det finns risk för sprickor i blocket på M90 så borde det ju vara samma risk i M88 om de delar block. Men den risken i M88 har jag inte hittat nån info om så det kanske inte är någon större fara? Kan ju vara intressant att veta vilka delar om går att kombinera om man nån gång i framtiden får för sig att uppgradera motorn. |
|
|
M90 Blocket satt i M535i E12 och 635CSi mellan 79-81. Gjutningen på blocket skiljer en aning från vanliga samtida M30 och har ett vitt L skrivet på insugssidan på en kyllimpa. Den delar vevaxel med M88 och har dessutom samma borr som M88. Att blocket skulle spricka har jag aldrig hört. M90 toppen kan man lätt känna igen på att 3.5 är ingjutet på insugssidan över 6:ans cylinder. M90 motorn är med sin vevaxel med lite kortare slag och lite större borr än en M30 3.5 något varvvilligare. Endast 2 Svensksålda 635 med M90, den ena till kungen och den andra till Björn Ulveaus. Båda mörkblå. Den sistnämnda har jag sett för 15 år sedan och den var tyvärr redan då i ett sorgligt skick. Johan |
|
|
Angående benägenhet för sprickor så verkar det gälla toppen till M90. Har läst det på ett par ställen men minns /hittar inte var just nu. Hittade en som nämner det i den här tråden i alla fall: Länk Vet nån vad det var för serviceproblem med M90? Står också på ett par ställen men inte exakt vad som var problemet. Länk |
|
|
Det finns två varianter av M90 toppen, den med de avlånga kylkanalerna och den med de senare ovala kylkanalerna. Den tidiga är skräp, den senare spricker inte hur som helst, den tål definitivt överhettning utan att spricka. Servicepeoblem på M90? Kan jag inte tänka mig då den enbart skiljer sig i borr och slaglängd jmf med en vanlig M30. Johan |
|
| Vad tror du om den i Lerum? Tillverkad 11/79. Risk för den tidigare toppen på den då? | |
| Enligt Realoem.com så är det samma topp (11121278495) fram till 05/82 då jag antar att M90 ersattes med M30? | |
| Det är fel. Brytdatum på toppen är under 1979. Alla toppar efter 1980 har de nya kylkanalerna. | |
|
Gällande bilen i Lerum så är det bara att åka och titta, datumstämpeln sitter på insugssidan. Mitt tips är att toppen är utbytt till en modernare utan sprickproblemen. Johan |
|
| Har bokat in en tid för titt och provkörning i helgen, ska bli spännande att se vad det är. Hoppas den inte är alltför mycket modifierad. Kan inte riktig se på bilderna om den verkligen är skärmbreddad. | |
|
Den är rejält modifierad både fram och bak. Fram är ju lättare att återställa om man nu hittar den tidigare typen av framskärmar i bra skick vill säga. Bak är det värre. Modifieringarna på karossen törs jag med 99.99% sannolikhet häröra från allvarliga rostskador utan att ha sett eller veta historien om denna bil. Det var billigare och enklare att sätta dit någon skärmkant från en annan bil. Hur kan jag vara så säker på min sak, E12 baderade E24 rostar värre än de flests andra bilar, nästan i klass med en E9. e12 baserade E24 har andra skärmkanter och andra framskärmar än de E28 baserade E24. Till de senare finns rätt gott om delar, dock inte billiga. Till de tidiga får man leta efter plåtdelar i bra skick om man ens hittar några. Att återställa den i Lerum karossmässigt till original blir dyrt, mycket dyrt!!! Johan |
|
| Johan, du har powerpost | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.