|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Har börjat leta efter en 635 csi eller liknande. Hittade denna som jag var ock tittade på idag. Länk Var ganska fin. Speciellt invändigt. 3 brukare varav de seaste hade den i 20år. Bilen är omlackad för länge sen och det verkar vara bra gjort. Inga skarvar eller färg på lister. Finns ett par mindre lackblåsor under vänster baklampa (filler corner). Och ett stort stenskott med c:a 3mm hål i fronten med en cm lacksläpp men ingen rost. Förra ägaren hade kört bakom en lastbil när det plötsligt small till. Kan det ha varit en dubb tro? Detta ska i varje fall fixas innan försäljning. Vad tror ni om priset? Är det rimligt? Något att tänka på förutom rost på dessa bilar/ motorer? Inte många att jämföra med. Kommer automaten kännas slö jämfört med en manuell med tanke på att det skiljer en del i prestanda. | |
|
Den såg ju faktiskt väldigt fin ut och då är nog inte priset fel heller. Det kanske går att pruta 10 000 ca, men inte säkert. Automat är ju rätt skönt, och BMW:ar från den här tiden hade växelspakar ungefär lika långa som en fotomodells ben, så jag brukar föredra automat faktiskt. Lite synd att det inte är sportstolar, men man kan ju inte få allt heller. |
|
|
En fotomodells ben brukar i och för sig vara välsvarvade o snygga .... Åter till bilen så ser den ruskigt fin ut ! Vad jag tycker så är bilen värd sina 89 papp, men de obligatoriska prutande ska ju vara med. Dessa motorer är känsliga om man kört med lite vatten i kylaren, så kolla motorn så det inte finns vatten i oljan. Hör också om eller hur mycket tickande de e från ventiler... ju mindre dess bättre. Rosten är ett megaproblem , men de tycks du kollat... Automat vs manuell är en smaksak , men kolla om den växlar jämnt o går i alla växlar. Ställer du automat vs manuell så kommer alla gånger automat kännas slöare, men de e inga banbilar. Kan du komma under och se om det läcker från motor,växellåda och diff är alltid bra.. Lycka Till jag har simpel smak men jag är bara nöjd med det bästa! ///MMM/// |
|
|
Tack för tipsen. Lite fuktigt såg det ut vid drivknutar och diff Länk till bild, hoppas den funkar: Länk |
|
| pew, du har powerpost :) | |
|
Jag hade kollat närmare på kofångaren/kromet, det är VÄLDIGT dyrt. Har själv bytt allt. Även ev rostbubblor på främre delen av framskärm mot just kofångaren. Det är ett fäste på insidan där grus mm fastnar och är då fuktigt som startar rosten. Och som sagt kör den varm och lyssna igenom bilen som ser väldigt bra ut. Har själv tyg då jag förstått att sommarbil med en fin skinninredning (för det är snyggt) är ganska varm att sitta i utan ac. Mvh Jonas B |
|
|
J.Cash, har kollat. Brynet, tack för tips om rosten. Ska kolla ordentligt på dessa ställen innan jag slår till. Finns en betydligt billigare 635 i Göteborg med skinn. Den är omlackad för 6-7 år sen. Har bl.a nya framskärmar men ett litet rostgenomslag på ena bakskärmen (inte mycket) Ska vara riktigt fin invändigt- svart skinn (Blir skönt på sommaren...) Vad tror ni om den? (25% diffspärr) Ska få lite fler bilder på den så får vi se. Länk |
|
|
Utrustningslista på den silverfärgade. Har som sagt svart helskinn i fint skick (inga sprickor/skador) Nackstöd bak <iframe src="Länk Vad jag inte förstår är: S201A Rapsmethylester-Ausführung (RME) Rape methyl ester version (RME) Gäller inte detta dieslar??? Modellbezeichnung 635 CSI Ausführung Europa Typschlüssel 5381 E-Code E24 Karosserie Coupé Lenkung links Türen 2 Motor M30 - 3,50l (0kW) Antrieb Heckantrieb Getriebe automatisch Außenfarbe Polaris/imolasilber Metallic (060) Innenraum (0180) Produktionsdatum 04.03.1985 Code Sonderausstattung Optional Equipment S201A Rapsmethylester-Ausführung (RME) Rape methyl ester version (RME) S209A Sperrdifferenzial Differential lock 25% S290A BMW LM Rad Sternspeiche 44 BMW light-alloy wheel star spokes 44 S314A Aussenspiegel / Fahrerschloss beheizt Door mirror / driver's lock, heated S350A Wärmeschutzglas grün Therm. insulat. glass green S401A Schiebehebedach elektrisch Lift-up-and-slide-back sunroof, electric S498A Kopfstützen im Fond mechanisch Headrests, rear, mechanically adjustable S540A Geschwindigkeitsregelung Cruise control S680A Radioantenne manuell Radio antenna, manual S687A Radiovorbereitung Radio preparation S825A Radio-Steuerung Ozeanien Radio control Oceania |
|
|
Nåt fel i översättningen på utr. listan. Skall tydligen vara tre programlägen för automatlådan. S201A 3 FAHRPROGRAMME F.4-GANG-AUTOM Rape methyl ester version (RME) S209A SPERRDIFFERENTIAL 25% Differential lock 25% S290A BMW LM-RAEDER 7JX15,225/55R15V BMW light-alloy wheel star spokes 44 S314A FRONTSCHEIBENWASCHDUESEN BEHEIZT Door mirror / driver's lock, heated S350A WAERMESCHUTZGLAS GRUEN, RUNDUM Therm. insulat. glass green S401A SCHIEBE-HEBEDACH, ELEKTRISCH Lift-up-and-slide-back sunroof, electric S498A KOPFSTUETZEN IM FOND Headrests, rear, mechanically adjustable S540A GESCHWINDIGKEITSREGELUNG Cruise control S680A RADIOANTENNE MANUELL Radio antenna, manual S687A RADIOVORBEREITUNG Radio preparation S825A Schweiz-Ausfuehrung Radio control Oceania |
|
|
Inget fel. Tre programlägen: Sportläge- tre växlar. Automat- fyra växlar Manuel växel. Mvh Jonas B |
|
|
Jo det ser jag, men på engelska står det: "Rape methyl ester version (RME)" och på tyska: "S201A 3 FAHRPROGRAMME F.4-GANG-AUTOM" och i den första listan både på tyska och engelska: S201A Rapsmethylester-Ausführung (RME) Rape methyl ester version (RME) Hur som helst verkade det inte finnas dessa programlägen på den blå i Borås vilket talar för den silverfägade. Hur som helst har jag fått reda på några fler 635 som är till salu tack vare den här tråden så det var ju bra. Ska bara bestämma mig för vilka som jag ska åka och kolla på. |
|
|
Provkör ett flertal. Känslan säger mycket. Lite farligt om du inte testat någon innan och provar en sämre som du kanske faller direkt för. Testa flera innan du beslutar. Mvh Jonas B Ps har du vägarna förbi får du testa min kärra. |
|
|
Tack För erbjudandet Jonas! Tyvärr har jag inte vägarna förbi dig den närmaste tiden... Ska försöka prova den i Borås till helgen. Sen ska jag se om jag får tid nästa vecka eller veckan därpå att åka till Göteborg och titta på ett par där. Finns en som verkar riktigt fin. |
|
|
Var och provkörde den blå idag. Den gick riktigt bra för att vara snart 30 år. Märktes att den inte hade gått långt. Växlade mjukt och fint, och motorn gick tyst och fint. Men jag ska nog rikta in mig på en med sportstolar, standardstolarna var väl ingen höjdare. |
|
| Jag tror inte det finns många E24:or som byggdes för RME-diesel på 1980-talet... | |
|
Vad tror ni om den här? Länk Det är väl den som inte är baserad på E28. Var det några stora problem med dessa motorer? Verkar ju vara i väldigt fint skick och väldokumenterad samt manuell låda. Inte AC men ljus klädsel och taklucka. Nåt speciellt som man bör tänka på med de tidiga E24orna? Är de mindre attraktiva än de senare? |
|
| Vad är det för ful vinge på taket? | |
|
Det är inget fel på dom tidigare E24, men just denna var ju kraftigt modifierad vilket förmodligen inte gör den mer lättsåld, speciellt då det är icke tidsenliga detaljer och/eller eftermarknadsprylar. Färgen är dessutom ett stort ?-tecken om den fanns som originalfärg på tidiga E12 baserade e24. Alla M30 innan 1979 hade en annan topp med större kylkanaler, den är ingen höjdare då den lätt spricker. Finns inte många BMW före 1979 som har originaltoppen kvar och denna är ju dessutom trimmad så en nyare topp än 1980 finns förmodligen på plats. Avsaknad av AC är ju en smaksak, men då dessa förmodligen ska brukas som sommarbilar så är ju AC att föredra. Fina E12 baserade E24 är riktigt ovanliga idag, de flesta har mött rostmasken och blivit stående på grund av omfattande rostskador. Mycket svårare att hitta en fin E12 baserad E24 än en senare, och speciellt de som är tillverkade av Karmann av förklarliga skäl. /Johan |
|
|
Just modifieringarna är väl min farhåga. Fick följande svar från säljaren. -99 så renoverades motorn helt (borrad, nya kolvar, lager oljepump mm). Svenska Enem AB har renoverat toppen med trimkam, portade insugskanaler, nya teflontätningar, vippor m.m. Detta gjordes också vid renoveringen -99: Cremeläder i Recaro sportstolar Stötdämpare fram och bak Fjädrar fram och bak Bromsskivor fram och bak Bussningar bak Tank 70 liter, nya bränsleslangar i tank och motor Bakhjulslager Komplett kardan med bussningar typ Mtech Sportljuddämpare komplett 2,5'' samt extraktorgenrör Koppling samt urtrampningslager Bakljusreflektorer 2st Handbromswire Skrämbräddare, kjolar, fotstöd i aluminium Momopedaler Jamex sportfilter Löskistor dörrar Bussningar i växellåda Kromade instegslister Fjärrlarm Elhissar |
|
|
Om motorn fortfarande är frisk så kan den nog vara underhållande. Det blir lite pyssel att återställa till original om man nu har det i åtanke, då är nog den bilen kanske inte lämpligaste utgångsobjekt. Allt beror ju på vad man vill ha? Förändringarna som är gjorda höjer tyvärr inte värdet på just detta exemplar, då syftar jag inte på motorn utan karossförändringarna samt kanske även färgen som jag sätter ett stort ?-tecken om den är korrekt. Johan |
|
|
Man blir ju sugen på en M635 när man läser lite om e24. Men det är utanför min budget. Den här lät ju som du säger som att den kunde vara lite rolig att köra. Dock är ju frågan hur chassiet är eftersom det förbättrades -82. Lite orolig för "skärmbreddare" vad det nu innbär. Svetsat i karossen ser det ju ut som, och det är ju lite synd. Tyvärr är det från ett dödsbo så säljarna/barnen vet inte så mycket i detalj. Men det finns en hel pärm med dokumentation och bilder från renoveringen. Om det är AC vet jag inte. Antog att det inte var det eftersom det inte stod. Om det är originalfärg gör mig kanske inte så mycket om allt är omlackat. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.