|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Färddatorns förbrukningsuppgift brukar oftast vara lite "glädjemätare" - mellan 5 och 10 % för låg förbrukning är väl mer standard. På vissa bilar kan den visa 20 % fel eller t om mer...! En aspekt som kan vara intressant för de som behåller bilen lite längre är dels hur skatten förändras efter de första åren för de bilar som kvalar in som "miljöbilar".. Sedan kommer nästa fråga - vad händer om några år med skattesatserna på bilarna och inte minst drivmedlet när våra politiker inser att merparten av bilisterna har gått över till diesel som indirekt genererar mindre skatteintäkter till statskassan? I många fall blir det inte billigare att köra dieselbil även om de drar lite, precis som förr i tiden krävs det oftast körsträckor runt minst 2500-3000 mil per år för att man skall nå "break even". Räknar man sedan in kostnader för turbo- och partikelfilterbyte vid kanske 15.000 mil, spricker dieselkalkylen ofta rätt rejält. Dessutom verkar det som att alla turbohaverier mm. har gjort att försäkringspremierna har dragit iväg rätt rejält på många moderna dieslar. Den enda ekonomiska "räddningen" är inte sällan om man kan få bra rabattsatser på dieseln, vilket iofs kan gå via olika organisationer etc. om man luskar runt lite. Som sagt: Man bör göra en rejält genomlysande ekonomisk kalkyl innan man är någorlunda säker på att det lönar sig att köra "brännoljebil". ;o) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Även det intressant att man alltid får höra om turbohaverier på bilar med sådan. Ägde tidigare en Audi A4 1,9TDi som jag pendlade med och som min mor nu tagit över. På 51300mil har turbon fortfarande inte havererat. Har två st turboaggregat på min 740d som nu har rullat 27500mil. De är båda orginal sen bilen var ny och jag köpte den när den hade rullat 10400mil. Har aldrig ägt en bil med partikelfilter men det skulle inte förvåna mig om min egen ihopkokade teori gäller även den delen. Nämligen att det beror VÄLDIGT mycket på hur bilen körs för att saker ska haverera samt att förbrukningen ligger betydligt högre än specat. Gör man många kallstarter och kör mycket korta sträckor så förvånar det mig inte alls att saker slits och går sönder samt att förbrukningen drar iväg. |
|
| Du kan fetglömma att du kan köra en 740d f01 på 0,69 eller mindre. Alltså blandad körning där en tank tar 2v att köra slut. Min 730d ligger runt 0,8 och få är det väldigt snälla mil med mycket 70 och 90 vägar. | |
|
Håller med Marin, glöm att köra en 740d på 0,69 blandat. Det är ju blandat siffror jag jämför med i kalkylen, ren landsväg är ointressant då den enda rena landsvägskörning jag gör är 1-2 långresor per år upp till Norrbotten. |
|
|
Har aldrig påstått att man skulle kunna köra blandat på 0,69. Bara att med mina egna observationer baserat på hur jag kör, ca 95% landsväg, så har de bilar jag testat ofta hamnat i närheten av den specade blandade förbrukningen. Har inte gjort nån längre provkörning med en F01 diesel men vill nån låna ut en till mig kan jag prova den på samma sträcka som jag testat andra bilar på och se var jag hamnar. ;-) |
|
| Du jämför allrså landsvägsförbrukning med blandad körning?! Vid max 100km/h är förbrukningen under 0,6 på min. Räkna med minst 20% överförbrukning jmf med deklarationen | |
| Japp, det är precis vad jag gör när jag läser om olika bilar för att få en uppskattning av vad den skulle dra för mig när jag pendlar. | |
|
Min dieselbil är lönsam jämfört med motsvarande bensinare från ca 900mil/år trots att vägskatten är 164 % högre. Originalturbon fungerar utmärkt vid 30000mil. Inget partikelfilter även om jag har/haft funderingar på att montera ett. Men det kanske blir en C6 eller 550i i stället. Dock hade jag valt en 750i (eller ännu hellre en 760) om du nu inte kört riktigt mycket Tor, då hade jag valt en 740d. Mvh Stephan |
|
| Tror inte riktigt på skillnaden i försäkringskostnad, när når du break even med samma antagen försäkringskostnad? Kan lika gärna bero på andra variabler som spelat in vid prissättning som årsmodell, importerad vs svensksåld etc etc. (har du uteslutet alla dessa samt kollat på ett antal olika f01 / f02 dieselbilar?) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.