AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
37.887

Hämtar ny V60 DEA D4 idag

Sida 5 av 6
Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
Det stämmer DLC. En till Volvo kännare här :)

DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Jag har inte ägt en Volvo själv men min far är inne på sin nionde. Jag är själv mycket fordonsintresserad och har så klart influerats av alla Volvo som passerat. Minns särskilt när pappa hängde på låset och köpte en V70N T5 år 2000. Den bilen var bland det mest kompetenta man kunde köpa i kombiväg aktuell tid. Jäkligt bra bil. Känns som Volvo hamnade lite i en svacka andra halvan av 2000-talet, en svacka de nu är på väg ur när de slipper tidigare ägare som inte var sund för dem.
Visa användare
741
fastEddie
Ja DLC V70 var bland de önskvärda år 2001 då en ny V70 presenterades. Tyvärr var den för dyr och jag köpte en Ford Focus 2-liters.
Min far hade tyvärr inget körkort och verkade inte intresserad. Han betalade 3000 kr för en 7 år gammal Mercedes 220b med sexa på 105 SAE :) och jag fick skjutsade honom och morsan på helgen till stormarknaden i den. Den blev renoverad i motorn efter kort tid och sen gav kopplingen upp då motorn blev för stark. Körde 5000 mil med den på ett år.

Nog bra att Volvo blev av med Ford.

co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Har en v70 -12 där kopplingen havererade idag, det är kvalitet det! och juste glömde säga att den gått 6k mil...
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
corzair: vad har du för motor? Fars nästa Volvo efter T5 var en V70N D5 med manuell låda och den käkade upp kopplingen vid 6000 mil också (1,5 år gammal bil). Efter byte rullade den till 25000 mil (när han sålde bilen) utan problem. Volvo tog bytet på garanti utan diskussion.

fasteddie: kul att snacka minnen. Härlig historia om din far :) Träffade farsgubben för en stund sedan och insåg att det faktiskt är 10:e Volvon han är inne på nu :) (glömde en V40 2,0t greyline från -99).
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Det är en drive, så är 1,6 liters dieseln. dock tror jag inte det är kopplingen i sig som är slut utan något som gått sönder mellan pedalen och kopplingen. Går inte att få i växlarna.
Visa användare
741
fastEddie
Dieslar med manuell låda brukar få gubbstopp. Kanske slirat för mycket på kopplingen?

co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Nja det har jag inte fått många gånger, och kopplingen slirade inget alls, snarare tvärt om.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Fyrkantiga pipor på den jag lekte med fö..
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Desto bättre Sani! Men hur såg du det?! Du vann ju rejset!
Visa användare
3.753
Sani
Jag körde åttor kring honom förstår du, då ser man det - även om det flimrade förbi rätt fort.

Fö är jag nöjd med förbrukningen på kärran, något jag ej brukar påtala vanligtvis: 0.57 vid t/r Oslo, mestadels landsvägskörning med tre pers + packning.
Visa användare
3.753
Sani
(Den drar det dubbla vid ren stadskörning inkl ovan rödljusrejs..)
Visa användare
741
fastEddie
Efter 10 månader och drygt 1000 mil är jag lika nöjd med bilen. Det är väldigt länge sen jag kom upp i nästan 1500 mil på ett år.
Det märks att vikten är 300 kg lägre än 535:n, samma vrid 400 nm som twinscroll sexan. (Uppmätt 420 nm av TeknVärld och 193 hk) Förbrukningen är 0,6. Går att köra snålare med lättare fot. Inga fel heller har noterats. Spolarvätskan har inte fyllts på under hela tiden.

Mvh
Thomas
Ja att man inte behövt fylla på spolarvätskan sen ny avgör ju saken, Volvo är världens bästa bil...*ironi*
fastEddie: kul att Du är nöjd och att Du uppdaterar tråden!
Tycker att V60 är en riktigt lyckad modell. Skulle kunna tänka mig en v60 R-design men de blir väldigt dyra med den utrustning man vill ha..
Men om Volvo bara kunde återintroducera du analoga mätarna och manuell läda till starka motorer. Nuvarande mätarhus är inte premium.
Jag kör 525 Xdrive (F11) och provade brorsans V60 4wd (180 hk) med R paket. Bra drag i volvon, men upplevde den mycket stirrigare på vägen, liksom lätt i framvagnen, fladdrade lite. Detta när jag öste på. Får inte den känslan i BMWn.

Annars fin bil, V60n.
Visa användare
741
fastEddie
Tack för input det är trevligt.
Jag känner inte att den är stirrig på vägen mera levande feeling dock än en nostung 535.
Det finns gott om R-design paketbilar med bra rabatter i hallarna.
Jag tycker om digitala mätaren i tre olika moden.
Finns inte manuella lådor till alla Volvo??

Ha det bra på vägen!
Thomas
Visa användare
741
fastEddie
Kul att titta in här igen.
V60n gick bort för ett drygt år sedan. Åkte förbi VW i Malmö. Såg en häftigt lackär demobil utanför
skyltfönstren. Golf GTI. Fick provköra den. Åkte eller körde ända till Dalby o vände. Ca 6 mil.
Den har 245 hk 380 nm och väger 1330 kg. DSG 7 steg. Den gick som ett skållat troll.
Tyckte den kändes snabbare och spänstigare än den 335iA 09a jag hade som ny.
Likadant tyg som ursprungs GTIn 1974.
Jag provade en BMW 1 serie i Lund efteråt. Den nya. Eftersom de var kanonbra de förra versionerna. Tyckte den förlorat i upplevd känsla. Det var bara en 118i demo. Fjärran från förra. 130i t.o.m. 118d man fick låna när 335 / 535 var på FörenadeBil för servicen är mkt roligare.

Så det blev beställt en ny GTI. Och det känns som en keeper. Elektronisk diffspärr, dragkrok med backkamera. Allt går att ställa in på skärmen. Fast jag provade 330i nya med 252 hkr också den gick inte av för hackor. Men det blir dyrt.
Varma hälsningar
Thomas

bu
327
burt
Passat 2,0tsi.
2017.

Har kört en passat med samma motor och xds diff några år nu, 300hk med bsr. Känns som jag aldrig kan byta bort den .. 🤣
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.