AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
37.909

Hämtar ny V60 DEA D4 idag

Sida 4 av 6
Tack Thomas, jag önskar detsamma.

/Anders
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Länk
Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
Intressant Lloydan.

jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Hehe, ja man säljer inte en bil till Anders med förhoppningen att han ska ha den i många år :) DÅ har man varit en rätt dålig AP läsare.
Underhållande läsning föv.
Visa användare
741
fastEddie
Det är ju kul att det finns underhållningsvärde
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Ja, nu får du njuta av ett förmodat bättre andrahandsvärde.
Min 520D har tappat 220.000 på 2.5 år och 6000 mil.
Min förra Volvo tappade 190.000 på 4.5 år och 13.000 mil.
Glad jag inte tryckte i mer utrustning :)
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
"njuta av ett förmodat bättre andrahandsvärde"

Man skall man nog inte köpa en nyare bil om man har den läggningen. Alla nyare bilar rasar mer eller mindre katastrofalt mycket i värde. Skulle vara en ny snålutrustad småbil, typ Polo, till kampanjpris som möjligtvis blir human i den bemärkelsen... =)

MVH Christofer
Visa användare
741
fastEddie
Det är väl ganska mkt värdeloss för en grundmodell som 520 (fast nu finns 518 med)
Men du har iallafall använt bilarna ganska mycket. Det är ju bra. Värdeminskningen beror mest på åldern tycker jag. Grymt att det faller så utan att man kör med bilarna.
Ja utrustningen är ju inte värd ett skit efteråt. Jag ångrar att jag tog Adaptive drive. Inte mycket nytta jag hade av det. Det roligaste var gasresponsen som förvandlade bilen till en yster lättviktare. Solluckan var overkill den oxå dyr som fan.

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Nya Mini Cooper S när den kom 2003 var det väl. 1500 mil och 6 månader = en liten vinst! :) Även nya (F25) X3:an gick det att i princip gå plus / minus noll på. Men i ett längre perspektiv går det inte fly från värdeminskningen tyvärr...

jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Acey: Ja, det går ju att göra mindre dåliga affärer vad gäller bilar också. Bäst andrahandsvärde just nu tippar jag en enkelt utrustad XC60 har.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jo, jag tror att småbilar också kan stå sig bra. Vi köpte en ny Polo TDI med DSG-låda när den kom och den kördes ca 4000 mil under 26-27 månader och tappade 16% av nybilspriset.

Sen har man ju gjort en hel del katastrofala bilaffärer också som mer än kompenserar de bra...
Finns ju inget skoj med att köra tomhylsor, då stör man sig bara på utrustning man inte valde eller som inte fanns på bilen.
Visst, en del är överflödigt i betraktarens ögon men en del tycker man är ovärdeligt.

Automat, bluetooth, aircon, navi, läder, elstolar är ju sådana grundkrav i mitt sett att se det.

Sedan kan man ju diskutera t ex nightvision och elektrisk solgardin för att nämna en del tillbehör som kanske man inte använde sådär jätteofta som man nog kan leva utan.

Men en maxad 516 är inte skoj den heller så det finns ett samband rolig körning vs motorstarka och jag säger som jag sagt i en annan tråd att runt 300 hk är rätt lagom i en 2 tons bil typ 5 serie, en 3 serie klarar sig nog med 250 hk.
Visa användare
741
fastEddie
"Automat, bluetooth, aircon, navi, läder, elstolar är ju sådana grundkrav i mitt sett att se det."
Läder kan jag klara mig utan. Trevligt med navi men går utan. Det andra köpes. Undantages automatlåda då jag tycker det är ok att växla själv. Tom kul. Automaten i Volvo drar mer bränsle i motsats till BMW:s bättre automat.

Säkerhetsgrejer som Adaptiv farthållare, citybroms och adaptivt helljus hade jag saknat om jag bytat till en bil utan det.

Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Haha - Jag blev faktiskt "utmanad" till ett rödljusrace av en aggressiv V60 D4 imorse, på väg till jobbet....men den är säkert snål iaf?? ;) True story.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
En V60 D4 med bra start borde ju vara ganska en jämnbördig motståndare mot din Mercedes i lägre farter (söder om 120km/h).

Hur gick det?
Visa användare
3.753
Sani
Det...var den inte :) Visst, det är en knapp skillnad på pappret, men +44hk/140 Nm samt bakhjulsdrift gör sitt - Volvo hade inte en chans, och gapet ökade rätt fort...

Av erfarenhet vet jag att Volvos acc-siffror dessutom aldrig stämmer, de är skrivna av marknadsfolk snarare än baserade på riktiga mätdata.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Volvoföraren kanske inte gav fullt, hur vet du det?
Visa användare
3.753
Sani
Läs mitt första inlägg igen, är du snäll.
Visa användare
741
fastEddie
Det står D4 på den "gamla" V60 också. Det var nog den du såg. Den har en 2liters femma på 163 hk med uppmätt 158 hk ;D

DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Enklast att se skillnad är slutrören. Nya D4 har de nya breda och ovala slutrören medan gamla har runda har jag för mig. I alla fall lätt att se skillnad irl.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.