AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
37.890

Hämtar ny V60 DEA D4 idag

Sida 2 av 6
viobebe
Grattis till köpet!
Huvudsaken är att du är nöjd...
Sedan måste jag flika in att BMW har inte det försprånget som de hade på 80-90 talet, då du jämförde en Volvo 740 med dåtida E34 till exempel.
Idag är många bilar likvärda i kvalitet och känsla, det BMW tar bra betalt för är varumärket, de snålar in på komponenter som vilket annat märke som helst. Och ja de gamla BMW bilarna var mkt trevligare att köra. Prov körde en 2014 120D X drive M performance och kan säga att jag gick lyckliga steg tillbaks till min 4 år äldre Golf GTI......
Park assist, surround view, night vision, HUD, softclose etc för att nämna några.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det ligger i människans natur att rättfärdiga sina val, så självklart är V60:in både snabbare, mer komfortabel, billigare, snålare, tystare osv än hans 535i som både var obekväm, törstig, ful, jobbig att kliva i, långsam, hade dålig väghållning, var dyr osv. Och i FastEddies värld kanske han har rätt. Grattis till nya bilen!
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
fastEddie, det viktigaste är att du är nöjd med din bil. Efter att ha provkört kan jag konstatera att Volvo inte är för mig - men det är klart att alla inte prioriterar lika...

Jag vet inte hur man skiljer på "ny" resp. "gammal" D4 men provbilar som står hos en auktoriserad Volvo-åf är väl förmodligen motsvarande de som finns att köpa nya.

Det var tydligt för mig att V60:an inte svarade mot de förväntningar på sportighet som jag har i en bil. Framhjulsdriften drabbar verkligen styrningen under kraftig acceleration, ännu mer än i t ex MINI som också är framhjulsdrivna, men har mer fokus på körglädje. V60ans ratt kändes tunn och plastig. Växellådan var lättarbetad men "svampig" jämfört med min E93. Och backen satt på fel ställe... men nu gnäller jag bara :)

Jag blev imponerad av hur väl t ex BLIS och filhållningsassistenten funkade i V60, och det var bra bas i stereon. Menysystemet var enkelt att använda, trots måååånga knappar, men inget av detta är något jag särskilt längtar efter i min BMW (inte för att iDrive är särskilt krångligt heller).

Wilhelm Svenselius
Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
Relaxanda att Viobebe har klarsyn att förstå BMW är inte som förr. Min 1602 gav mycket tillbaka jag var nästan lika glad för den (ville ha en 2002Ti) som 335:an.
V60 är inte sämre än treserien. Frun körde den första gången idag och den känns som treorna vi haft. Det är ett ärligt betyg. Och kostar många kronor mindre.
Men det är som att spotta i motvind på ett enögt BMW forum där kan man inte vänta sig nämnvärd objektivitet. (Parkassist finns visst det)
(De femcylindriga motorerna finns kvar ett år till, handlarna har inte alla versioner av D4 )

M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Grattis till ny bil. Tycker det är ett rätt rejält nedbyte, men det hade ju i ärlighetens namn en 320d också känts som.
Men det är ju tur att vi alla tycker olika. Sen är det väl inte så konstigt att man får en del mothugg på ett BMW-forum. Det att BMW har en annan inriktning idag, jämfört med 70-80 tal är väl heller inte så konstigt. Skulle ju vara omöjligt att bygga en 02:a idag, med alla säkerhets-krav som kostar massor av extra kilon, och kundernas krav på utrustning som också drar upp vikten. Tycker dock att det är roligt att BMW alltid försöker vara förarens val i alla klasser. Och att man har bilar som M135/M235 i modelprogrammet.
Själv är man ju en av dessa som Lövet raljerar över, tycker att E39 är tidernas bästa bil. Även om dagens 3-serie nog också är mycket nära en sådan titel.
Tycker det är roligt att Volvo får till fina bilar som V60 numera, och har kommit en lång väg från 740 m.m. Är ju bra för sysselsätningen i Göteborg.Senaste koncept bilarna lovar ju också gott inför framtiden. Har aldrig ägt en Volvo själv, tilltrots för att man arbetat på Torslanda verken i 19 år.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Jag tycker V60 är en trevlig bil (särskilt med facelift). Körglad, säker och komfortabel. Du blir säkert nöjd Fasteddie. Tror nya D4:an är ett riktigt lyft för biltypen (8-stegade auto gör nog mycket också). Sen så var ju 535:an en riktigt fin bil och något annat än Volvon men det kan ju inte komma som någon överraskning. Man ska köpa det man känner för!
Visa användare
741
fastEddie
Tack BMW vänner M.A och DLC för sjyssta hälsningar.
Jo det är visst så. Jag är helt nöjd med V60 nya diesel spis. Körglad och sitter bra utan någon sportstol med stort gränssnitt dator med fasansfullt mycket inställningar jag aldrig träffat på tidigare. Imponerande. Inget bullshit. Motorn skjuter på superbra. Inget att klaga på. Pengar över. Känns inte under 3 serien. Tack så mycket.

Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Grattis till nya bilen fastEddie!!!

Det här med hur man uppfattar saker, oavsett om det är biler eller något annat, är ju väldigt subjektivt. Att säga att någon har fel som inte uppfattar en sak på samma sätt som jag gör är ju eg bara dumt. Min känsla säger att min bil är den bästa men någon annan som prövar den kanske inte tycker det och då är det så. Hjälper föga att "gapa å gå på" för att försöka få den andra personen att ändra sig. Känslor och uppfattning är personliga och det finns inga rätt eller fel. Alla har rätt så att säga :-)

Visst har BMW några teknikprylar som andra märken inte har (ännu) men dom har ju tyvärr ovett att ta på tok för bra betalt. Men det kostar att ligga på topp var det visst någon som sa.

Jag hoppas att du, fastEddie, kommer att vara nöjd med din fina Volvo ett bra tag framöver! Det finns onekligen en finess med att betala hälften för en bil som är nära nog lika bra som motsvarande BMW. Man kan ju göra en massa kul saker för dom slantarna. Eller varför inte köpa en öppen liten BMW? Så har men det bästa från två världar....

Niklas

Fransosen
Visa användare
741
fastEddie
Det blir nog ingen lite öppen bil Niklas. Har kört öppet med ett knippe snabba motorcyklar typ 300 km/h senast en BMW K 1300 S. Det är tillfredställt =D

Kanske en Austin Healy Sprite på gamla dar.

Kr
205
KrilleKill
BMW 530e G30 -18
Grattis till nya bilen. Volvo är bra bilar och skulle gärna ägt en, men har tyvärr inte råd med två.
På vilket sätt är V60 en Kinabil? Bilen tillverkas i Sverige.

Är Aston Martin en bil från Kuwait?
Är en Ferrari samma sak som en Fiat?
Är Jaguar en Indisk bil?

Det finns hur många exempel som helst.

Länk
Visa användare
741
fastEddie
Tack ska ni ha pojkar för alla grattis!

Har aldrig haft en cab det finns ju inga 2002 cabbar.

st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Länk
Visa användare
741
fastEddie
North Carolina just där har jag varit några gånger men priset är ju galet.

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Är bara att gratulera till nya Volvon,en Volvo är alltid en Volvo:)
Och det viktigaste är ju att du gillar V60in som jag själv även gillar.
Om jag hade varit intresserad av ett nybilsköp så hade v60 varit med på banan.

Själv har jag åkt runt i en gammal Saab i vinter,bilen var nästan gratis och går som en klocka.Att man dessutom kan tvätta den på våren utan att hitta rost är man inte van med,nämner inga märken men du fattar nog.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Visa användare
741
fastEddie
Tack Trucker det är en fin 2002 du har. Måste vara jäkligt sjysst att få sätta sig i en sådan.
Jag har haft billiga bilar för ett par tusen kr som gått som klockor. Man älskar dem på något sätt. De har mycket kvar att ge.

Vänliga hälsningar
Thomas

jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Grattis till Volvon.
Om nu mest utrusning för pengarna samt enkelhet att kliva i och ur är prio 1 så finns det betydligt lämpligare bilar än V60. Kia och Hyundai ger väldigt mycket utrustning för pengarna och betydligt bättre garantier än Volvo.
Visa användare
741
fastEddie
KIA och Hyundai är ju inte körglada precis. Garantierna gäller bara om man servar där man köpt bilen. Samma kedja alltså
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
535:an ute på Blocket?
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.