AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
21.130

Nybliven E87 -ägare; ska man vara nervös för kamkedjeras på N47 118d?

Sida 1 av 3
Ch
103
Chester11
530xd -15 (F11)
118d -08 (E87)
Hej,

valet av andrabil föll på en 118d -08 som rullat 12.500 mil.
Som brukligt gjorde jag lite efterforskning på nätet innan köp och stötte på kamkedjeproblematiken på N47-motorn. Läste massvis med inlägg men beslöt mig ändå tillslut för en 118d TROTS dess kända problem. Bensin alt. var rätt tråkiga (118, 120) och 116i hittade jag massor på blocket där man bytt motorn vilket också gjorde mig misstänksam.

Nu börjar jag dock bli nervös, för jag tror hjärtat fick bestämma valet av bil och inte hjärnan. Kamkedjan rasslar absolut inte och bilen är servad enligt konstens alla regler. 95% av alla mil är pendlarmil enligt uppgift vilket naturligtvis inte behöver stämma.
Men borde jag egentligen avstått denna bil pga N47?

Nu till mina frågor:
Hur nervös bör jag vara för att åka på en 50.000kr historia?
Är kedjorna så pass undermåliga att det bara är en tidsfråga innan de släpper eller är det endast ett par av 100st som går åt pipan?
Kan jag göra något vettigt för att förebygga problemet förutom något tätare oljebyten än bilen föreslår?
Kan man spänna kedjan eller gör en översyn, och hjälper det eller spelar det egentligen ingen roll?

Mycket tacksam för era funderingar och svar.

Iövrigt, väldigt nöjd. Perfekt acc för en andrabil, trevlig att sitta i och halvkombin möjliggör hundtransport de få gånger vi inte kan använda vår stora bil. Något knarrig kupé kanske men har sprayat lite silkon och det har blivit bättre.

Med vänlig hälsning,
Chester
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Förebyggande åtgärd: Ha bilen minst halvförsäkrad. Då har du maskinskadeförsäkring som väl borde täcka detta, tills bilen är 8 år eller så. Sedan kan du (hos If t ex) teckna utökad maskinskadeförsäkring som räcker några år till.

Wilhelm Svenselius
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Dom flesta bolag har bara till 10-12000 mil på maskinförsäkringen.
Ett alternativ är salus ansvar som tydligen har 16000 mil. Dock brukar dom vara allt annat än billiga.
Ch
103
Chester11
530xd -15 (F11)
118d -08 (E87)
tyvärr redan gjort den hemläxan.
Salus ansvar kostade mer än dubbelt så mkt i månaden som LF, så de gick bort.
Blocketförsäkringen köper väl mig 6mån trygghet men därefter är jag körd.
Finns det verkligen ingenting jag kan göra för att förebygga problemet?
Vore mkt intressant att veta omfattningen av problemet, drabbar det verkligen alla för eller senare (å då menar jag inte efter 40.000 mil)?
På nåt sätt har jag svårt att tro att detta är så utbrett som det känns just nu, måste rulla tusentals och åter tusentals av dessa motorer och alla är väl inte en tickande bomb...
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Hej Chester

Fast blocket-försäkringen ger dig väl ingen maskinskadeförsäkring på en bil som gått 12500 mil, eller gör den det? Jag är inte så jätteinsatt i den. Men men; till själva ämnet:

Om du är det minsta fundersam på det här, så rullar du in bilen till en välrenommerad BMW-verkstad och ber dem kontrollera motor, kamedja och eventuella flaps. Flapsen är också en sådan grej som är känt nämligen. Det kanske kostar 3-4 tusen att göra en felsökning, och det kanske kostar 3-4 tusen till (eller vad det nu kostar) att byta/serva kamkedjan men vad är den kostnaden jämfört med ett kamkedjeras?

Det är ju liksom alltid billigare att se till att ett problem inte uppstår, än att laga det i efterhand.
Ch
103
Chester11
530xd -15 (F11)
118d -08 (E87)
Ja vi får se om det blir så. Hosta upp ytterligare 8000kr är inget jag hade planerat direkt men får väl skylla mig själv.
Alternativt kör vi med denna tills den kastar in handduken. Gör den det för tidigt pga kamkedjeras så kommer jag kontakta BMW's huvudkontor i Sverige och i Tyskland. Vi är många som kan komma att välja bort BMW om de inte tar sitt ansvar.
Hur mkt skadar inte dessa trådar varumärket?? Och om det nu sker så sällan som de hävdar borde de byta delarna kostnadsfritt för att undkomma all badwill. Den kostnaden borde rimligen vara lägre oavsett miltal, men så är naturligtvis inte fallet för det är säkerligen betydligt vanligare än de påstår.
Var dessutom inne på BMW idag och servicerådgivaren kommenterade problemet med kamkedjan som om det vore bromsbeläggen som borde bytas dvs "ja då får man byta kamkedjan". Jaha, vad bra att behöva reparera en bil för 50.000 + som man precis köpt för 100.000-150.000. Inga konstigheter eller hur?
Synd för hade verkligen velat njuta av min fina bil nu och inte ha ångest varje gång man startar den...

Ja jag vet att jag lever i en drömvärld...
Er
91
Erik530
Bmw 530 2009
N47 motorerna har kedjan placerad på bakdelen av motorn, vilkt välkommnar raset tidigt. MEN det är inte alla som råkar ut för det, finns många n47 som har rullat över 20-30 tusen mil utan problem.

Att lämna in bilen för felsökning är helt ovärt i dagsläget kan jag säga, för att bilen inte beter sig konstigt, MEN om du åndå vill lämna in den för "felsökning av kedjan ev, byte" kan du räkna med minst 20-30tkr.
Efterssom kedjan är placerad på motorns bakre del måste dom lyfta ut hela motorn vilket tar långt tid.

Med vänlig hälsning, Erik

Jag känner 3 st som har n47 motorn dom har gått mellan 7-14000mil inget rassel där inte, och vi har lyssnat som fan.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Min flrea 117d hade rullat 25000mil utan minsta problem med kedjan. Oljebyte varje 1500mil och du är safe.
CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
Haft 4a bilar med N47 en hade gått 19500mil och va fortfarande Tyst, långmil med CBS service. Den andra hade gått 14000 när jag sålde den va tyst å fin. Sen har jag haft en som jag sålde vid 6000 som va tyst. Den jag har nu har gått 5500 och den planerar jag att behålla ett bra tag till.

Haft 2st bensin 4or den ena sålde jag utan att ha haft problem vid 14000 mil.
Den andra bytte jag kedja på pga kedjehopp vid 11000mil och sålde för 2 år sedan och den rullar fint ännu.

Så du kan nog vara lugn

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Ja, jag tror också det är med kamkedjeras är lite överdrivet. Det finns ungefär hur många motorer som helst av typ N47 i världen och det är rätt få som drabbas.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Som tidigare nämnts så är det otroligt liten skara som drabbas om man ser till hur många bilar det rullar ute på vägarna som har någon av dom drabbade motorerna.

Jag skulle ha kört vidare och inte tänkt allt för mycket på det.
Byta olja oftare än vad bilen säger är alltid bra även om de sägs att de inte hjälper nämnvärt i mot detta problem.
Kedjan sitter som sagt på baksidan av motorn vilket innebär att tillsyn/underhåll inte är möjlig utan att de kostar skjortan.

Sen att bmw hanterar det som dom gör är ett skämt! Dom vet mycket väl hur det ligger till, och det finns tom en arbetsordning på vilka delar man ska byta ut när kunder kommer in och beskriver symptomen.

Fast har du så stort problem med detta att du får ångest varje gång du startar bilen så skulle jag överväga att sälja bilen igen.
Om vi nu inte kan övertala din ångest då såklart :-)
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
N47 är en väldigt vanlig motor som funnits länge och bilarna börjar komma upp i sådan ålder att dålig service börjar få sina konsekvenser och rent slitage gör att även välservade ex går sönder på olika sätt. Ett recept för att det ska dyka upp massor av trådar med folk som har problem med sina bilar. Oavsett märke och modell!

När N47 nu råkar ut för kamkedjeras i större utsträckning än vanligt så förstärker det förstås effekten och en snabb googling får det att se ut som om det är ett väldigt vanligt fel. Hur många % av alla bilar drabbas verkligen? Jag skulle tro att det är mindre än 1% i verkligheten.

Wilhelm Svenselius
Ch
103
Chester11
530xd -15 (F11)
118d -08 (E87)
Tack för alla svar. Jag känner mig helt klart lugnare nu. Kommer köra på som vanligt.
Håller helt med w2k. N47 motorn är ju e av de mest vanliga motorerna sedan 2006 och ser man det till antalet drabbade bilar är det verkligen inget stort problem, åtminstone inte på den svenska marknaden. På autopower har jag läst om 1-2 bilar (120d samt 520d) som blivit drabbade.

Ch
103
Chester11
530xd -15 (F11)
118d -08 (E87)
Nja, bara på första sidan här på autopowers forum hittade jag ytterligare 2-3 st som fått byta kamkedja eller haft ras utöver dem du nämde. Visst det rullar sjukt många N47 på vägarna men alla hänger ju inte här heller. Nåväl bara hoppas på att det inte händer...
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Lyssna noga på kallstartad bil. Skramlar kedjan? Då bör man fundera på bilbyte...
Chester - stämmer kanske men oavsett är det ju en försvinnande liten andel med tanke på hur många som kör N47 bara på AP så det är ju trots allt ett ganska bra underlag. Vi vet ju ingenting om hur de är skötta, servade och brukade av nuvarande och tidigare ägare.

Istället skulle jag hålla ögonen på vibrerande koppling, dessa verkar drabba betydligt fler ägare av bilar med N47 ihop med manuell låda.
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Svar ja. Fick göra bytet på min förra 520d 08. Svensksåld fullservad bil med 13000 mil. Gick som tur är på försäkringen.
Min bekanta kommer få göra ett byte på sin 120d inom kort.

groggyfroggy: Nej du har helt fel. Kedjan låter när motorn är helt driftsvarm. De är tvärtysta när motorn är kall.
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Ljudet uppkommer vid driftsvarm motor över 1500rpm. Ljudet hörs innifrån nere vid "fötterna". (kedjorna sitter ju bakkant) Låter ungefär som en gammal ford med dålig kamaxel vid varvtal 1500-3000 varv. Hörs mest på 2:an, 3:an sen tar vägbruset över.

Du hör det lätt om du står på tomgång om du varvar upp motorn över 1500varv om kedjan är riktigt sliten, då kan även få ett missljud även på tomgång om kedjan är extremt sliten.

Det rullar många N47:or på vägarna har som har dessa ljud. Jag brukar ofta lyssna på bilar med 20d motorn, många har missljud men ägarna är lyckligt (olyckligt?) ovetande.

Efter bytet på min bil blev motorn tvärtyst och lät som den skulle. Tröttnade på alla problem som kan komma på n47 och sålde bilen sen därefter. Kör nu inget annat än bmw:s dieselsexor.
Ch
103
Chester11
530xd -15 (F11)
118d -08 (E87)
Hmm, ska testa lyssna vid 1500-3000 på tvåans växel. Har inte hört något än men man kanske måste lyssna väldigt noga?
Bilen fick precis den "allmänna översynen" som finns som servicepunkt, har begärt ut papper på detta och får det på måndag av BMW. Nu till min fråga, om de gör en allmän översyn måste de väl ändå lyssna/kolla kamkedjan också eller? Särskilt med tanke på hur mycket fokus det är på just de delarna på N47.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.