|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Igår fanns en tråd om att en privatperson gjort en Autopower-app, även länk till Google play Market fanns med. Appen var gratis. Provade appen som hastigast, och den verkade fungera fint. Jättebra! Autopower.se på mobilen fungerar inget vidare, och WAP-sidan är ett skämt. Men tråden verkar ha blivit borttagen igår under dagen. Under kvällen dök en tråd upp med en undran vad som hände med app och tråd. Nu är även den borttagen. Är det så att Autopower-teamet själva jobbar på en app så kan man till viss del förstå att de inte vill ha konkurrens, men förklara då det! Finns det en annan anledning så skulle jag även där vilja höra en förklaring. Är det någon som vet mer? Mvh Carl. | |
|
Nu använder jag själv inte android, men om ägarna av autopower inte bara ignorerar behovet av ett uppdaterat forum utan också kväver andras försök att göra något åt det så får man ju en ordentlig tankeställare. Forumet är föråldrat i alla avseenden och försök att utveckla det bör snarare uppmuntras. |
|
|
Hej Appen var gjord helt utan vår vetskap, utan vår tillåtelse och utan att ens informera om att det var på gång. Appen läste informationen från sajten på ett icke tillåtet sätt, blockerade våra annonser (som behövs för att driva sajten), och istället publicerade han egna annonser i appen som han tjänade pengar på. Stöld alltså. Om innehållet på sajten stjäls och publiceras i andra medier så begränsar det våra intäkter och det blir svårt att driva sajten. Då får vi kanske stänga sajten. Det vore verkligen tråkigt. Viss information talar också för att appen samlade på sig inloggningsuppgifter på ett sätt som kan vara en säkerhetsrisk för de som använt appen och loggat in. Det pågår en utredning, och jag har även varit i kontakt med mannen som hastigast. Jag har naturligtvis förståelse för att appen troligtvis är gjord i all välmening, men resultatet blir tyvärr en sorts sabotage. Självklart välkomnar vi apputveckling, men i så fall ska det göras på våra villkor där vi är inblandade. Om någon hade kommit med ett professionellt apputvecklingsteam och erbjudit sin hjälp och samarbete, så hade vi hoppat jämfota av lycka. Det pågår också förbättring av sajten så att sajten ska bli responsiv och fungera i mobiler och surfplattor. Men på grund av tidsbrist och att allt drivs som en hobby, så blir det tyvärr långsamma steg framåt. Appar och sajtförbättring är kanonbra. Riktigt bra. Det vill vi självklart också. Hjälp på vägen är självklart välkommet - inte sabotage och stöld. Jag hoppas alla förstår. Mvh Tommie, AutoPower.se |
|
|
Jag hämtade appen till mobilen alldeles nyss och testade. Ingen information dök upp på skärmen, utom appens namn: AutoPower Forum. Däremot fungerade reklamremsan i nederkant ypperligt ;-). Appen är därför mest troligt blockerad. Inget att ha i nuläget, så jag raderade den från min telefon. |
|
|
Tommie, jag tycker ni iaf kan release edit funktionen, jag har själv använt den ett flertalet gånger genom att gå in på topic2.asp och tycker den fungerar klockrent! Tror väldigt många skulle bli överlyckliga av en sådan funktion! Angående telefonversion, jag kör själv snabblänk till senast100 på forumet på min iPhone och det funkar alldeles utmärkt för att läsa på forat! |
|
|
Jag läser också (på en Windows Phone) genom att gå direkt in på senast100.asp och läsa. Det är inte perfekt men funkar. Har funderat på att göra en app för WP med ungefär samma ingång som den som tillfälligt fanns på Android men jag insåg också att det inte vore rätt eller lagligt att göra utan AP-teamets samtycke. FWIW så *är* jag en professionell apputvecklare och skulle gärna samarbeta med AP-teamet om ett sådant projekt, eller förbättring av sajten i allmänhet. Edit: Woo, edit-funktion! Wilhelm Svenselius |
|
|
Okej, då förstår jag. Tack för att du redogjorde för anledningen, Tommie! Tråkigt att utvecklaren inte varit i kontakt med er och kommit överens. Tyckte appen verkade lovande. Hoppas ni kommer överens, så vi kan få tillbaka appen, eller någon annan liknande. Tyckte också om edit-funktionen som gick att lura fram. Hoppas den släpps skarpt snart. Mvh Carl. |
|
|
Hur kan det vara olagligt att utveckla en app till en site, så länge man inte utger sig för att det är autopower själva som gjort den? Det är ju inte olagligt att använda vilken webläsare man vill för att besöka forumet tex. |
|
|
delorian, Du jämför äpplen och päron. Låt oss säga att du gör en app som gör det möjligt att titta på Viasat gratis utan reklam. Tror du Visasat blir överlycklilga? Låt oss säga att du gör en app som man kan läsa hela DN gratis helt utan reklam. Kommer du få blommor och choklad hemskickat av Bonnier-koncernen - eller deras jurister? Eller tänk dig att någon plötsligt en vacker dag står utanför din garageuppfart och gör reklam för en app som han utvecklat som innebär att du förlorar din lön, samtidigt som man gratis kan titta på din fru utan kläder. Tummen upp? Det kan eventuellt hända att inget av detta är olagligt, men det är å andra sidan inte säkert att det är populärt av den som blir utsatt. Och skulle det visa sig rent juridiskt att det är innehållsstöld, så är det ju olagligt eftersom det är stöld ungefär på samma sätt stjäla en bil. Ja, eller ta glassen från ett litet barn. Dessutom tycker jag själv att även om insatsen att utveckla appen är beundransvärd, så hade det ju varit så enkelt att börja med att skicka ett mail eller ringa och bara fråga om det är okej. "Hej, jag utvecklar appar, och är sugen på att göra en AutoPower-app. Vad sägs om ett samarbete?". Javisst, självklart. Men att bryta sig in, sno innehållet och publicera med egen reklam så att vi kanske tvingas stänga sajten. Nja... Mvh Tommie |
|
|
I genomsnitt 18% av firefox användarna använder ad-blocker (chrome antagligen samma nivå). Dags att börja blockera browsers också? Hade AP varit med i matchen utvecklingsmässigt hade sådana här initiativ aldrig behövts. Istället görs reklam för WAP på förstasidan... ------- //Lövet |
|
|
Äh, sidan funkar och prestanda är bra, dessutom är den behagligt utrymmeseffektiv och enkel nog att den funkar bra även på (skruttiga) mobiler. What's not to like? En liten lätt makeover av utseendet är det enda jag skulle rekommendera. Och att ta bort den fula "Hitta oss på Facebook"-rutan. :) Wilhelm Svenselius |
|
|
Vad spelar det för roll om app en visar reklam när wapsidan inte gör det? vi "stjäl" ju varje gång vi använder wapsidan. |
|
|
delorian, att WAP-sajten inte har reklam är nog mer en följd av tekniska begränsningar (när den utvecklades) än ett medvetet val att låta WAP-användare slippa reklam. Det är ju ett textbaserat gränssnitt från tiden före EDGE/3G. Wilhelm Svenselius |
|
|
delorian: Misstänker att du inte kommer få något svar på det utan snarare att även den här tråden "råkar" försvinna utan förklaring. |
|
|
Jag förstår reklamens syfte absolut. Det är inte det. |
|
|
delorian, Vi har utvecklat wap-sajten, och valt att publicera det på det sättet. Vi stjäl inte innehåll från andra forum och publicerar med egen reklam. Jag vill påpeka igen att jag är synnerligen positiv till att fixa appar till alla möjliga plattformar, förbättra sajten, utseende och allt. Men det hade varit trevligare om vi hjälptes åt för att förbättra sajten för allas trevnad istället för att sabotera, stjäla och försöka hitta kryphål. Mvh Tommie, AutoPower.se |
|
|
Du har ju dock tackat nej till de personer som erbjöd att gratis flytta över Autopower till en modern plattform? ------- //Lövet tittut: Detta är ett exempel på en edit. |
|
| Skulle ni inte kunna hitta en lösning med skaparen av appen så den kommer igång igen? Dela på reklamen eller nått? Eller ta 7kr för appen och ge skaparen hälften. För äpplen va jävligt bra i sitt tidiga skede. | |
| Appen* | |
| Skaparen hade iaf något färdigt, ni har inget. Är du med hur jag tänker Tommie? | |
|
andras_lofgren, Personen gick inte att få tag på, ville inte träffas, använde falsk identitet, utförde omfattande sabotage, och bönade och bad att få inloggningsuppgifterna till alla servrar samt ville att jag skulle skriva att jag frånsäger mig rätten till allt som har med AutoPower att göra. Vi blev lite tveksamma... Mvh Tommie |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.