AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
8.249

Felkoder P0171 och P0171

Sida 1 av 2
Visa användare
34
Z43.0
BMW Z4 3.0 -05
Mercedes A-klass 160 -17
Polestar 2 -21
Hej alla och god "vår"!
Startade upp maskinen M54, 11´mil, och fick oväntat motorfelkoder P0171 och P0174.
Har givetvis kollat upp vad dessa indikerar men eftersom de inte anger komponentfel utan följdfel så finns det ju en massa olika anledningar. Vill kolla erfarenhetsmässigt om nån av er haft dessa koder och kommit tillrätta med det? Ex. läckande insug, bränslefilter/pump, sensorer (otroligt att bägge gett upp under vintervila) vacuumläcka etc. etc? Som sagt, tacksam för erfarenhetsbaserade lösningar. /Anders
Visa användare
34
Z43.0
BMW Z4 3.0 -05
Mercedes A-klass 160 -17
Polestar 2 -21
Såg felet i rubriken,, skall givetvis vara P0171 och P0174 :)
Det är blandningskoder jag hade dem på min som kom och gick.
Tände motorlampan till och från.

Du har en luftläcka nånstans.
Lyser motorlampan?

Börja med att radera dem och se om de kommer tillbaka.
Visa användare
34
Z43.0
BMW Z4 3.0 -05
Mercedes A-klass 160 -17
Polestar 2 -21
Visst kan ev. vara luftläcka men kan ju lika gärna vara en massa annat som fel/smutsig på lmm, bränslepump, igensatt filter mm mm, full koll på läget, motorlampa, avläst OBD,, men ville höra om det fanns erfarenhetsbaserade orsaker som var vanligare än någon annan,, kommer givetvis börja leta igen troliga fel så småningom...
Vad har du läst av koden med?

I mitt fall var den en trasig gummiplugg.
Visa användare
34
Z43.0
BMW Z4 3.0 -05
Mercedes A-klass 160 -17
Polestar 2 -21
Ok, var satt pluggen?, kan ju lika gärna kolla med en gång!
Under insuget kortsidan mot torpedväggen man ser den om man står på förarsidan.
Wiren du ser är gaswiren pluggen pekar mot tormedväggen.

Länk
Visa användare
34
Z43.0
BMW Z4 3.0 -05
Mercedes A-klass 160 -17
Polestar 2 -21
???,, helt lost,, ser inte var du tagit bilden, eller någon plugg???...har plockat bort insugsbälgen, ser ok ut,, har du bättre bild eller beskrivning? var sitter pluggen?
Visa användare
34
Z43.0
BMW Z4 3.0 -05
Mercedes A-klass 160 -17
Polestar 2 -21
...eller ring mig gärna,, 0703190405 /Anders
del 17 på bilden
Länk
Visa användare
34
Z43.0
BMW Z4 3.0 -05
Mercedes A-klass 160 -17
Polestar 2 -21
Aha!!!,, hittade den och nej den var inte helfräsch,, hård och små sprickor runt om,, stort tack för tips och hjälp,, hade aldrig kommit på det,, inhandlas nya detaljer imorgon, blir även ny bälg så är det bytt :))...får se om det löser felkoderna,, tack så länge /A
Vad det sprickor i den?

Börja med att tejpa den är det de som är felet och du tätar den så kommer lampan att släckas efter en kort tids körning.

Jag brukar alltid låta bilen släcka lampan själv sedan radera koderna.
Visa användare
34
Z43.0
BMW Z4 3.0 -05
Mercedes A-klass 160 -17
Polestar 2 -21
Skall ändå byta i insugsbälgen så tar även med nr 17 i beställning,, bilen är avställd men kommer testa asap,, skall även som du säger låta bilen släcka lampan och se om detta var lösningen,, återkommer när jag testat,, stort tack Delorian :))
Visa användare
34
Z43.0
BMW Z4 3.0 -05
Mercedes A-klass 160 -17
Polestar 2 -21
Har bytt gummiplugg samt insugsbälg,, 320 pix på BMW :),, tycker mig nu inte höra ett tidigare väsande/visslande ljud vid garagekörning vilket skulle kunna innebära success!!? Får avvakta tills påställning innan jag kan köra en tur å testa fullt ut. Återkommer när salt å grus e borta från vägarna.
Vad läste du av koderna med?
Visa användare
34
Z43.0
BMW Z4 3.0 -05
Mercedes A-klass 160 -17
Polestar 2 -21
ELM och Torque,, ?
Ok, du skulle kollat dina fueltrimvärden innan där syns det tydligt om den sprutar in mer soppa.
Visa användare
34
Z43.0
BMW Z4 3.0 -05
Mercedes A-klass 160 -17
Polestar 2 -21
Egentligen bara att sätta tillbaka den gamla spruckna pluggen å läsa av. Bälgen passade jag bara på att byta när den ändå var loss, ser inte ut att ha läckt även om det var småsprickor i gummit. Vilken parameter läser du då, fuel flow/min?,, och vid vilka/et varvtal? ...kan det verkligen synas skillnad och gå att läsa ut?
Läs denna.
Länk

Du ska lägga upp mätare för Short fuel trim1 samt 2 och kolla på tomgång vid varm motor.
Det finns även mätare för sonderna för att se om de pendlar som de skall.
Visa användare
34
Z43.0
BMW Z4 3.0 -05
Mercedes A-klass 160 -17
Polestar 2 -21
Intressant, bra tråd,, kommer testa nästa vecka, återkommer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.