|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej hopp! Nu efter febrilt letande i sverige/tyskland (för att hitta RÄTT bil) har jag äntligen lagt handpenning till min nya. Bilen i fråga blev en 535d M-sport såklart, 09:a , gått ca 14.000mil. Köpt av aukt. BMW handlare i tyskland med europlusgaranti. Och den 17/3 får jag äran att träffa henne för första gången IRL, Vilket jag varmt ser fram emot och hoppas innerligt att handlaren varit uppriktig mot mig och att jag inte överraskas negativt där. Skulle få bilen nyservad och Nyrekondad, vilket känns tryggt. Har fått kopia över serviceboken, Stämmer mot ISPA, bekräftelse på att alla nycklar mm finns till. MEN! Nu mitt i all lycka är jag rädd att jag missar nåt innan jag åker/är där. Handpenning är lagd, så bilen är väl "min". Kontrakt påskrivet och skickat. Är det något mer jag bör göra innan jag åker ner? Något jag bör göra där? Något att tänka på innan vägen bär hem? Dela med er av er expertis nu, för nu är stubinen tänd :) Model description: 535D Market: Europa Type:PX91 E-Code:E61 (MUE) Chassis:touring Steering:links Doors:5 Engine:M57Y - 3,00l (210kW) Drive:Heckantrieb Transmission:automatisch Body Color:Alpinweiss 3 (300) Upholstery:Leder Nasca Schwarz (U6SW) Production date:22.06.2009 Assembled in:Dingolfing Code Standard Equipment S1CBA: CO2 package 534A: Automatic air conditioning S548A: Kilometer-calibrated speedometer S698A: Area-Code 2 for DVD S851A: Language version German Code Optional Equipment S1CAA Selection of COP relevant vehicles S205A Automatic transmission S230A Extra package, EU-specific S235A Towing hitch, detachable S2NPA BMW alloy wheel, M double spoke 135 S302A Alarm system S316A automatic trunk lid mechanism S320A Deleted, model lettering S322A Comfort access S323A Soft-Close-Automatic doors S386A Roof railing S402A Electric panoramic roof S423A Floor mats, velours S428A Warning triangle and first aid kit S430A Interior/outside mirror with auto dip S431A Interior mirror with automatic-dip S442A Cup holder S453A Climatised fornt seats S456A Comfort seat with memory S493A Storage compartment package S494A Seat heating driver/passenger S4MSA Interior moldings Alu Pentan S502A Headlight cleaning system S508A Park Distance Control (PDC) S522A Xenon Light S524A Adaptive Headlights S536A Auxiliary heating S563A Light package S5ACA High-beam assistant S5DFA Active cruise control+Stop&Go function S609A Navigation system Professional S610A Head-up display S612A BMW Assist S614A Internet, preparations S615A Expanded BMW Online Information S616A BMW Online S620A Voice control S633A Preparation, mobile phone, Business S672A CD changer for 6 CDs S677A HiFi System Professional DSP S6AAA BMW TeleServices S6ABA Control for Teleservices S704A M Sports suspension S710A M leather steering wheel S715A M Aerodynamics package S760A High gloss shadow line S775A Headlining anthracite P7A7A Innovation Pack+Comfort Pack+Editions P7MFA Sports Edition S7SPA Nav Professional/cellph. prep. Bluetooth L801A National Version Germany S863A Retailer Directory Europe S879A On-board vehicle literature German S8S8A Country-specific nav. system supply S8SAA Navigation access request,country-spec. S8SCA Telematics access request,country-spec. S8SPA Control unit COP | |
| Ps; behöver jag ens fundera på om handlaren har bägge delarna av briefet? Eller det bör vara en självklarhet? | |
|
Kan inget om själva importen, men ser ut att vara en grym bil, bara att gratulera. Och rätt färg! :-) Hoppas allt går bra! |
|
| Mycket trevlig spec! Kommer nog gå bra, särskilt då det är en aukt handlare. Njut! | |
| Grattis! :D | |
| Eftersom det är en aukt.BMW handlare är ditt köp i praktiken riskfritt. Grattis!! | |
| Grattis! Hittade den precis på mobile.de. Det blir en trevlig resa hem genom Tyskland ;) | |
| Härligt Naderi! Grattis, nu kan du snart njuta! Mvh Stephan | |
| Grattis! Blir mkt tvättande. | |
|
Tack alla! De var tamefan på tiden nu. Hoppat och bommat 8 andra före denna. Men är man petig som jag så får man ta de så ;) Men visst bör handlaren ha alla papper o regbevis mm färdigt? Så att jag nu inte kommer dit och något saknas? |
|
|
De har koll på BMW i Tyskland, annars fixar de det medans du får en kaffe. En av fördelarna med att handla hos BMW i Tyskland. Har du betalat för exportskyltar? I sånna fall är det ordnat. Betalde 120 euro i december när jag hämtade en f11. De gula skyltarna (ok -bor i DK) satt på bilen när jag hämtade den. |
|
|
skönt att höra! Nä jag har lagt handpennig bara, resten ska överföras på plats och det är bara 2km till exportkontoret så det skulle vi ordna där. Men fan vad jag ser fram emot detta :) Ska jag passa på att köpa något där som kan vara bra att ha? Något specifikt jag ska se till att få med? Känns som allt redan är ordnat men ändå :) |
|
| Du får testa lastkapaciteten på pråmen i Puttgarden... | |
| Puttgarden är en självklarhet ;) | |
|
Det kan ju vara idé att fundera på importförsäkring. Den försäkring du får med de röda skyltana är ju enbart en trafikförsäkring men möjlighet finns ju att teckna en importförsäkring hos ett svenskt försäkringsbolag. Då kan man få en helförsäkring som ger lite tryggare hemresa och förvaring av bilen. Exakta villkor och priser får du kolla runt efter för det är 3 år sedan jag använde mig av en sådan. ___ //Ulf |
|
| Ja en försäkring bör jag nog se över, ska ringa runt i veckan och höra priserna. Det kan ju vara en välbehövlig grej om skadan sker. Är ju ändå ca 100 mil att köra. | |
|
Du kan räkna med cirka 3500 kr för en importförsäkring som gäller normalt 30 dagar, den brukar därefter också avräknas om du fortsätter försäkra bilen i samma bolag, ex vis Trygg Hansa som jag brukat använda. Det är ju inte bara frågan om att en olycka kan inträffa under färden utan även stöld, brand, skadegörelse osv. /Anders |
|
| kan man för övrigt streama musik via bluetooth på denna? Som jag förstått det så har den cic (hårddiskbaserad) idrive system. Och blir inte klok på om det stöder streamning av musik. Vet att de tidigare modellerna inte klarar det. Men kanske denna gör? | |
| Grattis Naderi, kul att du äntligen hittade rätt! | |
| Givetvis är man nyfiken hur det gått med importen? :) | |
|
Lata mig, har haft fullt upp med diverse. Men nu så... Flög ner sön förmiddag, blev hämtad av en vän i München, hem till han o snacka lite skit o gamla minnen. Käka mat o en snabb sightseeing i München. På kvällen kör han mig till schwabmunchen (ca 9mil från München), checkar in på hotellet och efter en jävla frossa så somna jag till slut. Vaknar upp omkring 7, en snabb dusch och en promenad på 20min (med många tankar i huvudet) till handlaren (muller & klock (bmw)).... Och där står hon, med sitt sexiga vita leende och tittar på mig, bilen blänker rent ut sagt! Öppnar dörren och möts av en härlig nybilsdoft!! Kunde verkligen inte fatta att den fortfarande luktar NY! Den är så otroligt välskött så det är svårt o beskriva! Letar efter fel och defekter mm och hittar verkligen ingenting att anmärka på! Det fanns några stenskott och en liten reva i solfilmen på knappt en cm. Men det räknar jag inte som defekter. Bilen är för fin för att bry sig om det lilla! Tar en runda med bilen tillsammans med säljaren, får för mig att testa farthållaren (stop & go), och PLING! Felkod, kör till närmaste bmw. Säljaren säger att det kollas upp omgående. Hittar inget mer o anmärka så vi vänder om, och raka vägen in på verkstan (bokstavligen så gick jag före ALLA andra). Han tar även kontakt med han som kontrollerat bilen innan försäljning, och en fin utskällning fick han! Sen igen till mekanikern, ser han nickar, och lyfter luren, ringer ett samtal, lägger på och kommer fram till mig... -jag är ledsen, men det är en sensor som är kass, och den är dyr... Ca 2.000 euro... -okeeey, detta påverkar väl inte vår deal?!? -Nej självklart inte, men du blir tvungen o bli här en dag då den är beställd redan, men kommer imorgon bitti. Vi kompenserar din hotellnatt. Du kan få en gratis bagage matta (ca 1000kr). -jaha, jaja vafan kör på Alltså inte nog med att de går back pengar, de bjuder mig dessutom på mattan till bagaget! Fixar med resterande pengar, skyltar, försäkring osv, och allt med deras hjälp. Sedan var det vänta på överföringen skulle fram. 16.30 ringer han mig och bekräftar pengarna, sedan hämtade jag bilen,och provade den ytterligare under kvällen och hitta inget mer att anmärka! 08.00 nästa morgon, in på bmw, de väntar på mig, raka vägen in i verkstaden för byte av sensor och programmering samt inställning av denna. Tog ca 4h och under tiden blev jag bjuden på dryck i diverse form, wifi till luren, och inbjudan till verkstan. Kan ju säga som så att OM ni har en bil med aktiv farthållare, be till gud att radarsensorn inte flyttar på sig eller går itu... (25.000kr i sverige enligt vad jag hört) och den skall programmeras samt ställas in med special laser och programvara med marginaler på 0.1mm. Dvs inget man pular i garaget! Hursomhelst, kl 11.30 vart det klart. En snabb provkörning och allt ok- Full tank och starten mot Helsingborg påbörjas kl 12.00 1148km senare, med en snitthastighet på ca 120(!) obs, SNITT hastighet (trafik, vägarbete + 1,5h i Hannover stad) så drack den 0.82!!! Hade farthållare på 170km/h på motorvägen... Råder INGA SOM HELST TVIVEL på att den motorn är FRISK!!! Och sist men inte minst, 13 timmars körning på egen hand (var dessutom ensam på resan) och inte en enda gäspning! Dvs den bilmodellen är otroligt skön och verkligen byggd för att åka långt. Jävla piss bara att boardershop var stängt när jag kommit dit... Kort sagt, det var värt att vänta på RÄTT bil! Ångrar INGENTING med denna resan! Gör gärna om detta! STORT TACK till er alla! Mkt stöd och tips från er gjorde att jag till slut fick den bil som mötte mina krav och mer därtill! Milky får hon kallas :) lika vit som mjölk, och döpt efter en söt vit kise jag hade en gång i tiden R.I.P :( |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.