AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
8.801

ingen aktivitet

Sida 1 av 2
Ha
271
Hasse Z3
Z4 2005 3,0I
Hej alla Z-Nissar
Var har alla tagit vägen på detta forum?
Trots att våren är på G så är här alldeles tyst.
Har alla flyttat över till facebook och övergett Autopower?
Man kan ju faktiskt vara med på båda!
Själv så ska jag starta upp, köra ut pärlan och tvätta supergrundligt i helgen.
Dessutom ska jag som alltid på våren innan jag börjar köra göra rent facket där cabmotorn sitter.

Hasse Z4
ar
457
argungu
118i -20
Vet inte hur det är med övriga men jag vägrar facebook!

Tog en sväng med Z:an förra helgen. Den hade stått still i två månader men startade direkt och gick bra som vanligt. :-)

/Erik
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Mer aktivitet på Facebook. Men det är mer bilder på bilarna just nu mer än mektips etc. Ett forum där en bra sökfunktion över inläggen som är kommer aldrig ersättas av FB då det inte går att söka som i ett forum där.

Jag har kört Z4an i en 3 veckor nu. Ska in nästa vecka på verkstad för att byta oljetrågspackningen och har även beställt olja+filter till lådan då den läcker från elkopplingen på lådan. Tänkte dock byta lådans delar själv.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Är aldrig inloggad på fb då jag nyttjar min tid på annat som ger mer.AP däremot besöks flitigt men skriver mer sällan nu,får väl ta mig i kragen på den punkten:)

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Z4
482
Z4-pirayaN
BMW Z4 3.0 Roadster -2003
VW Passat -2013
1april blir Z:an påställd i år :)

de har redan börjat tabort sten och grus mixen på vägarna :)
ma
150
matteZ4
BMW 320I A 2013
BMW Z4 3.0 2003
Hej på Er!! Håller nog med Z4 pirayaN, avvaktar nog till April, här är så mycket grus och saltdamm kvar på vägarna + att de saltar nästan varje morgon även om det är 4-5 plusgrader, de har väl för mycket kvar i saltförrådet!!

HasseZ3 blev lite nyfiken på hur du kommer åt att städa i facket där cabmotorn finns??

Mvh Mats
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
ZZZZ
Ha
271
Hasse Z3
Z4 2005 3,0I
Matte
Städa å städa, kanske var det fel ordval. Detta gäller ju BMW Z4
Jag tar bort vänster bakhjul och den lucka som sitter fram i hjulhuset.
cabba ner så att det öppnar sig springor vid cabbinfästningen.
Där luckan satt finns slangen som kommer ifrån plastbehållaren där cabmotorn sitter. Änden på slangen består av en gummigrej med fyra flebbar och den kan man ta bort för evigt om man vill. Den är till för att det inte ska komma upp skit i slangen men jag tror att det är mera risk att det kommer skit uppifrån som täpper nere i änden om flebbgrjen sitter kvar.
Sedan blåser jag med tryckluften i slangen, och efter varje sommar så har det
samlats ganska mycket skit som flyger ut ur springorna uppe vid cabben.
Varje gång som jag tvättat bilen så sticker jag dessutom ner en tunn styv ståltråd till botten av behållaren vid cabbmotorn för att kolla så att det inte står kvar vatten som inte rinner ut.
Det kostar 12-15000 att byta cabbmotor så det kan löna sig att göra detta jobbet varje varje vår. Det tar knappast mer än n halvtimma.

Hasse Z4
ma
150
matteZ4
BMW 320I A 2013
BMW Z4 3.0 2003
Tack för "Städ" infon Hasse Z3 . Ja att cabmotorn är ett känsligt kapitel känner jag till då den förre ägaren bytte densamma ca 1 år innan jag köpte bilen. Han fick då ge ca 13500 kr med 15% rabatt på delarna. Vet inte om det var en uppdaterad version av motorn som är mindre känslig???

Kan man visuellt se ner till utrymmet där motorn sitter typ med ficklampa eller dylikt eller måste man ha en ståltråd för att veta om det finns vatten där??

Mvh Mats
Ha
271
Hasse Z3
Z4 2005 3,0I
Den nyare typen av motor som ska vara mera kapslad tål inte heller att stå i vattenbad.
Det går inte att se någonting ens med ficklampa, jag har försökt flera gånger.
Jag brukar ta en dagstidning och lägga ståltråden på när jag har stuckit ner den i botten på behållaren, då ser man direkt om det finns vatten på den.
Min förhoppning är att om man håller torrt runt cabbmotorn så håller den.
(I alla fall längre)

Hasse Z4
Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
Jag kollar av här några gånger per vecka men är mer aktiv på Fb men det beror på att det mediet är annorlunda. Det kan vara viktigt att behålla det här levande just för reparationer etc.

Liten sedelärande historia. Väckte min -98 M roadster idag. Tyckte tomgången var ojämn och bilden slö. Var besviken för jag renoverade vanosenheten innan jag ställde av och då var den en raket.

Körde hem och läste koder och hade en felkod på vanos. Tittade efter och jag hade inte satt tillbaka en av solenoidkontakterna ordentligt när jag bytte vattenpump...

Tillbaka med sladden och tillbaka var min lilla blå raket med silkeslen tomgång.

Härligt att det är en ny säsong!

Per

Hej!
Inte heller intresserad avFB men tycker det här forumet är trevligt. Jag tittar in här titt som tätt och tyckte att nu är det dags att bli medlem, detta är mitt första inlägg. Min z3 har fått en Strong Strut under huven i vinter, skall bli intressant att se hur bilen beter sig med den. Det får nog vänta några veckor dock.

Martin
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Jag älskar Z-bilarna och var nära att köpa en sån nyligen men det blev E93 istället... ursäkta sidospår. Är detta med vatten som samlas vid cabmotorn ett Z4-fenomen eller drabbar det 3-seriecabar också?

Wilhelm Svenselius
Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
Det är helt och hållet en Z4 grej. Z3 motorn sitter i bagaget och innan den är dränkt så är bagaget ett badkar.

Hej på er!

Detta blir min första Z-säsong då jag köpte min Z4 i höstas strax innan avställningen. Ser mycket fram emot att våren kommer på allvar så jag kan rulla ut den ur garaget. Jag misstänker att det blir någon gång i april. Helst vill man ju få bort gruset på vägarna och det brukar ju dröja ett tag här i Stockholm.

Mvh Johan
An
100
Anders520dA
520dA Sedan -08
Hej,

Brukar vara inne på AP regelbundet sedan 520n införskaffades -09. Nu som nybliven Z4 ägare sedan december slänger jag gärna ett extra öga på Z-delen och håller med om att det inte är så mycket aktivitet. Ska förstås inte säga nåt när jag inte bidragit med så många inlägg själv.
Z4 är ju en ovanlig bil så det är kul att läsa andra ägares frågor och synpunkter. Själv är jag supernöjd med min 28i E89 M-sport. Är nog lite ovanlig som pendlar med den till jobbet året runt, men bilar ska köras... Är mycket roligare att åka till jobbet nu och snart blir det nedcabbat :-)
Ra
338
RasmusBMW
VW Golf GTD 2011 DSG
Carbon steel grey metallic
Bi xenon , DCC.
No turboshit - Only real Power - NOT 😉

Ski-doo MXZ X RS 2007

håller med, bilar ska köras :) kör själv året runt med min Z4 :)
kan inte tänka mig en bättre/roligare vinterbil :) eller jo en Z4 M med diffspärr...:)
kör med 18" nokia hakkapelitta däck å äka E46 Clubsport M fälgar :)
har även kört nedcabbat på vintern...:)hehe...
inte kan man ju typ köra med en vo*vo hela vinter...har inte råd med en till BMW.
ar
457
argungu
118i -20
Sådärja. Nu är sommardäcken på, och säsongspremiären för nedcabbat är avklarad! :-)

/Erik
Bu
230
Bugbear
BMW Z3 Roadster - 00
Samma här..äntligen är våren här :). Har gjort vissa uppdateringar på Z3:an i vinter som behövde testas. Har monterat farthållare, larm och ny stereo.
Farthållaren fungerade perfekt, stort tack till AndersZ3 för hans tråd om eftermontering av original farthållare. Behövde bara köpa begagnad spak för 300:- och nytt interface för ca 700:-.
Installerade ett larm från United Auto Security med 2 nya nycklar i stil med E46, larmet fungerar bra men var lite jobbigt att koppla in pga dåliga instruktioner. Har fortfarande inte hittat var "comfort lock" ska kopplas in.. Någon som vet kanske?
Bytte ut min gamla stereo mot en BMW business cd43 och passade på att montera in usb och aux uttag när jag ändå kopplade in led lampan till larmet mellan stolarna.
Usb och aux uttaget är kopplat till ett interface som i sin tur är kopplat till stereon, nu kan jag stoppa i ett usb minne med musik och styra ifrån stereon.

wi
28
wildcard
Bmw Z3 2.0 -00
Ställde på min i helgen, besiktigade idag. Överväger en investering i nya däck runt om, kanske Vredestein?
Bu
230
Bugbear
BMW Z3 Roadster - 00
Wildcard, fick du rätt på lambda sonden och ABS:en?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.