|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena. Va på besiktning idag och fick anmärkning bromsrör båda sidor, längstgående rostskadade med ett självklart återbesök. Detta är ju inte jättevanligt på E60 just men nu börjar tidiga E60's bli till åren och kommer till att bli vanligare och vanligare. Pratade även med BMW i stan och hörde mig för lite ang reservdelar.. Dem hade aldrig bytt bromsrör på en E60, men på ett par E39or. Frågan till nån där ute, har du bytt bromsrör på E60 och hur långt mot torpedväggen var det rostigt? Det finns 3 delar, främre mellersta och bakre. I helgen skall jag kika om jag kan få fram hur illa det är. Men av det jag såg idag så såg det inte roligt ut. BMW själva skarvar in koppar rör då dem byter sade dem, det håller bättre mot bläster mm. | |
| Det måste klart kostateras porer i bromsrören för att besiktningen skall sätta anmärkning ! | |
| Jaa av de jag såg så var de lite jävligt.. Bmws bromsrör är ba nå jävla dynga!! Ska kolla närmre på de nu. | |
|
Har nu vart och kikat närmre. Det är 2 ställen/fläckar med rost... på den bakre delen utav bromsrören. Ungefär från mitten av bilen till framkant av hjulhus pga att rören blottat utsidan av bilen, dvs plasten har inte täckt och dem har blivit blästrade. Resten såg OK ut.. Det blir till att kapa bort den dåliga biten och bocka kopparrör. Ska in på BMW imorgon och kolla om de har kopparör och vad de själva tar för jobbet. Någon bränsletank behövs inte tas ner eftersom röret går ovanför drivaxel och på e60 sitter tanken långt bak, den delen var även fräsch så den får sitta. |
|
| Man behöver endast ta bort lite plastdetaljer såsom tröskeln och vänster bak hjulhus. | |
|
Länk Vi testade dessa på kompisens skods pickup, funkade kalasbra. Var lite skeptiskt till detta innan. Smidigt. Mvh Jonas B. |
|
| Bra tips! Få se vad bmw tar annars gör jag de själv. Det är så osmidigt utan lift bara. Tråkigt att Biltema inte finns i stan^^ | |
|
Men en mekonomen eller meca har du väl elelr någon annan som säljer reserdelar de lär ju ha kopparrör. Dett är ett problem som jag är rätt trött på och nästa bil jag köper kommer jag lyfta upp och behandla rören med något det finns mycket bra grejer som är elastiskt som står emot stänk och grus. |
|
|
Ja självkart har vi det här hemma. Jag ska ner på BMW nu och höra mig för lite ang detta. Kompletta rör behövs inte bytas just för att rören är fläckvis skadade.. Jag hörde att Volvo har grymt bra hållbarhet på bromsrör, fast inte BMW. Trodde verkligen inte att jag skulle åka på bromsrör på bes, sån jävla veteranare kör ja ju inte. Men antar att rören blivit blästrade med tanke på att enbart de synliga rördelarna underifrån närmast backen mot bakre hjulhus ser skabbiga ut. Kan ladda upp en bild senare på rostangeppet. |
|
| Det är materialet det är fel på, hade de använt kopparrör så hade vi inte haft detta problem. | |
| Så de snålar in på de viktigaste? Bromsarna vill man ju inte bli av me under färd precis. | |
|
Då är skiten utbytt hela jävla vägen ifrån torpedväggen ut till bromsslangarna bak båda sidor! Det blev autoexperten som fick äran att byta för en kostnad av 3450:-. De bytte även bromsvätska samt 2st plastkåpor undertill som var sprucken, det ingick i denna reparation. Jag fick se bromsrören som suttit sedan bilen var ny.. USCH vilken syn, de va bara dynga kvar av de som gick längstgående, de bakre såg bättre ut men hade vissa angrepp av rost! Höll han en av rören rakt ut böjdes nästan röret av sig själv av dess tyngd. Summeringsvis så var detta byte nödvändigt för länge sedan, bara tur att man inte tappat bromsarna under färd. En annan sak han lade märke till var ännu mer rost undertill.. Särskilt ut mot trösklarna samt bak mot tanken. Han sa "innan vintern borde du se till att förnya underredsmassan och ta bort ytrost om du inte vill få hål rätt igenom." Den sidan rören gick på lade han ny underredsmassa där han kom åt när han väl hade bort allt plast mm.. Så pre-lci ägare, ta en titt på era bromsrör samt underrede, bakom allt plast och skit. |
|
| Under sommaren ska jag förnya underredsmassan och ta bort ytrost så det inte blir värre. Rost är cancer. | |
| Man blir rädd när man hör detta. | |
| Jag blev chockad. Det måste iallafall åtgärdas, tur att man får veta det iallafall. | |
| Jag bytte mina förra året efter besiktning. Han som bytte sa också att de var helt skadat. | |
|
Hej konstigt med så mycket rost på min finns det inte en fläck under vare sig på chassi eller broms rör Kan det vara så att din varit krockad? Dåligt lagad? Inget illa men låter mysko Mvh |
|
|
Precis, borde bytt förra året också men bes märkte inget. De va bara dynga kvar av rören och rost i hålrum och chassi runt trösklar mm. Inget allvarligt men han sa att gör man inget åt det så kommer de bli värre fort då väl de börjar gå igenom underredsmassan. Så de måste ja fixa. åströmarn: Ta bort allt plast under bilen din så ska du se på fan! Tror faktiskt inte rost under bilen har så mkt med om den e krockad eller inte. Jag har nog den ärligaste E60'in i landet men va hjälps det. Bilen börjar bli gammal. Sen spelar det en viss roll om du låtit bilen stå under vintrarna å hur långt chassi gått mm. |
|
|
Kan ju säga att jag har haft ner plasten och vissa av dom har kommit ner själva på vintern ;-) Och den har gått 27000 mil Kanske beror på var den har gått osv Tyckte bara det lät konstigt med så mycket rost Mvh |
|
| Hur tvättar ni bilen? | |
|
Nu ha ja inte personligen själv sett hur de ser ut.. Kanske dom ville ha mer jobb? Rören såg otrevliga ut som gått längst med bilen. Nu har man iaf koppar :D min har snart gått 22k å är i riktigt bra skick annars. Man få väl se hur illa det är då ja plockar ned plasten sen. Jag tvättar en gång i veckan och ibland mer, bilen har aldrig gått längre ner än Ö-vik. Här saltar dom lindrigt. Bilen har stått avställd några vintrar också, inte i min ägo dock. Men e60 generellt har dåligt rostskydd undertill. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.