AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
17.913

När byter ni till sommardäck?

Sida 1 av 4
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Jag vågar inte ännu då jag måste ha bilen tidigt på morgonen. Men funderar på att byta på ena bilen i helgen och låta vinterdäcken sitta kvar på den andra ett litet tag till i fall att.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Körde i söndags Göteborg - Stockholm i vad som kan klassas som en mindre snöstorm, med sydsvenska mått mätt. Flertalet bilar som kört av och fastnat i backar. Känns som det är ett tag kvar till sommardäcken i min värld...
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Monterade på sommarhjulen idag. Lite tidigigare än vanligt men känns helt fel att åka med dubbat nu i mellanBohuslän. Om det blir vinterväglag igen byter jag, tar en timme.
Funderat på att ha tre uppsättningar hjul, sommar, autobahnfriktion och dubbat.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Du får skaffa centrumbult, installera airjack och ha en rejäl mutterdragare så byter du på mindre än 5 minuter :-)

Nä men ser man till prognosen 10 dagar framåt finns det ju ingen snö i sikte. Men Mars är alltid Mars i försej...
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

I morgon, och på torsdag blir det sjösättning :)
Jag bytte igår.
Er
91
Erik530
Bmw 530 2009
Ska byta under helgen, de är fan minst 5+ grader ute varje dag.

Ma
339
Malleru
M3 e92 -12
@Robert

Äger du en ambulans, vad gör du med en sån? fick ett gott skratt när jag läste din bil-lista!

Ursäkta min off topic post.
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Ang gårdagens däckbyte, bilen blev vädigt bångstyrig med sommarhjulen på. Även idag på morgonen, efter att ha kört bilen 7 mil igår. Antar att det beror på temperaturen, under +5. Sommardäcken är 245/40-19 och 275/35-19 medan vinterhjulen är 245/50/-18. men man vänjer sig väl.
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Byter så sent som möjligt...känns bara onödigt att riskera sin egen och andra trafikanters säkerhet med sommardäck tidigt på våren, trots att snöfria förhållanden råder där jag kör mest (Stockholm).

/J.I
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Jag har haft sommardäck på sedan slutet av januari. Var orolig i början men tar det extra försiktigt (och har uppenbarligen inte kört de dagar då det varit det minsta vinterväglag eller minusgrader) och det har inte varit några som helst problem.

Wilhelm Svenselius
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Jag bytte i fredags, ingen vinter i GBG.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

@Malleru. Bra-att-ha-bil. Har bl.a. fraktat en tvättmaskin och gjort en vända till tippen :) Vet väl inte riktigt vad jag ska ha den till, men den är kul. Inredd som crossbuss där bak och allt funkar på den, minus sirener. Kanske köpa en hoj? Hänga på båten och sticka iväg - möjligheternas semesterekipage. Kanske ett litet impulsköp, men inga stora pengar och den är superfin och går som ett skott. Den är rödfolierad med mörka rutor och stripad med diverse racingdekaler, en redig nackvridare :)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nackdelen med att bo på orter där en tomtytan motsvarande Roberts parkeringsplats går att sälja för 1 miljon kronor antagligen är att man inte kan köpa en ambulans bara för att det är 'bra att ha'. Jag är klart avundssjuk.

-------
//Lövet
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Sommardäck?
Jag plockar fan fram HOJEN i helgen!

//Anders

Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
amullo: +1!!
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Andreas, hänger en del på hemnet och lider med er som bor i Stockholm när det kommer till priser på bostäder, helt galet. Men givetvis handlar det om prioriteringar även om man bor på landet, min totala kostnad för de bilar jag har är relativt blygsam och bra-att-ha-bilarna är medicin mot bilbytarsjukan där nollsummespel strävas efter. Kan inte undanhålla världen en bild på Ambulansen :) Lite ot...*host*
Länk
Z4
482
Z4-pirayaN
BMW Z4 3.0 Roadster -2003
VW Passat -2013
är verkligen gummiblandning i sommardäcken rätt för temperaturer under 10 grader...
10 grader då har ju golfsäsongen redan dragit igång du kan utan problem köra på sommardäcken.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Gummiblandningen i sommardäcken är inte optimerad för temperaturer mellan 0 och 10 °C, men den är ändå bra mycket bättre än vinterdäcken vid samma temp.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
För övrigt hoppas jag hinna byta däck i helgen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.