AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.974

Fick felkod på besiktningen E39 540iA - 2003! Vad är troligt fel?

Sida 2 av 2
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Kan bara hålla med!! Så mycket hjälp och info man hittat på det här
forumet under åren är helt sjukt!
Har nog även lyckats hjälpa nån me :)

Mvh

oo=00=oo
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Sorry för lite trådkapning, men:

Jag ska besikta om två veckor och har en lysande motorlampa för tillfället. Kommer jag att få nedslag (ombesiktning) pga det även om avgasvärden etc är godkända? Kommer de att läsa de av felkoder på min bil? BMW 540, modellår -02, tillverkad 0111? (Har för mig att jag sett att de gör de på besiktningen from årmodell -02)
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Ferlin, jag tror du får nedslag, har du kört någon diagnos?

Min bil:

Länk

fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Ja, får detta:

1D/01 - Additive mixture adaptation, bank 2, control limit reached
1C/01 - Additive mixture adaptation, bank 1, control limit reached
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Där går jag bet, läste den andra tråden med det där.

Min bil:

Länk

Sådant där brukar man få om man har en luftläcka.
Lamdorna indikerar och hamnar sedan utanför sitt reglerområde därav koden.

fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Ja, misstänker också nån vakuumläcka nånstans. Ska ha en skruvarhelg om två veckor och ska leta grundligt då.

Är det nån som vet om dom kommer att läsa ut felkoder på besiktningen på min bil och om en lysande motorlampa per automatik innebär underkänt?
De behöver inte ens läsa ur för att underkänna den, lampan får inte lysa.
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Har för mig att jag haft dom felkoderna på en gammal bil! Undrar om det inte var
lambdan som va paj då!

Mvh

oo=00=oo
lamdasonderna är hela jag är 99% säker.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@ferlin,delorian,Trebor

Det är när bilen är ==> tagen i bruk <=== som avgör om den omfattas av den kontrollpunkten för "kontrolllampa av motorelektronik".
Är bilen tagen i bruk 2002-01-01 eller senare så omfattas den av den nya kontrollpunkten, annars inte.

Stämmer som delorian säger, den får inte lysa. Den måste även vara fullt fungerande, dvs lysa innan motorn startar och sedan slockna (precis som tex ABS).
Följande går att läsa i regelverket:
För personbilar tagna i bruk 2002-01-01 eller senare måste "kontrollampa för motorelektronik" vara fullt fungerande (tänds före start av motorn och att den släcks när motorn startat), annars resulterar detta i en anmärkning av typen "2".
En kontinuerligt lysande eller blinkande "kontrollampa för motorelektronik" (efter att motorn startats) resulterar alltid i en anmärkning av typen "2".

delorian och ferlin har med 99.99% sannolikhet rätt, det är en vakuumläcka någonstans.

Sannolikheten att båda o2-sensorerna skulle haverera på samma sätt är mycket liten.

Dessutom så är det "bara" LTFT-parametern som slagit i botten, så det är inte omöjligt att den fortfarande kan reglera och köra i closed loop - fast troligtvis är STFT-parametern riktigt höga. Ännu ett tecken på att o2-sensorn faktiskt reagerar som den ska.

Hade inte o2-sensorn reagerat som förväntat brukar andra felkoder dyka upp (såsom långsam reaktion och så vidare).
Det sitter 4 st sonder på bilen.
Och dessa koder är identiska, blandningskoder som drabbar båda bankerna.
Sonderna måste nämligen fungera för att ECU ska lägga dessa koder.
Soderna rapporterar hur mycket syre som finns i förbränningsavgaserna och koderna betyder att det är utanför sitt reglerområde antingen åt nea eller andra hållet.

Och i detta fall beror det på för mycket luft vilket ecu försöker att kompensera genom att spruta in mer bensin för att kunna hålla 14,7:1 i blandningsförhållande.
När det inte går längre så läggs dessa felkoder och lampan tänds.

Kan vara så enkelt som en sprucken slang eller plugg till dåliga insugspackningar, läkage avgassystem m.m.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Tack för glasklara svar delorian och främst bmw-slangen! Hittar förhoppningsvis nåt när jag har min meckarhelg, misstänker nåt galet med vevhusventilationen och kanske finns det nåt samband där.
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Måste nog korrigera mitt svar! Tror det va när mina vevhusventilationsslangar
va slut på min förra X5:a som jag hade dessa felkoder!

Mvh

oo=00=oo
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Aha, vilken slang/slangar spökade för dig?
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Tror inte det ser riktigt lika dant ut på e53 och e39 åttorna! Men dom slangarna som var slut på min va dom två som sitter under plasten mellan topparna! Samt att det var stopp i den tunna som går ner på högersidan av motorn mot torpeden!

Mvh

oo=00=oo
La
101
Lasse540
540iA -01
"Läst på flera ställen att brygga stift 7 & 8 kan öppna upp flera funktioner, vågar man sig på detta? :)"

Kan bekräfta att detta funkar. Gjorde det nyss på min "bmw-scanner". Hade samma symptom som dig innan att de 2 översta raderna inte visade någon info (Motor & växellåda).
Börja att kolla dom enkla grejerna , som pluggarna

Del 15 brukar vara helt del 17 brukar spricka.
Länk

Den ser ut så här från sidan på min 528
Länk
Den var rejält sprucken och föll av i handen, om den är sprucken och du byter den vänta med att radera koden är de det som r felet så kommer lampan släckas inom kort, en bra indikation.
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Testa bmw-scannern nu efter lödning och det funkade perfekt :) ska pilla lite mer
sen och se om jag kan få till blinkningar till larmet!

Mvh

oo=00=oo
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.