AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.973

Fick felkod på besiktningen E39 540iA - 2003! Vad är troligt fel?

Sida 1 av 2
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Tjena!

Fick felkod på insugskamaxelläges timing för tidig bank 2! Vad tror ni är orsaken till detta? Kan det bero på att jag har lite kamkedjerassel pga troligen dålig spännare?
Vilken sida är bank 1 och bank 2 ?

Med vänlig hälsning Robban

oo=00=oo
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Tror på trasig givare. Bank 2 är vänstra i färdriktningen.

Art nr 12147539166

Nr 12 på denna bild. (Fast i motsvarande hål på bank 2)
Länk

Finns på ebay i massor för bra peng.
Länk

Min bil:

Länk

Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Ok tack :) vilken spännare är det som brukar bli dålig på v8:orna?

Mvh

oo=00=oo
Va löljligt att de ska ge nedslag på sådant här.
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Va bara en "bra att veta" förra gången men hade inte lagt nån energi på den så då blev det automatiskt en tvåa tyvärr vid nästa besiktning!
Men håller med att det är töntigt, inget som påverkar köräkerheten direkt!!

/Robban

oo=00=oo
Fattar inte hur det kan slå ned på det när inte motorlampan lyser.
Kanske är en historisk felkod, de ser nämligen inte skillnaden.
Fast tycker faktiskt det är bra att de säger till, för har man en kamaxelgivare som är på väg att ge sig så kommer ägaren få motorstopp snart. Och vill det sig illa så stannar bilen på motorväg el liknande så det behövs bärgning - då blir det betydligt dyrare.

Jag bytte kamaxelgivare på min 740 i höstas, har för mig den kostade ca 300 kr och var väldigt enkel att byta själv. Jag tror bara det finns en, jag såg bara en i varje fall.

Det finns bara en kamkedjespännare (väl?), och vore jag du skulle byta den DIREKT om jag hade rassel, eftersom släpskenehaveri blir dyrt.
Jag är ingen mästerskruvare, men tyckte det var lätt. Kamaxelgivaren är en liten plastbox ca 3x3cm med en elkabel. Gör så här:

1. Lossa täckplasten på motorn ("motorakustiken"), tryck på de fyra knapparna och lyft

2. Lossa luftburken och insugsröret så du kommer åt.

3. Lossa bulten som håller kamaxelgivaren, dra den rakt ut

4. Lossa elkontakten i andra änden på kamaxelgivaren, ovanpå insuget/toppen

5. Omvänd procedur för att sätta dit den nya. Var noga med o-ringen så det blir tätt.
Jo dom är rätt lätta att byta och man brukar ha 2.
Men radera koden först för att se om den återkommer.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Trebor : Syftet med bilbesiktningen är att säkerställa att ett fordon uppfyller föreskrivna krav ur miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt (se fordonslagen och fordonsförordningen).

Men trots det får man tex en anmärkning 2x (fordonet uppfyller inte föreskrivna krav men bristen är enkel ur miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt) om vägmätaren har uppenbart manipulerats jämfört med föregående inrapporterade vägmätarställning.

Finns alltså ingen direkt koppling till vare sig miljö eller trafiksäkerhet. Kontaktade Transportstyrelsen om detta och begärde en förtydligan och anledningen var att pga ändringsdirektivet 2010/48/EG så var Sverige tvungen att införa detta i sin lagstiftning (mätarskruvning verkar vara ett större problem i vissa länder i Europa).

Endast bekräftade felkoder P0001-P0499 och P0650 kan leda till anmärkning. Övriga felkoder ska endast anges som notering.

Men är det en gammal felkod så borde den ju inte vara markerad som bekräftad av motorns styrsystem och borde inte rapporteras. Om jag minns rätt så ska OBD Mode 3 bara rapportera tillbaka confirmed felkoder (och OBD Mode 7 rapportera pending errors). Och enligt TSFS 2010:84 är det bara OBD Mode 3 som används.

Fast om det ligger en bekräftad felkod och man fixar felet, så är det nog inte omöjligt att det finns vissa funktioner som inte styrsystemet bryr sig om att kolla om det åtgärdats. Fast tex misständning är ju ett exempel där styrsystem raderar felkoden om felet inte längre finns kvar efter att ett antal testkriterier uppfyllts.

Oavsett så lär vi se dramatisk ökning av detta på besiktningen. Framöver kommer det att vara vanligare att sitta och hacka styrsystem och komma runt felkoder inför besiktningar än de mer traditionella felen.
Bara tänk när komplicerade el- och styrsystem blir 10 år och äldre och anslutningar/kablage/elektronik börjar åldras och man börjar få problem såsom "spökfelkoder" och liknande fel.

Det blir nog vanligare att en fullt fungerade bil (både ur miljö- och säkerhet) skrotas för att det finns en felkod som gör att bilen inte klarar av besiktningen och tidigare felsökningar inte hittat felet och djupare felsökningar skulle kosta såpass mycket att det inte är ekonomiskt försvarbart att göra det och man skrotar bilen istället.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Lasse, det finns en sensor på varje sida, den du beskriver är bytet på bank 1, Trebor hade fel på bank 2. Vore ju synd om han byter på fel sida ;-)
Den på bank 2 sitter ännu lättare faktiskt. Man ser den tydligt om man tittar fram på bank 2. Samma artikelnummer på båda sensorerna.

Trebor; kedjespännaren du ska byta heter 11317531813. Nr 19 här:
Länk
Här finns en bra guide, även detta är jättelätt.
Länk

Min bil:

Länk

Bra guide:

Länk

Bilar producerade före 9809 har en sensor, nyare har två.
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
En tanke.. om felbeskrivningen är 'vinkelfel' behöver det kanske inte betyda att sensorn slutat fungera. Hade väntat mig 'öppen krets' eller kortslutning mot jord/12V vid kass sensor.
Vinkelfel kunde även bero på vanos som inte reglerar rätt, eller skenor/kamkedja som är slut.
Testa rensa felkoden och se om den kommer tillbaka, sedan är kanke enklaste testet att byta sensor och se om felkoden kommer tillbaka efter det. Gör den det så blir det antagligen mer jobb..
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Lägger till en fråga! Var hittar jag felkoden ovan i bmw-scanner 1.4.0.9? heter den nåt annat i det programmet?

Mvh Robban
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Du hittar den i DME. Motorstyrningsmodulen.
På båda mina bilar har det sått så här "Exhaust camshaft sensor, signal implausible" när sensorn gått sönder. I ditt fall då kanske "Intake" istället för "Exhaust".
Mycket praktiskt att BMW-Scanner skapar en loggfil efter varje diagnos, så man lätt kan gå tillbaka och kolla ;-)

Min bil:

Länk

ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
Bare legger til har du kamkedjerassel så byt spennare direkt,plastskenor er vel den eneste svagheten på m62tu motorn.
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

olaO!

Får inte upp nån info i dom 2 översta raderna på sida 1 när jag kör "scan" dom är liksom grå och går ej att trycka på, tror det står "not found" där!

beställt ny givare nu iaf!

Mvh
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Läst på flera ställen att brygga stift 7 & 8 kan öppna upp flera funktioner, vågar man sig på detta? :)

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Detta brukar vara gjort numer på BMW-scanner. Var det länge sen du köpte den? De uppgraderades för ett tag sedan men det flyter nog runt några med gammal hårdvara på nätet.

Min bil:

Länk

Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Är väl kanske ett halvår sen jag köpte min! öppnade den nyss och stift 7 och 8 va ej bryggade! jag testar i morgon och provar om det funkar!

Mvh
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Sorry för att jag inte tillför Ts problem nåt, men vill bara lyfta på mössan.
Jösses vilken kunskap ni alla sitter på! Strålande solidaritet. Precis detta som gör det här forumet till klassledande enligt mig. Forumet är ärligt en av anledningarna till att jag försöker få in en bmw igen i familjens bilpark. Tacksamt bilägande med er ryggen! Keep it up!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.