AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.548

318dA touring 10?

Sida 2 av 2
Oj vilken tråkig attityd som vanligt från dig. Du förstår verkligen inte.

Jag påtalade som sagt att vad som helst går att "bevisa" mha statistik beroende på indata. Vad vi diskuterar är hur mycket en automatlåda påverkar priset på trådskaparen bil, eller hur? Det är just det ämnet handlar om - en värdering av trådskaparens bil. Din irrelevanta statistik får du hålla för dig själv.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
"Vad vi diskuterar är hur mycket en automatlåda påverkar priset på trådskaparen bil, eller hur?"
"Det är just det ämnet handlar om - en värdering av trådskaparens bil."

Nu gör jag som dig. De här två meningarna hör inte ihop, va?! va?! va?!
Bestäm dig nu, är det automatlådan vi pratar om eller ts bil?

Kom inte och påstå att det är jag som börjat med den här skitdiskussionen utan detta har du ställt till med enbart själv.

Simpla floskler om statistik kan du sluta med också. Bemöt föregående inlägg i detalj istället så får vi se hur det står till med dina statistikkunskaper. Du är ju ingenjör minsann.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Epsilon, jag förstår inte din poäng i denna tråd. I stort sett alla dina argument gällande statistiken talar emot sig själva eller sanningen. Varför skulle sökningarna som Lövet gjorde vara irrelevanta när de är likadana förutom en sak, växellådan?

Tvärtom är de väldigt relevanta, speciellt jämfört med din sökning. Ditt snävare spann gör ju att information blir otillförlitlig och underlaget är för dåligt för att kunna dra några direkta slutsatser.

Lövets sökning hade 122 [M] /24 [A] och sitt sökintervall och du använde ett som gav 14 [M] / 5 [A] och du pratar om att allt går att "bevisa" med statistik? Det är ju snarare det somdu försöker med när du tar en större sökning, krymper underlaget och vips så talar den mer till din fördel. Du försöker få fram ett annat resultat genom att krympa underlaget och ge extremvärdena större inflytande.

Att sen klaga på tråkig attityd när du försöker tillrättavisa honom på felaktiga grunder och sen avslutar med att kalla intressant statistik för irrelevant och be honom hålla den för sig själva, är väl ju tråkig attityd om något. Dessutom ett ypperligt exempel på att kasta sten i glashus...
Nu är det löjligt låg nivå pojkar.

Ja, vad fint att du också kan citera.
"Vad vi diskuterar är hur mycket en automatlåda påverkar priset på trådskaparen bil, eller hur?"
"Det är just det ämnet handlar om - en värdering av trådskaparens bil."

Tycker ovanstående talar för sig själv. Till skillnad från tidigare inlägg från andra. Tråkigt för dig att du inte kan tolka ovanstående korrekt.

Grelle, vad yrar du om? Har du läst statistik på högskolenivå?

Om du vill ha så stort underlag som möjligt så kan jag återigen citera Andreas:
" 3-serien 2006-2011 (E90+E91) Manuell
Medel: 153202 :-
Median: 153500 :-

3-serien 2006-2011 (E90+E91) Automat
Medel: 177544 :-
Median: 170000 :-"

Orkar verkligen inte dividera en ickefråga med någon utan relevant akademisk kunskap.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Men nu tog du ju den av Lövet statistik som hade störst felkällor. Du förstår den räknar inte in det faktum att en 335iA kostar mer än en 318i. Och det finns fler 335iA än det finns 318iA.

Alltså är det bättre att fokusera den andra statistiken som endast har olika utrustningsnivåer för 318 modeller som felkälla, för det är rimligt att tro att en bil utrustad med automat även har högre utrustning, rent generellt. Svårt dock att sia hur stor skillnad det gör.

Vilken högskola ska man ha läst på för att lägga till sig en så dryg attityd?
Har visserligen bara köpt och sålt en E91 via Blocket men den var ändå lite speciell med M-sport och STCC fälgarna (Limited edition enl specifikationen). Den landade precis mitt i spannet för vad bilpriser.se rekommenderade både i inköp och vid försäljning, de tar dessutom höjd för automat och m-sport så det brukar stämma rätt bra. Så jag skulle absolut gå på Bilpriser som ett första utkast på en volymbil som 318/320. Min erfarenhet är att var och varannan bilköpare är relativt insatt i prisnivån på BMW - hittar du idealköparen som direkt bjuder 30kkr mer för just din bil inte finns är det bara att gratulera men vanligtvis dyker aldrig den köparen upp när bilen väl skall säljas...
Grelle: LOL...jag vågar knappt erkänna att jag är doktor inom medicin eftersom jag aldrig doktorerade inom högmod och narcissism. Därför vågar inte skriva något, är dock tacksam att andra tar sig an statistiken. Brukar försöka göra detsamma i mitt vanliga jobb också :-)
Grelle, bra då är vi överens om att resultatet blir helt olika beroende på indatan:)

Kristoffer, var det nyligen du sålde din E91?
När jag sålt mina tidigare E91 för 1-3 år sedan har Bilpriser varit mer eller mindre mitt i prick. Vid senaste försäljningen var den tyvärr inte alls lika träffsäker. Så även vid värderingen av denna bil, vilket flertalet redan har kommit fram till.
Köpte den 2009 och sålde den 2011. E91 var ju aktuell modell då så det är möjligt att bilprisers statistik var bättre då än den är idag, har inte så bra koll längre på E91.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Nej, vi är inte överens. Slutsatsen kan bli olika p.g.a. indatan men det är där förhoppningsvis din akademiska skolning ska göra dig införstådd med att ställa in indatan korrekt för att få så rättvisande utdata som möjligt.

Om vi tar samma intervall, sökning från 2006-2011 och jämför tre modeller, 318, 325 och 335 och deras förhållande mellan automat och manuell växellåda så blir det som följande:

Modell A M
318 24 121
325 124 160
335 80 29

Det gör alltså att den jämförelse du väljer att titta på inkluderar det faktum att motorstarkare bilar oftare har automat, än att den endast visar att automat är värd X kronor mer. Att jämföra med samma motor som den andra sökningen gjorde minskar felkällan.

Berätta nu vilken skola det är! Det måste ju vara någon speciell. Caltech? Princeton? MIT?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.