|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Funderar ev på att gå upp till femman och sälja min trea.. 15,8k mil, alpinvit, comfort och dynamicpaket, i fint skick osv. Vad är rimligt att lägga ut den för isåfall? Kollade bilpriser som uppskattar slutpris runt 102-110 för privat (kan spontant undra om det inte är lite lågt?) och blocketpriser avsevärt högre.. | |
|
Eftersom ingen annan svarat gör jag ett försök; Lite lågt låter det, jag hade inte släppt den för 102´i alla fall. Jag hade sökt på blocket.se och lagt mig något under de billigaste exemplaren som är hyfsat jämförbara, exempelvis; Länk Länk (manuell) Eftersom det där är en handlare, tja, om du kan gå ut med 125´ för din och släppa för 115-120? Att den är automat gör ju att jämförelseobjekten blir färre, men gör det så mycket på priset? Jag vet faktiskt inte. |
|
|
Alldeles får lågt. Bilpriser undervärderar E9X rejält, samtidigt som man övervärderar bl.a. E46 och E6X. Jag sålde min E91 318d ca 20% över vad Bilpriser sa, och det tycker jag är rimligt även i detta fall. Ingen av bilarna i länkarna är fö direkt jämförbar eftersom de saknar Dynamic och/eller automat. |
|
|
Min gissning är att man inte ska dra allt för stora växlar på ett utrustningspaket när man gör sina jämförelser, M-paket gör väl en hel del men i övrigt tror jag man ska vara försiktigt. Karossform, motor och vissa utrustningsalternativ kan vara avgörande men jag tror inte dynamic gör så mycket på slutpriset. Nu hittar jag ingen exakt jämförbar bil vid en snabb sökning men det betyder inte att värdet sticker iväg hur mycket som helst, men bilprisers värdering är absolut för låg. |
|
|
Dynamic = sportstolar... Ökar lätt värdet med 10k, men framför allt otroligt mer lättsåld. Din har rätt färg och utrustning, men har gått lite långt... Annonspris 139? Var beredd att pruta. /Jonas |
|
| Dynamic = 17" alu, xenon, M-sportchassi, sportratt, och sportstolar. Det är i princip ett M-paket utan exteriöra plastbitar. Kan som sagt säkert ge 10' extra om köparen uppskattar det. | |
|
Jag (som inte tillhör utrustningshetsarna direkt) skulle lätt värdera en Dynamic utrustad 10k högre, om inte mer. Det är viktigare vad konkurrenterna på marknaden tar än vad bilpriser säger. Jag har sålt både dyrare och billigare än bilpriser vid flertal tillfällen. Den är ett hyffsat riktmärke, men inte så mycket mer. (Sen att många begagnatsäljare övervärderar sina egna bilar är en annan sak) Man får dock inte i närheten av 140 för en privat 15k milare om det finns 10k milare på firma för 150. Länk Runt 110-120 för din bil skulle jag gissa. (Och då var väl inte bilpriser så fel då) ------- //Lövet |
|
| Men så glömde du automat, vilket ger ca 10' till för vissa köpare. Med detta tillägg till din värdering hamnar vi då ca 20% över Bilpriser, vilket var vad jag sa från början :) | |
|
Glömde inte det ger inte 10k begagnat för aut en 3-serie, det tror jag är alldeles för högt. Hälften möjligen. ------- //Lövet |
|
|
Ok, jag ska inte säga emot er men ett vanligt fel många gör när de värderar sin bil utifrån blocket.se är att de väljer fel jämförelseobjekt, eller rättare sagt så är man för kritisk och vill hitta en exakt likadan bil. Jag tror man ska hitta "ungefär" rätt kaross/miltal/år och sen utgå från det, sen finns det vissa faktorer som drar upp, exempelvis M-paket etc. I detta fall drar Dynamic upp lite, samtidigt som höga mil förstås drar ned. Denna tycker jag verkligen är jämförbar; Länk Inte samma, men jämförbar, men det är hos en handlare och det drar förstås upp, samtidigt som den inte har Dynamic vilket drar ned. Jag hade nog satt ut den aktuella bilen för 125, blir man helt nedringd får man väl släppa den för 125´ men ekar telefonen tyst så är det bara att gå ned. Alternativet är väl att sätta ut den för 132´och hoppas på 130´. |
|
|
När jag säljer själv försöker jag sätta priset "rätt" från början och sedan vara stenhård på prutandet. Sätter man för högt pris hör många helt enkelt inte av sig eftersom det för många är obekvämt att pruta. ------- //Lövet |
|
| Andreas, det är vad du tror. Se själv på Blocket så uppmärksammar du att bilar med automat ligger högre. Personligen skulle jag knappast betala 10’ för automat, men det är uppenbarligen andra som är villiga att göra det. | |
|
Jag skulle påstå att automat höjer (alltså manuell sänker) priset med 20' på en 5-serie bil, och på en 3-serie höjer det med minst 10 lax. En 530D F10 är "osäljbar" med manuell låda. |
|
|
Ja, på 5-serien gör det absolut större skillnad med automat / skinn etc. Jag vidhåller ett pris runt 120´, plus/minus 5000kr men jag kan alldeles självklart ha fel. Det bör vara en mycket attraktiv modell på marknaden så den borde inte vara svårsåld. Tycker du 125 eller 132 i annonspris är för lågt så sätt ut den för 142 och var beredd på lite prut, men jag tror det är för mycket. |
|
|
Vad folk begär är egentligen ointressant men så här är det (körde maskinellt nyss alla objekt som ligger på Blocket) 3-serien 2006-2011 (E90+E91) Manuell Medel: 153202 :- Median: 153500 :- 3-serien 2006-2011 (E90+E91) Automat Medel: 177544 :- Median: 170000 :- Innan automatförespråkarna hoppar högt så vill jag betona att detta INTE tar hänsyn till att automatutrustade exemplar sannolikt har högre utrustning i övrigt. På 318 specifikt ser det mer ut som jag nämnde. Automat gör ingen större skillnad. 2006-2011 (E90+E91) Manuell Medel: 145803 :- Median: 145000 :- 2006-2011 (E90+E91) Autoat Medel: 148426 :- Median: 152500 :- ------- //Lövet |
|
|
Grymt Lövet med lite hederligt undersökningsarbete! Det är som du skriver svårt att göra en uppskattning hur mycket högre utrustningsnivå som en automatväxlad 3-serie generellt har. Erfarenheten tyder dock på det. Det kan också vara så att motorstarkare bilar i högre utsträckning har automat än billigare diton och då blir ju det ett högre pris för de automatväxlade bilarna. Både motoralternativ och utrustningsnivå hjälper nog upp automatpriset en del och gör den statistiken mer svårtolkad än den andra. Men din andra statistik som gäller 318 specifikt lider ju inte av någon av dessa felkällor och statistiken stödjer ju din tes väldigt väl! __________ Mvh Grelle |
|
|
Tack för alla bra svar! Känns som jag har mkt bättre underlag att sätta ett vettigt pris nu. :) Sen vad man tittar efter för utrustning är naturligtvis mkt individuellt men hade själv ingen större åsikter om manuell eller aut. Inte nu heller faktiskt. Även om automat är riktigt najs och bekvämt är bmws manuella inte fy skam de heller... Däremot det jag absolut inte tummade på en millimeter var sportstolar och sportratt. |
|
|
Hur ska du ha det Andreas? Först säger du att "Det är viktigare vad konkurrenterna på marknaden tar än vad bilpriser säger", sedan "Vad folk begär är egentligen ointressant". Som civ.ing. vet jag att det mesta går att "bevisa" helt beroende på indata. Dina jämförelser är tämligen irrelevanta, så länge du inte jämför likvärdiga bilar med varande, liknande bilen i denna tråd, förutom växellådan. Gör gärna samma sak med: Länk Jämfört med: Länk Oklart vad denna diskussion ska leda till. Trådskaparen har redan fått flera värderingar av sin bil. |
|
|
Hade du otur när du tänkte nu? Vad folk begär syftar till utpris vs sålt pris och är en förklaring att de absoluta talen inte ska tas okritiskt då man inte vet slutpriset. Det har inget med den tidigare diskussionen om konkurrenter vs bilpriser. Sluta klipp och klistra ur olika inlägg, vad är det du försöker bevisa förutom att du gillar att skryta om din utbildning? ------- //Lövet |
|
|
Haha. Det är uppenbart vad jag menar. Läs det jag skriver igen så kanske du förstår. Jag bevisar i sedvanlig ordning att du inte klarar av att bli tillrättavisad eller motbevisad. Du tillför mycket vettigt på forumet, men i detta fall pratar du bara omkull dig själv. |
|
|
Din fina utbildning till trots verkar du inte minnas nånting av statistik i alla fall. Det jag räknar på är tillägget på automatlåda i de olika grupperna, inte en exakt värdering av trådskaparens bil. Läs om, läs rätt. Fel2 är att du genom din "förbättring" av urvalet endast minskar precisionen då samplet minskar. Så länge det är sannolikt att spridningen i miltal är lika mellan bilar med automatisk växellåda och manuell spelar miltalet ingen roll när det är sambandet mellan pris och växellåda man räknar på. ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.