AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
6.968

Mina krav vs utbud 535d e61 lci - rimligt eller fantasi?

Sida 1 av 2
Na
91
Naderi
535d M-sport -09
Passat 1.8T Variant
Skoda pickup 1.9d
Som många säkert känner till så har jag letat efter 535d ett tag. Börjar undra om mina krav är en fantasi och om jag skulle börja ändra på något/mitt tankesätt/bilmodell.

Problemet är att jag är helsåld på 535:an, helt fantastisk bil i min värld! Tanken av att tex köpa audi a6, a8 eller mb oavsett modell (vilket ska vara konkurrenterna) ger mig gåshud. Tycker det är såå stor skillnad även om det enligt facit inte är det.

Tankar diesel via firmakort så diesel är mer eller mindre ett av kraven, resterande är:
535d -07 o nyare
M-sport
Panorama
Head-up
Comfortstolar
Stora navin
Stora stereon (minst dsp/logic 7)
Max 16-17 tusen mil

STORT PLUS FÖR:
Sv-såld, dieselvärmare, comfort access, individual audio, farthållare m. Stop & go, sport automatlådan (med paddlar), larm (tydligen inte så vanligt som man tror)

Och ytterliggare utrustning ger såklart mer plus!

Att tillägga är min budget, 250.000, men vill såklart ha de billigare om det går. Nya karossen F11? Har jag ännu inte kört men tror knappast en 530/535 med hyffsad utrustning hamnar i den prisklassen, därav e61 som jag för övrigt tycker är snygare än f11.

Är det kanske så enkelt att bra bilar ej säljes? Folk är helt enkelt helnöjda med sina 535:or att de inte vill sälja? Dyker upp 2-3 i veckan på blocket. Kvittar var i sverige bilen är, tyskland kan funka men då ska det vara "värt" den extra kostnaden.

Så vad bör ja göra?
Ändra mina krav (kanske något som är ovanligt/onödigt?)
Börja snegla på annan bilmodell? " (tips mottages) större bilmodeller då vi har barn, barnvagn mm.
Eller helt enkelt glömma min 30års kris och hitta på nåt annat ?

Känns som de gråa håren blir fler o fler :(

Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Bil ska till stor del köpas med hjärtat så att tumma på sina krav vill man ju helst undvika. Hur länge har du letat aktivt?
Na
91
Naderi
535d M-sport -09
Passat 1.8T Variant
Skoda pickup 1.9d
Nä jag vill ju känna mig hemma i bilen!
Har letat som en dåre i snart 3 månader :(
Tyskland är alternativet, men jobbar som arbetsledare och har svårt att ta ledigt från jobb. Annars hade jag hämtat en för längesedan...
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Igår länkade jag till en 535d hos BMW handlare i Tyskland. Vad var det för fel på den?
Na
91
Naderi
535d M-sport -09
Passat 1.8T Variant
Skoda pickup 1.9d
Inget fel direkt, men jag har svårt att ta ledigt från jobb. Och eftersom jag inte betalar förrän jag sett bilen så betyder det att minst 3 dagar ledigt från jobb krävs där nere. Där klämmer skon så att säga...
Naderi: Känns som du gör det svårare än vad det är, om du nu inte jobbar på helgen, åk ner på helgen kolla på 535an i Kiel som marin länkade, är den till belåtenhet så överför du pengar på måndagen och är de riktigt smidiga lämnar du ditt pass, så ordnar dem röda skyltar så kan du hämta den en annan helg. Hur bra som helst utan att du tar en enda dag ledigt:).

Det kan mycket väl vara så att saker ska ordnas så den inte kan levereras direkt, bättre att låta dem jobba. Fast nu ser jag att Kielbilen endast har S676 HIFI högtalare... Men handlaren kanske kan uppgradera högtalarna?

Det kostar förstås två resor till Kiel. Sträckan är 449km och tar 4tim och 45min enligt google.maps.

Autohaus Hansa Kiel har öppet 9-17 på lördagar och 11-17 på söndagar.

Mvh Stephan
Den här uppfyller dina krav, men kräver väl att du flyger ner (står i Trier) Länk en 09a med Individual Audio och kylning av framstolarna. Trier ligger 188km väster om Frankfurt am Main (tar drygt 2tim enligt Google.maps, du kan ju låta bilen gå biltransport upp, så räcker det med en resa (om den får ok).

För 3009kr flyger du från Köpenhamn nu på fredag kl 19:10 (landar 20:45) ta ut en hyrbil och bo på ett hotell i Trier, häng på låset hos handlaren kl9 på lördagen och flyger hem kl 9:25 på söndag. Är du snabb kan du flyga hem på lördagen och sparar en hotellnatt.

Personligen hade jag i din prisklass endast handlat av märkeshandlare eller möjligen någon välrenommerad som får sina bilar av BMWhandlare.

Blir det problem med en bil du köpt hos en BMWhandlare har du påtryckningsmöjligheter via BMW München. Så lyckades jag få min handlare att betala 85-90% av kopplingsbytet när den rasade efter tre veckor och 200mil, då koppling/svänghjul är en förslitningsdel som inte täcks i Europlus, så skulle jag få betala reparationen själv men jag tyckte det var orimligt att det skulle kosta mig 20tkr efter endast tre veckors ägande. Till slut höll handlaren med:).

Den möjligheten finns inte vid privatköp eller mindre handlare, hos en svensk MRFansluten handlare har du tre månaders trafikgaranti = klart bättre villkor hos BMW i Tyskland.

Sverige betala mer, få mindre...

Mvh Stephan
Na
91
Naderi
535d M-sport -09
Passat 1.8T Variant
Skoda pickup 1.9d
Stephan du har verkligen kunskaper att hitta rätt bil. Den du länkar till är mer eller mindre outstanding! Men hur är det med prutmån? Tror du man kan få ner den några procent eller hur är det hos märkeshandlarna därnere? För det är nu denna veckan jag kan göra något isåfall. Om jag nu tar med mig kontanter, hur mkt kan man snabba upp affären då? Jag vill gärna köra hem bilen, det är halva nöjet enligt mig. Då är det egentligen bara exportregistreringen som tar tid? De man förlorar i kurs på kontanter vinner man nog i tid/hotell ändå så det kan ju kvitta. Vill ha hem den reggad & klar för omkring 220'k, är det möjligt tro?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Prutmån varierar men givetvis men att få det avrundat nedåt till närmsta tusen € brukar gå. Att växla kontanter är som sagt dyrare och för den länkade bilen kan du nog räkna med en merkostnad på ca 8.000 SEK jämfört med att göra en överföring. Sen tillkommer ju de eventuella obehaget att resa med 200'+ i kontanter...

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

När det gäller exportskyltar så behöver de inte ha ditt pass i original utan det räcker med en kopia.

___
//Ulf
Na
91
Naderi
535d M-sport -09
Passat 1.8T Variant
Skoda pickup 1.9d
Om vi säger såhär:
Har jag TUR så kan jag ta ledigt mån-tors denna vecka, sen skiter de sig på förräns nästnästa vecka (jobbar som arbetsledare och tvåskift.) om jag hade varit där tisdag morgon, hur stor är sannolikheten att vara hemma till fredag förmiddag? Självklart har ulf rätt i att resa med 200'k i fickan är osmart. Så det skiter vi i. Utan en överföring får det bli. Kan man snabba upp processen på nåt sätt? Förbereda saker och ting? Lite tråkigt att det inte finns bild på biljäveln, men visst bör det vara nya idrive version på denna? Hårddiskbaserad alltså? Färgkombon är ju sjysst, så där finns inte mkt o klaga på. Utrustningen är bra, inte massa lull lull, men nånstans måste jag dra gränsen annars lär de aldrig bli nåt. Måndagen måste jag jobba och sedan försöka fiska fram så mkt info som möjligt om bilen, bör ju ej vara konstigheter då den säljs via BMW?

Ni dricker alkohol hoppas jag? För de lär hamna någon typ av tack i er brevlåda!
Ho
340
Houke
M3 CSL-03
1M-12
530D M-sport LCI
Naderi -- Eller så gör du som jag gjorde med min . Be att få högupplösta bilder, inkl alla skavanker.

När du kikat och bestämt dig ( det känns i hjärtat ;) ) så sätter du över pengarna till handlaren med vänster hand och ringer skandiatransport med högern :).

Frakt från Trier-Helsingborg borde kosta ca 6000 inkl moms och tar 1-2veckor !!

Lycka till // Henrik
Naderi: Med tanke på hur det gick med pre LCI 535an skulle jag ta det lugnt och inte stressa igenom affären. Ring till handlaren och fråga om 535an, be även om utdrag från Ispa (du kan göra det från din lokala handlare) för att se vad som gjorts under åren.

Till exempel köptes min fars förra bil genom att jag och syrran åkte ner till Tyska BMWhandlare med en lista på 8-10 objekt, den första vi kikade på ratades på grund av röklukt i bilen och lätta, mycket lätta rostangrepp runt avrinningshålen på bagageluckan. Nästa bil blev det köp av, även om jag var lite tveksam till att den varit krockad och lagad för ca €2500. Det var hos BMW Niederlassung Dreieck med över 1000 begagnade bilar i lager, 3 och 5serie hade var sitt våningsplan + att det stod 3:or och 5:or utomhus.

Jag fick ned den €1250 och la sedan handpenning, sedan servades bilen och besiktades (krav för att för att klara europlus, något som handlaren som sålde min några år tidigare struntade i, den skulle ju på export...) där kunde jag inte pruta en euro, så det går inte att säga om du kan få ned 535an eller inte. Någon vecka senare flög min far ner och körde hem sin bil.

Om du absolut vill köra hem 535an, så flyg ner kika om den är ok. Be dem serva (i både fallet med fars och min väntade handlare på en köpare innan bilarna servades) du kanske vill ha något eftermonterat eller få med vinterfälgar, det tar lite tid. Låt dem ta en kopia på passet som Ulf skrev så har du bilen körklar tills du kan åka ner igen. Flyger du ned på en fredag, kan du hämta bilen på lördag förmiddag och kan vara hemma i Helsingborg samma kväll eller hellre ta det lugnt och stanna över natten i norra Tyskland.

Bättre att vara lite långsam och vara nöjd än jäkta och bli missnöjd.

Jag har åkt ned med kontanter, vilket inte är så bra. Men det har inte varit så höga summor, och endast de två första importerna har varit hos buskhandlare (ej att rekommendera, de bilarna har varit sämst, den första var fusklackad med smuts kvar under den nya färgen). Trist då bilen endast var fyra år gammal. Det värsta jag hört är den norrländske tränare som åkte med ca €80000 i kontanter och dessutom var så snål att han inte handla sin drömbil (MB SL55 AMG R230) hos en MBhandlare utan av en buskhandlare. De rånade honom och hans bror som åkte med, under pistolhot och lämnade dem bunda. Handlarkontoret lämnades efter rånet, så när polizei kom ditt fanns det inga spår av förövarna.

Länk

Jag föredrar att köpa bilar över ca €10000 hos märkeshandlare och billigare av privatpersoner. Kopia på fahrzeugbrief, servicebok vill jag också se innan resan söder ut tar fart. Prutning är bäst att göra från Sverige, man kan alltid reservera sig för att om beskrivet skick inte stämmer gäller inte dealen.

Pruta på telefon efter man fått bilen väl beskriven tycker jag även är lämpligt i Sverige, åtminstone om bilen är längre bort än 10mil, inte kul att råka ut som denna MBköpare Länk

Mvh Stephan
Na
91
Naderi
535d M-sport -09
Passat 1.8T Variant
Skoda pickup 1.9d
Skrämmande historier det där...

Har försökt nå säljarna där idag utan vidare resultat. Ska prova ringa imorgon och se om den finns kvar/om den är leveransklar. Något specifikt annars man ska passa på att fråga?

Helt enkelt hoppas på det bästa. Återkommer med besked.
Naderi: Handlaren i Trier har öppet 9-14 på lördagar medan det är stängt på söndagar. Det är en stor kedja vilket i mina ögon är positivt.

Jag hade frågat följande: garanti på krockfri, garanterad mätarställning, omlackad/utbytta karossdelar, oskadade fälgar, skick på däcken, skick på vindruta, skick på lack, är något utbytt på garanti? Kan ni skicka kopia på fahrzeugbrief, servicebok och utdrag från ISPA, samt vad är chassinumret.

Är man omsorgsfull får man precis den bil man vill ha, enda överraskningar man får är åt det positiva hållet.

Tycker en säljaren att man är jobbig är inte objektet rätt, självklart kan man inte vara lika "jobbig" om priset är långt under marknaden, men i ditt fall skulle det vara en 09a med 9000mil för 140tkr.

Mvh Stephan
Na
91
Naderi
535d M-sport -09
Passat 1.8T Variant
Skoda pickup 1.9d
Ahh' de förklarar allt ju.

Min frågelista ser ut såhär för tillfället:

1. Antal nycklar
2. Servicebok, brief del 1&2 (skicka kopia)
3. Modifierad motor/chassi
4. Antal ägare
5. Sommar & v-däck
6. Allmänt skick / skador
7. Chassinummer

Slutligen sista pris (final price)

Tillägger nu dina frågor stephan, inget missat?

Ps: vad exakt är europlusgaranti? Tänkte eftersom du sa den måste servas o besiktas innan försäljning? Ska samtidigt passa på och fråga efter servicehistoriken, de brukar skriva ut full service history men inte i detta fallet.

Tanken är att få klar dealen över telefon, så att de fixar de som behövs fixas innan försäljning. Så det ska inte krävas många timmar när jag väl är där.
För att de ska göra allt innan du kommer ner, måste du nog åtminstone betala handpenning. Det känns inte som ett upplägg man gör om man vill se bilen innan köpet.

Villkor för Europlus Länk den garantin betalade en ny parkeringsvärmare på pappas bil. Du får ligga ute med pengar, men det blev i hans fall så att ersättningen var något högre än vad reparationen gick på:).

Antal ägare står i annonsen (1 för den i Trier och 4 för den i Kiel), om det av någon anledning inte skulle stämma ser du det i fahrzeugbriefet (om det inte är ett ersättningsbreif).

Mvh Stephan

Na
91
Naderi
535d M-sport -09
Passat 1.8T Variant
Skoda pickup 1.9d
Guess what... Fanskapet är sålt :(
Naderi: Jag är inte förvånad, du får nog lov att köpa osett eller vara beredd att betala mer. Är den i Kiel ointressant?
Jag hade länkat till en superläcker i Le Mansblau 08a om den inte varit hos en icke auktoriserad handlare, i stället länkar jag till denna nästan lika läckra 09a, men utrustad med parkeringsvärmare i vitt hos en BMWhandlare, den är över din tänkta budget Länk

men det kanske gör att du har tid att förhandla och få ut uppgifter innan den blir såld till någon annan.

Har du satt ut köpesannons på blocket? Det är en annan väg att gå, dock får du inte europlus på det sättet.

Mvh Stephan
Na
91
Naderi
535d M-sport -09
Passat 1.8T Variant
Skoda pickup 1.9d
Nä det är lite så, för min del kvittar det om de är aukt handlare, vanlig handlare eller privat. Bilen kan vara lika bra/dålig för det. Tabbarna jag gjorde sist var, dålig forskning, reste ensam, och tidspress på det.

Nu har jag ordnat ledigt om 2 veckor. Då får jag se till att hitta något.

Hade lätt gett 5.000 till någon för att vara tolk, då öppnar sig helt plötsligt en ny värld.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.