AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.579

Tjuvström e46 330xd. Vad gör jag för fel?

Sida 2 av 2
Mät dom gamla med diodtestläget som har en ljudsymbol det ska pipa om de är hela förutsatt att mätaren fungerar.

Om du bränt av strömshunten inne i instrumentet så är det knappast ett garanti eller ursprungsfel eller hur?
Men åter till ursprungsfrågan, visst var det så att lampan inne i handskfacket lyste även när den inte borde eller?

FP
delorian: Ska göra det.

Folke: Det har du väl dock rätt i. Får bita i det sura och köpa en ny multimeter och bara använda denna till att mäta volt med :)
Om det var något billigt i 100-200:- klassen är det ju knappt värt mödan att åka tillbaka med den...
Som jag har skrivit många gånger, strömmätning i bilar är alltid besvärligt med känsliga multimetrar om man inte är väldigt försiktig. Satsa på en tångmätare som kan mäta likström, du får även med dessa funktioner för spännings och resistansmätning osv på köpet.
Går att hitta hos t.ex Biltema, Clkas eller Kjell & Co.

FP
Länk
Duger denna bra? Sitter på mobil enhet men den verkar fungera som en multimeter också?

Antingen blir det en billigare tångamperemeter eller en multimeter för samma summa som en billig tång.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nja, tror faktiskt UT200A bara klarar att mäta växelström. Tror du behöver UT203 eller högre för att mäta likström.
Mina damer och bananer, kan detta vara något? :)
Länk

Bör vara enkel pryl för mig som inte tror på sådant jag inte ser ;)
Visst kan du mäta med den men du kommer bara kunna mäta över respektive krets.
Och ska du åka till biltema så kan du lika gärna byta in multimetern.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Som delorian säger så kan du bara testa en säkring i taget - och det är inte alla säkringsuttag som det är så gott om plats att få plats med den stora gråa klumpen. Hade gärna sett att den gråa klumpen satt längre ifrån själva säkringskontakten. Men i vissa sammanhang kan den vara bra.

Fast å andra sidan finns det break-out-kit som man kan koppla in i säkringshållare/relähållare och flytta ut säkring/relä och samtidigt har den en kabel utdragen som du kan koppla en tångamperemeter runt.

Men den största nackdelen är ju att denna typen inte fångar läckströmmar som går via fusable links eller om generatorns diodbrygga är trasig (går ju inte via någon säkring).

Här har du en DC-tångamperemätare från Clas I Sjön
Länk
Lite återkoppling igen då:
Köpte en julamultimeter för 129 spänn samt biltemas elkretsprovare.
Enligt elkretsprovaren drog handskfackslampan 0,34a men släckte man den så var det noll.
Plockade även ur alla säkringar (tror jag, det blev lite rörigt men alla ska vara testade) och fick inte att det drog tjuvström från en enda...? Kopplade man ur en av sökringarna till larmet började det dock att pipa en stund.
Generatorn verkar ladda 14-14,10 volt på tomgång och det anses väl vara helt godkänt. Batteriet brukar dock ej ligga över 12,4 volt när den har stått ett tag.

Tyvärr så lyckades jag tabba mig rejält med den nya multimetern (jävla drummel tänker ni och jag håller med)... Började inte på 10a på vredet utan av misstag på andra sidan skalan... Det blixtrade till så fint och då förstod jag att något var bränt även i denna.
Blev lite småarg och tog ur säkringen och gjorde som man inte ska, stoppade i en liten skruv i hållaren och testade igen.
Nu blev det som jag trodde från början. Bakluckans innerbelysning började lysa (nu hade jag röda kabeln på 10a-läget samt vredet också) så nu märktes det att strömmen gick "igenom" multimetern.
Fick utslag på skalan på 1 (vad det nu innebär). Vågade bara testa i korthet med tanke på skruvsäkringen.

Där är jag nu!
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Som jag nämnde innan, du kan med ovanstående elkretsprovare endast söka efter läckström på ström som går genom de ordinarie säkringarna (som du kommer åt).

Men alltid bra att kunna verifiera om enstaka säkringar ligger och drar mer än de borde.

Fast jag skulle dock börjat med att fastställa en baseline. Hur mycket ström drar bilen i deep sleep. Dvs rigga mätutrustning, lås bilen (dvs som man gör när man använder bilen normalt) och låt bilen gå ner i deep sleep och övervaka under flera timmar hur strömförbrukningen ser ut. Om bilen väcks ur deep sleep tex var 5:e minut så kommer det över ett par dagar summera upp till en märkbar strömkonsumtion.

Nu har du en baseline. Analysera denna och se om den är rimlig och inom specar eller om den inte är det - vad är felet? Konstant hög strömförbrukning, konstanta uppväckningar från deep sleep, annat?

BTW, har själv gjort bort mig med en multimeter en gång (man brukar bara göra det en gång). Trodde jag hade den på att mäta spänning, så jag satte probarna direkt på batteriets plus- och minuspol. Blixt och gnista! Den var satt på strömmätning, på det icke-säkrade uttaget dessutom! :-)
Jag förstår hur du tänker!

Är det inte dåligt att inte bara säkringen går utan hela multimetern om man gör som jag gör...? trodde säkringen skyddade mot klantarslen :) Det verkar iaf av googleläsning som att multimetrar av den billiga sorten inte pallar detta...

Nu har jag riggat upp den med kablar som sitter på elkretsprovaren (ena till batteriet, andra till kabeln). Låste låsnäsorna på passagerardörr och baklucka så nu står den och väntar på de berömda 16 min innan systemen stänger av. 0,18a visade den när jag lämnade bilen. Måste även testa samma sak med nyckeln låst antar jag.
Kom tillbaks och den stod på 0,00-0,03a ungefär. Har testat både med låsta dörrar och bara urtagen nyckel.
Har sett att den har dragit 0,18a lite då och då men bara en stund... Sen vilar den.
Kanske generatorn ändå? Orkar inte mäta den denna kulna söndag tyvärr. Mekar på gatan...

Hittade även en fin guide Länk där man även kan mäta hur diodbryggan mår.
Tångmätare bör ingå i verktygslådan om man seriöst vill felsöka på elen i bilar och annat. Som jag nämnde tidigare, man kan hitta för några hundringar som duger bra för hobbybruk, t.ex denna:Länk

Proffs lägger gärna ut det mångdubbla för att få lite högre noggrannhet osv, men mera viktigt är att man sätter sig in i hur bilarna s elsystem är uppbyggda och fungerar, speciellt "nyare" dvs från mitten av 90-talet och fram..

Lite tips specifikt för BMW, kan gälla för andra också. När man testar enskilda säkringar genom att öppna och sluta kretsen går elesystemet ofta upp i vaket läge gång på gång och man måste åter vänta 16 min för att mäta, mycket tidsödande. Tängmätare som mäter runt önskad kabel utan att bryta kretsen är betydligt händigare. Det är inte så viktigt just i detta skede om man mäter 35mA eller 95mA, dvs noggrannheten är underordnad, är det ett fel så ligger strömmen i regel betydligt högre, kanske 1-2A eller mera.
Man behöver inte spärra brytare i dörrar osv för innebelysning. Dessa släcks ändå automatiskt när bilen går ner i sleepläge.
Diodbryggan i generatorer nämndes. Stämmer att dessa ibland kan kortslutas. Man undgår inte att märka detta... rökutveckling, avbrunna kablar osv hjälper till, det finns inga säkringar i denna krets, så knappast nödvändigt att felsöka på ytterligare sätt..

FP
Då känner jag mig clueless för tillfället. Ingen tjuvström när bilen är i sleepmode. Spärra dörrar gjordes för att "låsa" bilen med dörr öppen. Det kanske finns andra sätt också, men vissa bilar går det inte ens att låsa med öppna dörrar.

Har märkt att kupefläkten är lite knäpp då den verkar pulsera och skickar på mer värme än gradantalet visar. Gissar att min fsu (tror jag det hette) är bråkig.
Vissa kupéfläktar är direktkopplade på B+ (via sitt reglersteg). Inte helt ovanligt att detta bråkar och att fläkten kör ibalnd med avstängd bil. Den drar bra med ström och detta kar orsaka att batteriet dräneras.
Kan inte E46 i detalj men det sitter en säkring någonstans för kupéfläkten, oftast 40A och då av större modell än de vanliga säkringarna. På E39 sitter den under/framför handskfacket.

FP
Bl
15
BlitzZ
Bmw 330 XI M-Sport -04
Jag har också haft problem med tjuvström på min 330...Efter ett helt nytt bosch batteri åt helvete och många timmars svärande så kom jag fram till att det var navi datorn som jävlades! DVD läsaren läste 24/7 vilket djupurladdade batteriet...

BTW så är det jääääte kul att byta batteri på en strömlös e46 touring med batteriet i bagaget........... Ännu roligare blir det när man får göra det 3 gånger på några veckor!!!

Så har din bil navigation så kan du testa att koppla ur datorn (sitter på vänstersidan i bagaget)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.