AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.578

Tjuvström e46 330xd. Vad gör jag för fel?

Sida 1 av 2
Hej!
Jag har köpt en e46 330xd som drar ur batteriet sakta men säkert.
Försöker mäta tjuvström med multimetern men jag får noll i utslag både mellan pluskabel och pluspol samt minuskabel och minuspol. Multimetern har hela säkringar men jag får inget annat värde än 0,0...
Använder alla jäkla sätt jag har hittat på Google, men fortfarande lönlöst.

Ett "fel" jag hittade var att lampan i handskfacket lös för jämnan... Står den och drar i säg 12h så bör det ju ta "udden" av batteriet.
Okej!
Om lampan är på 5w så bör den sluka 5ah på 12h.
Är batteriet på säg 90ah (aldrig fulladdat av en bils generator) tänkte jag.
Har förstått att m57 kräver en del i startögonblicket. Inte så konstigt med en stor diesel heller!
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Yes, helt rätt - lampan kommer att sluka 5Ah på 12 timmar. Men ett vanligt laddat batteri ska klara av det. Men har man 3 sådana lampor som lyser i ett par dygn så märks det på ett 80Ah batteri (egen erfarenhet).

Men om lampan lyste i handsfacket så borde multimetern märkt det, är ju ändå ca 420 mA som flödar bara genom den lampan. Även min gamla E34 drog mätbara 20 mA i sitt viloläge.

Vilken range har du multimetern inställd på?

Var lite försiktig vid mätningen för det går snabbt stora strömmar utan att man behöver göra särskilt mycket. Bara när jag drog upp låsknappen på en dörr i min E34 och alla centrållåsmotorer aktiverades så peakade strömförbrukningen under en kort tid på 16.85 A.

Tänk på att de flesta multimetrar finns en säkrad ingång samt en osäkrad ingång. Är man oförsiktig och använder den osäkrade ingången är det lätt att man eldar sönder komponenter inuti multimetern. Om det är knöligt att byta säkring i sin multimeter (som det är på min) så kan man sätta en något mindre säkring i serie med sin multimeter inkopplad mellan pluskabel och pluspol. Ett annat alternativ är en tångamperemätare såklart.
Vad står din mätare inställd på?
Ibland behöver man också flytta en kabel till annat hål, oftast den röda.
Jag har labbat som fan med multimetern enligt internets alla tips. Byta hål,börja med 10a, kolla säkringar osv. Biltemamultimeter för 99 spänn är väl inte bäst, men det var den jag hade!

Kliar mig i skallen. Kan multimetern vara för klen eller visa fel?

Har läst många trådar om tjuvström på e46. Tyvärr hittar jag inget vettigt som jag känner passar in...
Får försöka låna en tångamperemeter då!

Ska för övrigt försöka byta enbart bussningar i vitt delrin under växelspaken i helgen.
Hoppas att det går bra:) är för rastlös för att riva ner lådan i dagens skede.

Tack för bra svar!
Jag har en sådan som jag använt i flera år.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Biltemas fungerar alldeles utmärkt.

Först ska man såklart läsa produktens manual, men det utgår jag ifrån att du gjort.

Gå back-to-basic och mät något grundläggande. Någon lättåtkomlig lampa i kupen/bagaget/handsfacket och mät i serie. Börja alltid med 10A-hålet (dvs du har sladdar i de två hålen längst till vänster). Den har en upplösning på 10mA. Är det under 200mA så är det ju safe att flytta till 200mA-hålet. Men skulle nog rekommendera att hålla dig till 10A-hålet, 200mA är ingenting i bilelektronikens 12V-värld.

Eller om du vill pilla med bilen, ta ett vanligt batteri och någon liten glödlampa till en en ficklampa eller liknande och mät.

Bara för att vara 100% säker - du mäter verkligen i serie? Dvs all ström ska gå igenom multimetern. Så vid batteriet så måste du ta loss tex pluskabeln och låta strömmen gå från batteriet pluspol, in i multimetern, ut ur multimetern och in i pluskabeln. Från ditt första inlägg låter det som du gör rätt, men det är alltid svårt att veta såhär på distans.

Och du har dubbelkollat att alla säkringar är hela? Det kan gå ganska stora strömmar när man kopplar tillbaka ett batteri eftersom många elsystem går igång samtidigt och har du då någon dörr öppen och alla kupebelysningslampor börjar lysa så drar det iväg ganska snabbt och det är lätt att bränna en säkring i multimetern.
Det har jag gjort flera ggr satt den i 200ma läget och strömmen har varit runt 300 då går den interna säkringen så den har man bytt ett antal ggr.

Länk
Svarta kabeln i mitten då är det säkrat till 200ma.
Svarta högst upp då är det osäkrat för mätning upp till 10A
Vredet kan stå lite hur som helt det är bara olika decimaler.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Min beskrivning utgick ifrån att TS har denna från Biltema
Länk

Precis, säkringen går så ingen större skada skedd - förutom lite bökigt att ta ut den ur hållaren, skruva bort locket och byta säkringen (som man inte har hemma) alltför många gånger i rad :-)

Såg även att 10A-uttaget var säkrat.

Var uppmärksam! Inte alla multimetrar har alla uttag säkrade! Min multimeter har inte sitt 20A uttag säkrat - så där är det bra att tänka till innan man mäter (löser man dock enklast genom att själv koppla in en 15A eller 20A säkring i serie).
Vilken bra hjälp man får måste jag säga!
Jag har svårt för el (saker man inte ser...) så därför måste jag googla och fråga runt.

Multimetern i fråga är den blåa som bmw-slangen länkade som jag även har "dom rekommenderade" säkringarna till ifall jag skulle lyckas bränna fler...

Jag kopplar av ena polen på bilen och sätter tex den röda på batteripolen och den svarta kabeln direkt på pluskabeln. Då blir det i en serie!
Jag har testat 10a-läget och det i mitten, (börjar med högsta decimalerna på vredet och vrider neråt för säkerhets skull) samt de två högra hålen (mäter "adc").

Det händer inte ett jota. Det känns ungefär som att kablarna är för klena, för så fort man lägger på polen börjar belysning till dörrar osv lysa på en gång. Ska försöka låna en tångamperemeter av en elektriker nu i helgen. Då kan jag väl inte göra fel :)

Ska tilläggas att jag nyss köpte bilen billigt av en kollega. Han säger att är det plusgrader ute (som denna vinter) så kan det gå att starta bilen efter 1 vecka, kanske 2 tillochmed! Han är oteknisk och har sagt annat förr.

Det innebär ju att en liten 2/5-wattslampa (tex den i handskfacket) kan göra hela skillnaden...

Batteriet köpte han ett nytt global 60086 (100ah) så det är ju rätt nytt... Dock stått med dåligt med ström i flera gånger så det är väl begagnat kan man säga...
Det börjar lysa men den visar 0?
Inget börjar lysa. Ursäkta om det blir rörigt!

Testade nu att ta bort handsfackslampan och sätta multimetern (med nya säkringar justincase) mellan polerna där lampan ska ha suttit. Fortfarande noll hur jag än gör.

Gör jag galet?Måste man ha lampan ikopplad i serie som en förbrukare?
Det blir helt galet om du försöker mäta i lamphållaren med instrumentet inställt för strömmätning. Säkringen ryker direkt, alternativt något brinner av.
Strömmätning gör du med instrumentet kopplat i serie med mätobjektet, bilens system osv, och jag förstår att du har kopplat galet tidigare också.
En tångmätare är starkt att rekommendera och tag hjälp av någon kompis om du inte känner dig helt säker, det kan bli väldigt dyrt annars.
Alternativt en dedikerad amperemeter med goda överbelastningsegenskaper, dvs undvik multimetrar osv i bilsammanhang för strömmätning.
Om du redan konstaterat att lampan i handskfacket inte släcks så skall du fixa detta först av allt.
Nu har du förmodligen samma system som i E39, dvs förbrukarfrånkoppling efter 16 min så lampor i luckor och fack, innerbelysning osv släcks automatiskt om man glömmer dem.
Prova genom att lämna luckan eller en dörr öppen, vänta 16 min utan att röra något i elsystem osv, allt skall släckas.

FP
Du skriver" För så fort man lägger på polen börjar belysning till dörrar osv lysa på en gång."

Om det du beskriver händer när du kopplar den i serie med en pol och mäter ström så har du kopplat den rätt och då kupebelysningen tänds om dörren är öppen och du har annat på tex stereo eller lampor och den rätt inkopplat på 10a så borde den via något.
delorian:
Det jag menade är att om man lägger batterikabeln på batteriet så lyser alla lampor och dylikt.
Sätter man multimetern i serie så händer det nada!

Vettefan. Antingen är jag efterbliven eller så är det fel på min multimeter.
Länk såhär kopplar jag.

Iaf när vi pratar batteripolen.
Det ska lysa om du gjort rätt.
Du kopplar enligt vilken bild och vilket hål har du kablarna?
fungerar den om du mäter volt över polerna?
Står det 10A max Fused eller unsfused på den?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@|Persson| : Har du kollat att säkringarna fortfarande är hela i multimetern? Om all belysning och all elektronik går igång i bilen när du kopplar ihop kretsen så bränner du garanterat din 200mA-säkring direkt och din 10A-säkring är i stor fara att ryka.

@delorian : Se tidigare inlägg, båda uttagen (200mA och 10A) är säkrade och trådskaparen har provat båda uttag.
Det var det jag vill komma till eftersom det inte lyser när man kopplar in multimetern på ens 10A så måste man troligtvis byta säkringen.
Och när man gjort det så provar man först på 10A läget med allt avstängt i bilen, den bör då lysa när man kopplar den i serie.
rättelse kupebelysningen bör lysa då man kopplar den i serie förutsatt att en dörr är öppen.
Fint med snabba svar >:)

Jag har kollat och bytt till nya säkringar just in case.
Tror nog att jag ska utnyttja biltemas garanti på multimetern snart... Är man snål får man jävlas också!

En liten sidofråga: Kollade under min xd idag och lyckades inte ens se växellänkaget underifrån, Är lådan ivägen eller måste värmeplåtar bort? Tänkte i första fall bara byta den vita runt spaken och clipsen som håller spaken nertill. Bör inte bli sämre på min snart 31000milare iaf...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.