AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.345

Hur fälla in/ut elektriska ytterbackspeglar vid låsning/upplåsning på e39

Sida 1 av 2
Visa användare
940
bmwe392001
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Hej!

Jag har precis eftermonterat elektriskt infällbara ytterbackspeglar på min e39:a med tillhörande knappsats och passagerardörrmodul. Allt fungerar som det ska men jag skulle vilja fälla dem in och ut vid låsning och upplåsning som i detta klipp:

Länk

Just nu fälls de endast via knapptryckning. Har någon här på forumet gjort detta redan eller har ni förslag på hur man kan lösa det?
La
101
Lasse540
540iA -01
För utom manöverpanelen med den speciella knappen för speglarna som sitter i förardörren så måste du har rätt "dator-modul" som sitter inne i passagerardörren. Finns olika modeller av dessa och den som du behöver kommunicerar med sätes-minnet. M5:an har denna orginal tror jag? Nummer 6 här:

Länk
Visa användare
4.003
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Jag har en M5a men det händer inte med min bil..Kan man fixa det med hjälp av BMW-Scanner kanske?
Visa användare
940
bmwe392001

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Lasse540 jag har rätt knappsats och datormodul som sitter i passagerardörren men jag vill att de öppnas och stängs automatiskt vid låsning och upplåsning. Detta går nog inte att programmera utan man får lösa detta med någon krets som använder sig av signalen till låset och på något sätt utför det som en knapptryckning innebär.
La
101
Lasse540
540iA -01
Killen som gjort youtube-klippet har beskrivit (på Rumänska) i kommentarerna hur han gjort. Efter att ha översatt med google translate så låter det som att han dragit en kabel från innerbelysningen (som tänds när du låser upp bilen med fjärren) och på nått sätt kopplat den till speglarna? Kanske du får ta och googla "E39 remote folding mirrors" eller nått liknande för att hitta exakt hur man gör.
Visa användare
940
bmwe392001

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Jag håller på med det nu och om allt fungerar som det ska så postar jag lösningen här. Jag använder mig inte av innerbelysningen utan signalen till låset som via två likriktardioder triggar ett relä som sedan sluter "knappen". Man får löda på kretskortet inne i knappsatsen. Jag testar imorgon när jag köper relät - fungerar det så skriver jag en beskrivning här.

Tack för tipset Lasse540!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag tittade i mitt dokument för car and key memory för bl a E39 och det finns inget där om att det ska gå att programmera speglarna att fällas in/ut.

___
//Ulf
Visa användare
940
bmwe392001

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Jag har stött på ett problem med signalen (12 V puls) till låset i förardörren. Jag kopplade mig in på pin 1 (blå kabel) och pin 10 (vit kabel) i 18 pins kontakten till fönsterknappsatsen för att använda denna puls (via två likriktardioder) som trigger till ett relä. Problemet är att justering av spegelglaset ger 12 V ut på samma kablar vilket jag inte riktigt förstår. Justering av passagerarsidans glas påverkar inte signalen alls. Det ä dessutom så att endast ner och höger på förarsidan ger 12 V och felaktigt triggar relät.

Jag har testat med två knappsatser med samma resultat så frågan är om det ska vara så eller så är huvudmodulen kanske sönder?

Någon som har kopplat in sig på låssignalen i förardörren?
Visa användare
940
bmwe392001

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Jag bör påpeka att mina speglar fälls in nu vid låsning/upplåsning men även vid justering ner och höger av vänster spegelglas :).
Visa användare
940
bmwe392001

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Och jag bör säga att vänster spegelglasmotorn fungerar så att spegeln rör vid knapptryckning men den triggar även relät.
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Alternativt så fälls speglarna in om man trycker länge på låsknappen på fjärren. Tror det var så även på min E38 2001.
På samma sätt öppnas och stängs även all sidorutor (och taklucka som dock bara stängs).
Visa användare
940
bmwe392001

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Att hålla i låsknappen fungerar inte för mig - fönsterhissarna fungerar men inte speglarna. Är det verkligen ingen som har kopplat in något på signalen till låsmekanismen i dörrarna? Det är ingen signal som ligger på 0 V för att sedan övergå till 12V och tillbaka till 0 igen utan det verkar vara mer bakom det hela.
br
399
braman
bmw 540 e39 01 vit m-paket
du måste koppla den innerbelysningen för att får den fungerar
br
399
braman
glömde säga signalen till låset är en kort stund det går inte men innerbelysningen är plus signal längre stund båda vi upplåsning och låsning
Visa användare
940
bmwe392001

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
braman jag var tvungen att använda mig av innerbelysningen till slut. Låssignalen är inte så som jag trodde från början dvs att man får ut 12 V en kort stund för att sedan återgå till 0 V utan det händer mer på de kablarna. På något sätt som jag inte alls förstår så har själva justeringsmotorn för spegelglaset en påverkan på just de kablarna. Observera att längden på pulsen var tillräcklig för att "sluta" knappen men det var sidoeffekterna som gjorde att jag gick över till innerbelysningen.

Sammanfattningsvis så har jag nu tagit signalen från innerbelysningen till plus på reläspolen och minus har jag satt till jord. Relät sluter sedan själva spegelfällningsknappen i fönsterhissknappsatsen och på så sätt fäller man in eller ut speglarna. Under körning så påverkas inte speglarna av att man tänder innerbelysningen. Vid upplåsning tänds ljuset vilket göra att speglarna fälls ut och när man stänger av bilen och drar ur nyckeln ur tändningslåset så tänds innerbelysningen vilket fäller in speglarna. Ska man in och ut ur bilen flera ggr så kan man stänga av innerbelysningen permanent genom att hålla in knappen ca 5 sec och på så sätt slippa fälla speglarna in och ut flera ggr. Vill man ändra på positionen på speglarna så kan man låsa och låsa upp för att gå från tänd belysning till släckt och på så sätt få speglarna att röra sig från ena till den andra positionen. Det viktiga är att om man inser att speglarna inte är infällda någonstans där de bör vara det så kan jag komma åt dem med nyckeln och slippa gå tillbaka till bilen.
La
101
Lasse540
540iA -01
Letade lite efter programmeringsexempel (NCS-Expert) då jag snubblade över denna kod:

FTM/BTM:
SPIEGELABKLAPPEN_GM - folding mirrors with lock/unlock

Så om du känner dig bekväm att koda dina datamoduler i bilen så kanske du kan testa att aktivera denna kodsnutt. FTM är namnet på modulen i förardörren.

Länk
Visa användare
940
bmwe392001

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Jag har BMW Scanner 1.4 och där kunde jag bocka för remote pivoting mirror men det hände ingeting efter. Eventuellt fungerar detta endast för bilar med stolminne? Har även tillgång till NCS Expert så jag kan testa det också. Min lösning fungerar dock ok än så länge.
La
101
Lasse540
540iA -01
Ja, man går liksom in lite djupare med NCS så man får vara lite försiktig så att man inte f*ckar upp någonting. Sidan jag länkade till verkar informativ så jag pluggar in mig lite innan jag törs ge mig i kast med "kodningen". Jag hittade också den inställningen i "BMW scanner" som du gjorde. Har dock inte fått tag på rätt moduler till dörrarna än så jag har inte kunnat testat än.
Visa användare
4.003
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Ursäkta att jag bara hoppar in tråden men har en fråga,jag har en M5 med elinfällbara speglar minne hela kittet liksom och har även bmw-scanner gjorde som du bockade för remote pivoting mirror men det händer ingenting..knappen funkar ju fint men sen då?
br
399
braman
bmwe392001 jag kör med ett sånt i min e39 det kan du ställa in fällbara mycket mer kul är den.

Länk
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Har stolminne i min och pivoting är ikryssat men inget händer när jag låser! Har lött ihop stift 7 å 8 i min obd modul och ska testa i morgon om jag får fler funktioner att funka!

oo=00=oo
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.