|
Sida 7 av 8
|
|
|---|---|
|
Jag vågar inte säga något. Är det gjort av en seriös verkstad som vet vad de håller på med och lådan ändå inte funkar är väl risken att lådan är trasig. ------- //Lövet |
|
|
Tänk på att det är väldigt viktigt att man gör EXAKT rätt enligt instruktionerna när man byter olja. Temperaturen på oljan i lådan skall t ex. hålla en exakt temperatur (på E39:an är det +40 grader C, är troligen samma på din men det måste verifieras genom instruktionen från växellådstillverkaren), annars blir det fel oljenivå och då växlar inte lådan som den skall... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Om du av någon anledning misstänker att det kan vara så att bilen är mätarmanipulerad kan vissa ting anas i detta då om bilen är inne hos en BMW-verkstad, kolla mätarställningen hos både bilnycklarna, be verkstaden läsa av de 3 ställen där det lagras förutom i nycklarna. INPA-utdraget, kontrollring stämplar. BMW-verkstaden i Växjö och kanske ännu hellre NIFAB i Sävsjö är de jag känner till som är rätt kompetenta i dina regioner även om andra finns. Gör och rapportera så hjälper vi dig framåt både i att spåra så långt det går bakåt respektive bästa lösning framåt. Mvh Asken |
|
| Jag bytte själv olja på min e46. Hittade en bra olja på www.oljedroppen.se och följde instruktionerna jag hittade på nätet. Enkelt, inget att vara rädd för. | |
|
Exakt vilken olja använde du? Använder du fel sort blir det knas och i värsta fall ett dyrbart växellådshaveri - ZF (växellådstillverkaren) har listat några (relativt få) oljor som är godkända! Låter som smygreklam - nytt konto med två inlägg som båda hänvisar till samma relativt nyöppnade internethandlare... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ingen smygreklam, bara fakta... Jag använde Dexromoljan som skulle funka bra. |
|
|
Tja, smygreklam i form av att det troligen är du som driver "oljedroppen" och försöker få folk att handla där... Exakt vilken olja använde du? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Oljedroppen = Länk /Saij |
|
|
Jag upprepar en del av det jag skrivit tidigare i tråden: Till transmission ZF GA6HP26Z skall vara Shell M-1375.4. Denna olja är framtagen av Shell för ZF:s räkning och fylls i många olika förpackningar, som t ex ZF Lifeguard6 och BMW Part No. 83 22 0 142 516, m fl, m fl... Inte vare sig Mobil, Castrol eller BP, Q8, Valvoline, (eller ens Shell!) m fl, m fl... kan leverera en sådan olja. Kända och seriösa oljeleverantörer verkar inte kunna garantera att deras oljor uppfyller ZF:s kravspec. Se t ex Mobil:s svar i mitt tidigare inlägg (Mobils answer = No!) Däremot verkar det finnas några okända "låtsas-märken" som påstår sig ha denna olja. Om de välkända seriösa säger nej men några mer eller mindre okända säger ja så är jag övertygad om att det betyder något. Jag håller med om att "rätt" olja är väldigt dyr räknat till literpriset. Men kostnaden för oljan är nästan försvinnande liten när man ställer den i relation till kostnaden för ett transmissions-haveri... Jag blir skrämd av alla nissar som går på vad som helst. Hoppas verkligen inte att nästa bil jag köper har automatlådan fylld men någon "låtsas-produkt"!!! Som flera skriver så är man ju garanterad att man får rätt produkt om man köper BMW-märkt olja (förutsatt man köper rätt spec). Men ännu säkrare är man givetvis om man köper oljan i förpackning från ZF som är växellåds-tillverkaren. Jag tror att äkta ZF-olja går att få tag på lite billigare än äkta BMW-olja (?). Jag skulle aldrig våga chansa med olja från någon udda leverantör som påstår att deras olja "uppfyller ZF Lifeguard6", eller något liknande trams. I så fall skulle jag ha skriftligt intyg på ett trovärdigt sätt att deras produkt verkligen är tillverkad av Shell och med beteckningen ATF M-1375.4. ...som sagt var; skrämmande..! ("Det verkar oftast fungera" eller "läste jag på något forum...", troligen/förhoppningsvis etc, det duger i vart fall inte åt mig!!!). PS: Min absoluta övertygelse är att det i princip aldrig är något fel på en ZF-transmission. De går helt problemfritt och har extremt lång livslängd! I de fall där det förekommer någon driftstörning eller något fel så beror det i princip alltid på den mänskliga faktorn. Allra oftast bristande handhavande, bristande eller felaktig service/underhåll = oftast uteblivet oljebyte och/eller felaktig typ av transmissionsolja. |
|
|
ZF har som sagt en officiell lista över exakt vilka oljor som är godkända till respektive växellådstyp - där anges tillverkaren och exakta namnen på oljorna. ZF har "egna" brandade oljor som givetvis är godkända - observera att godkännandet (oavsett om det är ZF:s "egen olja" eller annat fabrikat i listan) är kopplat mot specifika växellådsmodeller där oljan måste vara godkänd till RÄTT typ av växellåda! Använder man en olja som inte är officiellt godkänd av ZF för en specifik växellåda, är det mycket stor risk att det blir (dyra/allvarliga) problem, även om de kanske inte visar sig direkt... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack Johan för din kloka bekräftelse. Men det finns alltså inga olika oljor i detta fallet, det finns bara en enda olja (tillverkad av Shell med benämningen M-1375.4, men den säljs inte av Shell..!). Denna enda oljeprodukt fylls dock i olika förpackningar, och som du Johan mycket riktigt påpekar så finns dessa uppräknade i ZF:s lista. Publicerar därför listan igen (men finns kanske någon senare edit nu): Transmission Automatic: ZF GA6HP26Z Transmission oil: (Tot 9.50 L) Oil change approx 4 – 6 L ZF Getriebe GmbH / List of lubricants TE-ML 11 _____________________________________________________________________ edition 01.07.2010 6HP26, 6HP26X, 6HP26A61 (not for vehicles equipped with Audi W12-engine) According to spare part number of vehicle manufacturer: ZF Lifeguardfluid6 (ZF No. S671 090 253) BMW Oil No. 8322 0142516 AML Oil No. 4G4319A509/AA/S Audi /VW Oil No. G 055005 A1 / A2 / A6 Bentley Oil No. PY112995PA Hyundai Oil No. 040000C90SG Jaguar Oil No. Jaguar Fluid 8432 Land Rover Oil No. TYK500050 Maserati Oil No. 231603 It is recommended, in the event of severe operating conditions, such as: - frequent highway driving in top speed range, - offensive, sporty driving style, - frequent trailer operation, being above average, oil purification (oil change) on automatic transmissions is recommended between 80,000 km and 120,000 km, or 8 years, depending on the load. In each case, only released ATF oil may be used for oil changes. And oil changes must be performed in accordance with the relevant specifications. |
|
|
Väcker denna tråd lite. En dum fråga, när man byter olja i växellådan och man går igenom växlarna, ska hjulen snurra eller håller man foten på bromsen och bara växlar igenom? |
|
|
Det gäller GA6HP26-lådan för övrigt |
|
|
Väcker denna tråd lite. Har bestämt mig att byta växellådsoljan i min F10 535d lådan jag har heter GA8HP70Z men hittar ingen info på ZF hemsida. Skulel vilaj veta exakt Liter lådan rymmer och lite mer info om lådan. någon som vet? |
|
|
Om jag gissar rätt så är det ZF artikelnummer: 1087.298.365 Hem till dig för strax under 200 EUR Länk Instruktion: Länk |
|
|
Tack detta är samma kitt Länk har nämligen 800kr innestående hos dem. Men enlöigt dom ska det inte pass min bil men hon på supporten är ute och cyklar tror jag. Hon ville att jag skulel välja ett annat märke av någon anledning. Enligt deras hemsida ska den passa min bil. Kommentar på det? |
|
|
Ser rätt ut. Enligt ZF Webcat så är det 1087.298.365 Länk Deras support slår bara i kataloger... Och nej, inget annat märke. Gör det enkelt och köp ZF-prylarna. Då vet du att det är rätt olja. Och filter. |
|
| Tack det enda som saknas i mitt fall sista bokstaven GA8HP70 Z enligt webcat även bildelaronline | |
|
Med Z på slutet kan vara BMW:s namn på lådan? BMW kallar ZF 5HP30 för A5S560Z. |
|
| Måste nog vara så. Tack | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.