|
Sida 1 av 8
|
|
|---|---|
| Vad kan det kosta på en vanlig verkstad som tar 700 kr i timmen. INTE på BMW! Min bil har gått 20.000 mil, tänkte byta för säkerhets skull. | |
|
Jag fick pris av Per Larsson på 8500kr och ytterligare en 500kr för ngn form av tätning av ngt. Detta till min e61 D. |
|
| Skämtar du? Satan va dyrt?? | |
| Tyckte oxå det lät dyrt. Jag bytte på min förra bil själv. En vw touareg. Jag tyckte grejerna var dyra. Jag betalade 2500 för mtrl sen några timmars jobb själv. Borde gå att göra det för samma pengar på en bmw. Är själv lite sugen på att göra det på min. | |
| Tja, varför ska du byta olja i lådan? | |
| Ska behålla bilen minst 3 år så jag tror att lådan mår bra av det. Tror inte du? | |
| Många bilar idag så kallade life time fyllda automatlådor. Pratar man med andra som är insatta i oljor och tex växellådor så menar dom flesta att klart oljan slits och ska bytas med normala intervall. När jag höll på med min touareg googla jag en hel del på det. På amerikanska forum var dom flesta överens om ett byte ca var 10000 mil var inte överdrivet fast tillverkaren ansåg att det var lifetime. Skulle tro det är samma med våra BMW. Lika mycket vansinne är det att köra 3000 mil med samma olja som att ha samma olja i automatlådan hela bilens livstid. Tycker jag. | |
|
Henrik 77 Absolut är det så. Kan man komma undan med 3-4 tusen totalt med jobb tror du? |
|
| Det tycker jag borde gå. Åter till min touareg igen som hade en monster stor växellåda så gick det på ca 2500. Slog i mobil 3309 i den. Nytt filter och ny tråg packning. Köpte även en ny sug för att man skulle trycka i oljan underifrån via tråget. Ville inte använda min gamla som haft alla världens sorters olja i sig. Den kostar under hundralappen på biltema. Har inte luskat hur det är med BMW. Men en sak som är viktig är nog att man är noga med mängden och framförallt vilken sort man slog i. Många automatlådor har magneter i botten på tråget som ska samla upp skit. Dom var rätt fulla på min vid ett första byte på 15000 mil. På den satt sex stycken. Vissa har ju magnetisk bottenplugg. Ska nog byta min till våren då vi brukar köra med husvagn också. Det borde vara rätt lätt att googla fram mängden olja och vilken sorts olja. Sen är det bara att hoppas man får ut den mesta oljan. Vissa bilar får man ju bara ut 50 procent. Min touareg ca 90 procent. Och jag kan säga att den växla som en dröm efteråt. Helt omöjligt att känna. Man var tvungen att kolla på varvräknaren för att veta när den växla. | |
| Temperaturen vid tömning och påfyllning är väl också rätt viktigt att ha koll på? | |
|
Här är lite att läsa. Tyckte dock det lät omständigt. Verkar som det svårt att få ut oljan. Jag rekommenderar starkt att räkna och ha koll på hur mycket man får ut så man vet hur mycket som ska in. Länk |
|
| Jo men jag ska ju anlita proffs att göra jobbet. Jag ska inte göra det själv. | |
|
En till tråd. I England verkar dom precis som i USA vara ganska eniga om ett byte var ca 10000 mil. Läs gärna tråden och notera hur oljan såg för dom som bytt den. Det verkar som filtret är integrerat i tråget så man byter det. Det kan ju däremot kosta några kronor. Men det känns som ska man byta oljan så byter man filtret. Man tappar inte bara ut den gamla oljan och slår i ny utan att byta filter. Länk |
|
| Tror man har igen några tusenlappar vid en ev försäljning sen. Men man vill ju inte ge mer än högst 5000 för ett byte. | |
|
Jag bytte olja i växellådan på min e61 535d som jag hade innan. Jag har även bytt bytt på min X5 35d som jag har nu. Jag brukar byta varje 6000 mil (hellre byta olja än hela växellådan). Det sitter likadan låda i båda dessa bilar. Eftersom att man helst vill byta även filtret när man byter oljan, är man tvungen att byta underdelen på lådan. Filtret sitter inbyggt i denna. Jag betalade 5000 kr hos Transmek i Göteborg för olja, tråg med filter och jobb. Transmek jobbar uteslutande med automatlådor i form av renoveringar och service. De sa att det finns ingen "lifetimeolja" som BMW så fint kallar den. ALLA oljor i drivlinan bör bytas med jämna mellanrum!! |
|
|
Jag funderar samma att byta på min, bilen har rullat 16tusen mil och är aldrig bytt men bmw tycker att om lådan växlar som den ska så är det onödigt att byta. Medans andra säger att det är bra att byta så man blir ju lite förvirrad om vad man ska göra. Oljan kostar i alla fall 250kr per liter och man ska tydligen ha 6 eller 7 liter om ja inte minns fel. Och växellådefiltret gick på ca 2500kr till e60 så de e ju inte billigt |
|
| Har man bara lite kontakter eller beställer oljan på nätet får man den lätt för halva priset. Dom priserna vi har på olja i Sverige är löjligt höga om man jämför med tex Tyskland. Finns hur många sidor som helst man kan köpa olja på. Men filtret hade jag beställt på BMW. Känns farligt att köpa pirat. Eller om det är en zf låda så ta reda på beteckningen och köp någon annanstans för BMW har lätt 100 procent marginal. | |
thekinglives |
Länk dessa är bra...går åt betydligt mer olja än 7 liter som någon skrev...räkna med det dubbla då lådan ska sköljas. priset på tråg/filter och olja gör det knappt värt att göra själv. har för mig att det kostade 6000kr någonting. |
| Men hur vet man om firmorna sköljer lika mycket som man själv hade gjort? Jag hade nog aldrig lämnat min bil till BMW för en sådan grej. Då ska det vara till någon som bara sysslar med automatlådor. | |
| Min låda växlar fint idag, men vilka typiska tendeser ser man när lådan börja bli dålig? | |
|
Om man skulle vilja göra ett fullständigt oljebyte så verkar det ju som att man skall göra 3st oljebyten efter varandra. Skulle det inte funka att ta loss ena röret till transoljekylaren och på så sätt låta lådan pumpa ut oljan medan man fyller på ny? Detta avbryts när den nya oljan kommer i röret. Då borde man ju även få tömt convertern mm. Efter detta byts tråg och filter och olja fylls på en sista gång. Vi använde ovanstående metod på en jänkelåda en gång och det funkade utmärkt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.