|
Sida 6 av 8
|
|
|---|---|
|
Var o köpte en 530xd 2008 i går med 20tusen mil på mätaren. Vilka typiska tendenser ser man när lådan börja bli dålig? Nån som vet hur det är med rostgarantin? såg när jag kom hem att det var som zinkblåsor på bakluckan. |
|
| BMW är mycket generösa med rostskyddsgarantin. Sök upp närmsta bmw handlare så tar de kort på skadan och skickar ner till Tyskland för bedömning. | |
| Jag har också bytt olja i automatlådan, tyvärr så växlar den lite ryckigt eller hårt mellan 2:an och 3:an tror jag att det är kan vara mellan 1 och 2 också det är värre när den är kall tycker jag. Ska byta olja en gång till och se om det blir bättre. Ingen annan som har upplevt detta efter oljebyte? Hoppas jag har använt rätt olja...eller kan jag ha fått i för lite olja... | |
|
När oljan är bytt är det bra att göra en reset med båda nycklar då den är adaptiv. Mvh Jonas B |
|
| Hur är det nu... ska man fylla på med olja tills det rinner över eller? Finns det en risk att man får i för lite olja? | |
|
Kollar du på sidan 2 så finns en länk som Ulf530 lämnat till ZFs beskrivning. Bara att följa den så blir det rätt. _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
| ett par snabba frågor bara....ska byta olja imorgon, har kollat ZFs beskrivning men blir inte klok på om motorn ska vara igång när man häller i oljan i tråget? Och är det skillnad om man nollställer lådan själv eller om en verkstad gör det med dator? | |
| Motorn av när du fyller första gången. Starta sedan motorn, gå igenom växlarna, kolla att tempen är 40 grader och fyll på med motorn igång tills det rinner över. | |
| Tack så mycket..... | |
| Menar du temperaturen på oljan då? | |
| Ja. | |
| Tack igen.... | |
|
Har bytt olja nu för andra gången, det blev jättebra... följde ZF:s beskrivning. Tack för all hjälp och tips.. Kenth |
|
|
Har nu fått tummen ur och bytte på min 525d lci. Gick smidigt. Enda missödet var när medhjälparen fick en deciliter olja i ärmen när han skulle skruva tillbaka pluggen och jag var för snabb att stänga av motorn... ;-) Använde INPA för temeraturkoll, köpte oljan och filtertråg på ebay.de. 225euro. Innan hade jag ett irriterande dunk när man t.ex stannat vid ett rödljus och släpper bromsen när det blir grönt. Detta är nu borta och lådan växlar perfekt! |
|
|
Bytte olja hos GW Engineering i veckan. 5tkr totalt. Lådan lägger i ettan klart mjukare än tidigare i övrigt inte så stor skillnad. Har man en mer sliten olja kanske det märks tydligare. Känns bra att ha det gjort dock. ------- //Lövet |
|
|
Har precis bytt olja på min 535d -07 lci idag. Fick till mig att oljan var bränd och såg inte bra ut. Bilen har växlat lite ryckigt och hållt lite länge på växeln ibland. Får de nu om detta gjorde någon skillnad. Det är ju också roligt att läsa om vilken olja man ska ha märke och så, jag har en olja som är godkänd av ZF, men är inte samma olja bmw verkstaden hade tror jag. Hursomhelst diskuteras det mycket, men ingen som nämner att någon låda rasat. Sedan undrar jag om man på något sätt kan få reda på om ex min bil har varit skruvad på mätaren då det är en importbil. Tror inte Bmw verkstad kan läsa ut sådant!? |
|
|
Det du kan göra är att ta ut ett INPA-utdrag så ser du alla servicear/ garantireparationer som är gjorda samt så långt som möjligt begära ut tidigare besiktningsprotokoll från i alla fall den gamla hederliga Bilprovningen. Stämplarna i boken kan du matcha med googlesökning på varje stämpels namn, finns de så prova ring alla eller ett måfå. Visar sig en eller flera stämma så är det väl lungt. Ta ditt chassienummers 7 sista beteckningar och sök här Länk så ser du om det är t ex tysk språkversion, italiensk, holländsk, spansk, vad vet jag. Går ju att kika lite bakåt hur och när och av vem bilen kommit till Sverige respektive vad ursprungslandet var och det kan lite mera indikera lite. Mvh Asken |
|
|
Finns det ingen kalibrering på på vxl som man kan göra om den växlar illa? Man kan ju återställa adaptionen med dator och gaspedal men är det enda man kan göra? |
|
|
En verkstad kan nollställa adaptionen i lådan ------- //Lövet |
|
|
lövet! Det är gjort med dator! När oljan byttes. Så om jag inte är nöjd med hur den växlar nu så återstår bara att byta låda!? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.