|
Sida 5 av 8
|
|
|---|---|
| Jag har också lyft. Själv förstår jag inte hur man ville ligga och kräla på golvet förr i tiden. När jag köpte min på blocket för ca 10 år sen sa jag till min fru att jag gjort ett klipp och hon skulle få se sen när jag kom hem:). Hon bara skaka på huvudet en stund sen var det lugnt:) så svårare är det inte att få igenom det:) | |
|
Jag visade vad det kostade att lämna in det ena efter det andra, och så var löst. Gör ett försök. Mvh Jonas B |
|
|
Största problemet kan bli att många som vill komma till och "ska bara....." men det får man ta från början och sätta gränser. Bara ett tips, för det är svårare än medgivande från frun. Mvh Jonas B. |
|
thekinglives |
Nu kommer lyftsuget igen....hade lagt ned detta ett tag då jag insett att det var mycket jobb att montera lyften så som jag ville ha den. Alltså, jag vill bila ur betongplattan så jag kan fälla in lyftens uppstående delar. Nu tänker jag ändå måla om garage och golv så då borde jag passa på.. Tips på fler lyftar mottages tacksamt... detta var offtopic så det är väl bara att be om ursäkt för detta. |
| Har beställt 8 L olja och tråg nu från tyska Ebay, 2800 kr för originaldelar. Jag måste byta den del där elen går in pga läckage och då måste även oljan bytas för att låsningen till delen sitter innanför. | |
|
Hej! Jag bytte olja i lådan på min nu i veckan. En firma gjorde det, och det är Shell M-1375.4 olja i. De flushade lådan också, så känns som det blev bra gjort. Den växlar mjukare o jag upplever att den faktiskt lägger i högre växlar snabbare nu även när den är kall. Jag e dock lite nojjig. Ibland känns det inte som att den växlar. Ett exempel är när man startar från stillastående, man ger försiktig gas, och varvar upp till ca 2000 varv/min. Varvmätaren hoppar först ned kanske 200-300 varv/min för att sedan när man accelererat upp lite ytterligare lägga i en högre växel. Ska det vara så? |
|
| Thekinglives. Tänkte du sänka ner liften i betongplattan pga att den annars tar i taket? Kolla upp hur liften fungerar. På min tex måste armarna ner i botten då och då om man vill att den ska bli nollad. Jag har en motor på varje pelare och dom går lite olika fort. Lyfter jag många gånger upp och ner utan att gå ända ner så blir det lite snett. Men så fort man går ner till "botten" så jämnar det ut sig. En annan grej du ska tänka på är smörjningen av kulskruvarna. Min måste ner i botten för att den manuella pumpen ska kunna skvätta upp olja ovanför muttern på kulskruven. Bara tips om jag förstod dig rätt på din beskrivning av monteringen. | |
|
Tremolo; det vore mycket värt om du kunde få någon sorts dokumentation på att att din verkligen är fylld med Shell M-1375.4. Enligt Shell så säljer de överhuvudtaget inte denna produkt utan de tillverkar den enbart till ZF direkt på deras uppdrag. Jag förmodar att du (som flera andra...) har fått en olja av något märke/någon typ som påstås "motsvara" Shell M-1375.4 (?). Men det skulle vara mycket bra och intressant om det skulle visa sig att jag har fel i denna min förmodan. Därför skulle det vara värdefullt få klarhet. Jag skulle alls inte ha något emot att ha fel i detta! |
|
|
Jag köpte på test 1 liter MPM 1375.4 på Mekonomen. Länk Hällde upp några deciliter ZF Lifeguard 6 i en genomskinligt kärl. Hällde sedan i lite MPM 1375.4 i kärlet. Färgen på oljan var väldigt lik men fick en grumlig effekt på oljan när dessa blandades. Så slutsatsen är att det inte är samma olja? Om den är sämre vet jag inte. |
|
| Jag köpte olja/filter på Ebay och lämnade arbetet till GW Enginering i Bagis. Riktigt trevliga och kunniga. | |
| Ulf530: Det ska vara rätt olja i efter bytet. De har hämtat oljan på BMW sa de som gjorde oljebytet. | |
|
Trådlyft!!! Finns det ngn bra prisvärd verkstad i Malmö förutom BMW som kan göra ett oljebyte i växellådan?? MVH Mikael |
|
| Idag har jag bytt olja på min växellåda. Tänkte berätta lite hur jag gjorde om någon är intresserad. Jag köpte olja och tråg/filter på ebay för 265 euro. Det som finns i länken lite längre upp. Det är original grejer. Det följde med 8 liter till min låda. När jag skruvade av bottenpluggen kom 3.5 liter. Sen lossnade jag tråget då kom ytterliggare 1 liter. Så totalt fick jag bara ut 4.5 liter. Sen lossnade jag slangarna till oljekylaren och fick ut 2 dl till. Jag startade inte bilen för att pumpa ur det som var i konvertern. Det vågade jag helt enkelt inte även om någon skrev det i denna tråden. Sen monterade jag det nya tråget med integrerat filter i plast. Pumpade i 3.5 liter sen började det rinna över. En kompis till mig startade bilen. Då fick jag i ytterliggare 1 liter innan det började rinna ut när växellådan höll 35 grader. Växlade lite fram och back också. Då hade jag 3.5 liter olja kvar som jag köpt. Vi stack ut och körde en runda. Tillbaka till verkstan. Då hann jag städa och smörja skinnet medans växellådan svalna. Tog ganska lång tid. Lossnade botten pluggen igen. Då rann det ut 3,5 liter precis som första gången. Även samma mängd som jag hade över från första bytet. I med ny olja och sen var det klart. Bilen växlade bra innan men det blev ännu bättre nu. | |
|
Lossade bottenpluggen och lät det rinna, startade och lade i back/fram. Lådan lägger själv i P när ingen olja finns kvar. stäng av. Lossade oljekylslangarna som sitter på sidan med en skruv och blåste försiktigt med tryckluft. Totalt fick jag ur 5,7 liter. Återfyllde som Henrik77 här ovan, sköljde även jag likadant. Har nu gjort av med ca 11,5 liter. Funkar kalas. Får inte ha bråttom bara. Jobbigast var nog sommarens värme och täckplasten under. Min bil hade nu rullat ca: 15500 mil. Mvh Jonas B. |
|
|
Lyfter denna tråden då jag själv nu efter ha läst denna tråden funderar på att byta. någon som vet hur det ligger till med olja o mängd i sport lådan som sitter i e60 lci? så ser den ut Länk |
|
|
Kan inte tänka mig annat än att det är samma typ av olja och troligen samma oljemängd då det är lätt att lägga till sportknapp i min med. Ex sista inlägg i den här tråden finns ett Youtube-klipp. Länk Mvh Jonas B |
|
|
har svårt att tro att bmw tog så mycket pengar för en knapp :) Det youtube klippet är på en Pre Lci med gamla flygplans spaken/fiskebåts automatlådan som va seg som smör. så vitt jag vet kom en ny automatlåda i LCI modellen som standard och som tillval kunde man betala en fin slant och få en sportlåda istället. skillnaden är iaf vad jag vet, sport knapp annan spak och paddlar på ratten. motorgång ändras och växellådan beter sig annorlunda samt styvare ratt. |
|
|
Enligt Realoem finns det bara en låda till LCI. Så sport lådan skiljer sig antagligen bara i det jag skrev ovan. Skönt o veta. Skulle den haverera så finns det gott om begagnade lådor på nätet. Men den verkar svälja 20L enligt Realoem?? :O |
|
|
20liter............fel gör alla någon gång. Det skulle synas på tråget under isf. Skulle vara ett jättetråg. Vad jag kan se är der samma tråg med inbyggt filter. Gör enligt de vanliga. Ska riva o kolla om det går att koppla sportknapp på min LCI med. Blev lite nyfiken. Mvh Jonas B |
|
| Testa o se om det går att sätta dit. Det blir en helt annan bil. Att ratten blir mer tungstyrd är ganska trevligt. Sen blir det som sagt en helt annan gång på motorn. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.