|
Sida 4 av 8
|
|
|---|---|
| Jag tycker zf guide verkar bra förutom på en punkt. Min bil en 530d 2009 verkar ju ha 6hp26 lådan. Men vilken version? Enligt tabellen så ska det vara A. Samtidigt står det att man då ska lägga den i tredje växel i 30 sek under tiden man försöker få rätt öljenivå. Tittar man på ver C verkar den stämma bättre. | |
|
Henrik , Enklast att hälla i lika mycket som kom ut när det tappades ur, ska byta när jag börjar åka 635 om en månad, då kan E60 stå upphissad ett dygn med pluggen ur. Mvh Jonas B |
|
| Har tänkt på det. Så gjorde jag på min förra bil. Så har man i alla fall lite koll på hur mycket man bör får i. Det verkar som den rymmer mellan 9 och 9.5 liter om man läser runt på nätet. Så får man ut 7-8 hade ju varit bra. I Det kitet från ebay några inlägg upp var där ju 8 liter som följde med. Ska nog ge mig på det till våren. Byta på bak axeln samtidigt. | |
|
Pratade med en kille på ZF som sa så här, bara trågtömning som de flesta gör inkl BMW är ca 6 liter men tar du allt kan du räkna ca 10 liter med turbin. Som du själv säger 9,5 liter. Mvh Jonas B |
|
| Ok. Men det är väl inte så enkelt att tömma turbinen. Jag bytte på en gammal merca för några år sen. Där fanns en bottenplugg på turbinen också. Det lär väl inte finnas på dagens automat lådor? | |
| Nej, dagens turbiner har ju ingen bottenplugg, antar att om man ska få ut oljan ur turbinen måste lådan och turbinen bort från bilen? eller finns det ngt trix för att tömma turbinen? | |
|
Jag ska koppla loss slangen till oljekylaren och tömma den vägen, gjorde det på E24. Funkade bra. Mvh Jonas B |
|
| Jag har lämnat in min E61 och byte olja plus tråget för 2495kr vid Bergvalls Bilservice på Gotland, BMW skulle ha 2500kr bara för tråget, Får åka till Gotland på semester och göra det samtidigt!!! | |
| Jag har lämnat in min E61 och byte olja plus tråget för 2495kr vid Bergvalls Bilservice på Gotland, BMW skulle ha 2500kr bara för tråget, Får åka till Gotland på semester och göra det samtidigt!!! | |
|
Thony. Inte för att vara sån men jag hade blivit väldigt misstänksam till vilket tråg och vilken olja dom använt sig av. Lite av den summan borde ju vara arbetskostnad också. Stod det på kvittot vad för slags olja dom slagit i? |
|
| Brynet. Vad hjälper det att koppla loss slangen till oljekylaren? Tanken har slagit mig med men då har jag bara räknat med att kylaren och slangarna blir tömda. Inte turbinen väl? | |
|
Enligt ZF: returen från kylaren tar allt, även turbin. Returen landar i tråget, dvs sugsida på pumpen. Kör dock inte längre än att det slutar spruta olja. När det sista kommer suger pumpen luft. Resten tar man från tråget. Ska göra detta om ca en månad då sommarbilen rullar. Ska låta den stå ett dygn i garaget och låta det rinna ur och inte ha någon brådis så blir det ett bra jobb utan stress och ev glömska. Mvh Jonas B. |
|
|
Tyvär blir det kvar i kylaren och slang in, så vill man kan man då lossa även andra slangen och blåsa med luft för optimal tömning för att pumpen inte trycker luft. Mvh Jonas B. |
|
| Får man ut ytterligare 1-2 liter genom att lossna returslangen så är det ju värt det. Men menar du att man ska ha motorn igång och pumpa ut det med oljepumpen i automatlådan? Känns lite riskfyllt och köra den torr. | |
|
Tyckte jag med först, men som de säger, Kör inte längre än att det slutar då den inte trycker luft. Allt på tomgång med växel. Jag ska testa i april så kan jag återkoppla hur det hela gick. Dvs första försökskanin. Mvh Jonas B |
|
rsarits |
Jag bytte på min 535D -06 på BMW, det kostade 4400:- totalt Detta var förra våren Micke |
thekinglives |
Brynet: kylaren? menar du inte värmeväxlaren automatlådeolja/kylarvätska? Ifall du menar den så monterar du bort bägge slangarna direkt på lådan, sedan monterar du dit egna slangar, sätter sugslangen i nya oljeburken och den andra i spillen, sug i olja genom att köra bilen på tomgång läge D. Kör ca 10-15 liter,,,med andra ord tills oljan som rinner i spillen är lika ljus som den du suger in. Nivåkontrollen utföres vid ca 30 grader och går ut på att fylla på tills det rinner ut, samt försäkra sig om att du inte har luft i lådan, köra igenom alla växellägen..... Slutsats: Jag tyckte inte det var värt att göra själv, då jag saknar egen lyft, samt inte vill slabba med äckelolja på garagegolvet, vill inte investera i slangar, behållare för ett så sällan återkommande arbete. Oljan-tråget/filtret är de dyra i sammanhanget så för mig kändes det bättre att lämna in detta jobb |
|
En lyft är billig i det stora hela om man bestämt sig för att göra allt själv. Byggde om takstolarna en aning så fick man plötsligt vinterfärvaring ovan den vanliga Länk Ypperligt tillfälle för de som känner för det. Behöver bara hissa så man slipper böja sig. Ett köp jag aldrig ångrat. Mvh Jonas B |
|
|
O ja, jag menar värmeväxlaren. Mvh Jonas B |
|
thekinglives |
Brynet: Lyften är klockren....vill ha!!! Hur får man igenom köpet mot frun?? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.