AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
59.351

Byte av olja automatlåda e61

Sida 3 av 8
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
6475kr på STM shop eller 380Euro på Ebay, en viss skillnad....

FAF
160€ för 25liter, Länk
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
"ROWE ÖLE MADE IN GERMANY" är väl ändå inte samma produkt som ZF Lifeguard6 ???

Jag blir skrämd av alla nissar som går på vad som helst. Hoppas verkligen inte att nästa bil jag köper har automatlådan fylld men någon "låtsas-produkt"!!!

Som flera skriver så är man ju garanterad att man får rätt produkt om man köper BMW-märkt olja (förutsatt man köper rätt spec).
Men ännu säkrare är man givetvis om man köper oljan i förpackning från ZF som är växellåds-tillverkaren. Jag tror att äkta ZF-olja går att få tag på lite billigare än äkta BMW-olja (?).

Jag skulle aldrig våga chansa med olja från någon udda leverantör som påstår att deras olja "uppfyller ZF Lifeguard6".
I så fall skulle jag ha skriftligt intyg på ett trovärdigt sätt att deras produkt verkligen är tillverkad av Shell och med beteckningen ATF M-1375.4.

...som sagt var; skrämmande..!
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Vad ska det vara för temp på nya oljan man häller i?
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Det var priset på oljan frånZF jag refererade till på ebay, vet inte varför olja ska vara så dyr i sverige.
FAF
Me
13
Messse
BMW e60 525i 2005
Bästa e ju att köpa original, men vore bra med exakt samma olja som bmw använder, fast billigare nån annanstans.

Är det samma olja vi pratar om? till e60 karossen? vet inte om bensin/diesel eller automat/manuell låda gör nån skillnad på vilken olja man ska ha? de kanske ni vet?

Nu har det länkats till flera olika oljor, men vilken är den originala som man kan köpa nån annanstans än bmw? Jag vill byta på min 2005, 525i med automatlåda

Vet någon ens vad exakt den oljan bmw använder heter? så att man kan googla sig fram.

Vad mer än växellådafiltret ska man byta? är det några mer små saker som ska bytas i samma veva för att göra det seriöst? växellådekontakt känner jag till att den ska bytas i samma veva men tänkte ifall det är någåt mer:)
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
@snajdaren: 35-50grader . Har jag läst till mig men du bör dubbelkolla infon,

Såg en skitgrym diy på d häromdagen som även förklarade att oljorna går ihop med varandra vid den temperaturen och om tempen e för hög blir d inte Ånge bra alls. Samma sak om d e för låg temp. Försöker hitta den pdfen igen..

Länk
J.Lindström
Här är en mkt bra beskriving hur man byter växellådsolja på en e39:a, men principen är nog i stort sett detsamma på nyare lådor

Länk

Länk
Me
13
Messse
BMW e60 525i 2005
Hade man bytt utan att titta på denna video så hade man suttit i skiten utan den där oljepumpen:)
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Messe; du ska väl inte fylla olja i karossen..?
Vilken transmisson har du i din bil?

Om du har ZF GA6HP26 så är det följande som gäller (och inget annat!):

Shell ATF M-1375.4 = BMW Part No. 83 22 0 142 516 = ZF Lifeguard6

Enligt BMW dokument:
Operating Fluids March 2008
Group 24 Automatic Transmission Technical Service.
Never mix any other oil with this transmission fluid when doing repairs or topping up.
J.Lindström
Ulf530: Det där vad BMW säger ska man ta med en nypa salt..vilket oljemärke som helst som har samma spec. som Shell oljan går alldeles utmärkt, men då ska man ha koll på det också.
BMW säger ju även prompt Castrol till motorn men vilken olja som helst som har samma spec. som BMW rekommenderar går precis lika bra, vare sig du köper av märket Shell, Texaco, Castrol, Q8, Biltema osv.

M-bilar i Västerås blev lite småputta då jag vägrade köpa motorolja av dom (köpte filtret där) för 200kr litern då jag berättade att ICA sålde Shellolja med exakt samma spec. för 100kr litern...skillnaden var bara att på M-bilar var det Castrol och ICA var det Shell.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
J.Lindström m fl;
Jag bryr mig inte särskilt mycket om vad BMW säger.
Men jag bryr mig väldigt mycket om vad ZF säger!
Kända och seriösa oljeleverantörer verkar inte kunna garantera att deras oljor uppfyller ZF:s kravspec. Se t ex Mobil:s svar i mitt tidigare inlägg.
Inte vare sig Mobil, Castrol eller BP, Q8, Valvoline, (eller ens Shell!) m fl, m fl... kan leverera en sådan olja.
Däremot verkar det finnas några okända "låtsas-märken" som påstår sig ha denna olja.
Om de välkända seriösa säger nej men några mer eller mindre okända säger ja så är jag övertygad om att det betyder något.

Det går absolut inte att jämföra med motorolja.
Alla mina tidigare uppräknade garanterar motorolja för användning i BMW:s motorer men alltså ingen av dem garanterar sin transmissionsolja till detta ändamål.
Det klart som f-n att det betyder någonting!

Jag har f ö aldrig köpt olja på BMW och jag har aldrig kört Castrol motorolja i min E61. Jag gör medvetna val och jag väljer att köra med ZF:s föreskrivna olja i lådan.
Me
13
Messse
BMW e60 525i 2005
Ulf
Nä men tänkte på att så som videon visar så går det inte att fylla på oljan med en vanlig tratt, det var det ja mena eftersom hålet där man fyller oljan verkar sitta in mot karossen.

Jag har 525i e60 med 218hk, så ja vet inte om det är n53 motorn:)
J.Lindström
Ulf530:

Absolut, finns det inget vettigt alternativ ska man förhålla sig till den olja BMW eller ZF säger, har inte sagt annat heller.
Men, kan minnas på Amerikanska forum så har många använt Pentosin olja med positivt resultat i både Jaggor och BMWs med just denna ZF låda så ett alternativ verkar finnas...sen ska man ju få tag i det också, vet inte ens om denna olja finns att få tag i i Sverige.
Den var billigare än Shells iaf med samma spec.
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Länk

Tänkte ge mig på detta inom kort på min 525d lci inom kort. Billigt från Tyskland!
Verkar vara så att de skickar 8l till ga6hp26 och 6l till ga6hp19. Till den "större" lådan kostar det 265euro och till min 225euro.
He
437
Henrik 77
530d Touring M-paket 2009
Wheelie82. Nu börjar vi snacka:). Halva priset ungefär jämfört med bmw här hemma. Du får skriva här om du handlar. Märker nu hur kass min tyska är. Verkar säljaren seriös?
thekinglives
FAF: Du jämförde priset på fel olja, det är priset på Lifeguard 6 du ska kolla...
Så var det detta med äpplen och päron igen;)..

Är benägen att hålla med Ulf här...stackars er som köper E60 med fel olja(och mängd) om några år...bilar som behöver bytas lådor i eller renoveras för kanske 30-65kkr...för att inte snacka om alla bilar utan bytt olja överhuvud taget.
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Säljaren verkar ha bra omdömen på ebay så det är säkert inga problem. Vet att det finns nån piratversion på tråget så det skulle det kunna vara. Oljan borde man väl inte våga fuska med som säljare om det är nåt man ska försöka försörja sig på tycker jag.
Ska köpa ett kit så fort jag får tummen ur. Temperatur övervakar jag med INPA och följer noggrant zf:s guide. Borde bli lika bra(eller bättre) än om bmw skulle göra jobbet. Lite billigare dock!
Me
13
Messse
BMW e60 525i 2005
det bästa e ju att gå till bmw o betala de de kostar o slipp en massa gissningar om vad som kan funka o vad inte. Det kostar att åka bmw helt enkelt:)

För min del får ja 15% rabatt hos bmw men 10% brukar dom oftast ge till många stamkunder så det blir ju lite billigare, och du får det som ska vara just till din bil.

min bil har rullat 16tusen o ja har aldrig bytt bara för att bmw säger att man inte ska byta dom, så de e dags o byta för mig med efter att ja läst här att man ska byta den:)
Ro
63
Rompa4302
X5 40d -17
Jag skulle vilja ha hjälp med att byta min olja, ngn som kan tänkas hjälpa mig? Bor i Sthlm...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.