|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
535'an är bakhjulsdriven, kör dock med motorvärmare på vintern och garage, vet inte hur mycket det påverkar? Färddatorn visar 0,66, så väldigt rättvisande siffror... Loggar alla tankningar på spritmonitor |
|
|
Centrallogik: Ja det stämmer och faktiskt mer nedför än uppför. Visst kan man komma ner på 0,6 i nedförsbackar men oftast ligger den på 0,9 när det inte finns några backar. Kör mycket 80-100 på landsväg och fär är den såklart snålare men sällan under 0,8 vilket visat sig vara 0,85 vid tankning. Det som stör mig mest är att den varit mycket snålare var väl bara de första 1 000 milen den drog så här mycket. Kanske kör för mycket eco driving istället för att accelera upp i fart snabbt. Visste att den inte skulle vara extremt snål då jag läste på inför köpet men tänkte att man skulle kunna komma lite längre på en tank i svenska farter. Stefans verkar gå lika snålt som min gjorde innan, kanske ännu lite snålare vilket kanske är helt normalt att det skiljer en del mellan olika exemplar. Stefan: Jag kör endast på Statoils diesel, var brukar du tanka? |
|
|
Nu har jag offrat mig och kört med ego pro läget i fram och tillbaka till fjällen över påsk. Åkte 86 mil då visade färddatorn 0,68 liter milen. Tankade dagen efter jag kom hem 58 liter så färddatorn visade rätt. Väldigt varierande hastighet snittfarten blev 91 km. Tankar på q star. Ibland Statoil men inte den här resan. Så man kommer lite längre med ego pro läget men man får trycka ner gasen en del vid omkörning samt acceleration. Trevlig helg. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.