|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Efter 600mil har den börjat sjunka lite. Har legat på 0,82 men nu är jag nere på 0,78. Får se om den sjunker mer men är ändå jäkligt nöjd. Drygt 2 ton samt fyrhjulsdrift. Bilen är dem M550d. När jag mätt vid pumpen så stämmer det nästan exakt. Färddatorn visar tillochmed lite för mycket. | |
|
Härligt att höra Stefan, men det är fortfarande en bra bit över deklarerad förbrukning. Man tycker att 0,7 inte borde vara omöjligt att uppnå. Det är dock väldigt imponerande siffror för den effekten och vikten. Som en jämförelse hade det varit intressant vad en 550i (Narvselius?) har för verklig förbrukning. |
|
|
Det går absolut att köra under 0,7 men hur kul är det. Såg igår att Volvos nya snåla diesel inte alls är snål. Var törstigare än x3an trots att Volvon kördes med endast framhjulsdrift. 60% över vad Volvo sagt den ska dra. |
|
|
0.70 här på min Active Hybrid 5 med 18" fälgarna på landsväg, hyfsat nära uppgiven förbrukning men i stan med lite kö c:a 0.85-0.90. Detta är rätt långt från uppgiven siffra på c:a 0.55 men då måste man tänka på att EU körcykeln är optimal för en bil som kan köra på batteri 4 km av 5 km möjliga som mäts... Dryga litern mindre mot 550i E61 i stan och c:a 30-40% mindre på landsväg med samma antal HK (lite drygt). |
|
|
Stefan, vad ligger din på i motorvägsfart 110-120? Klart det går under 0,7 men då får man köra väldigt mycket landsväg utan motorväg och lite stadstrafik. Provade en F15 X5 m50d men den ville ha 0,9-1,0 i 120 på motorvägen, förvisso högre luftmotstånd jämfört med en femserie. Zog, trevligt med lite siffror från ActiveHybrid. Den är inte helt vanlig. Precis som ni säger spelar däcken en stor roll också. |
|
|
Det var därför jag föll för den, den är lite ovanlig, 245/45/18 kör jag på. Att den var extrautrustad för 370000 kr var ju inte fel det heller. :) |
|
|
Åh en M550XD, vilken kärra! Har aldrig sett nån av dem, inte så många sålda misstänker jag. Bra förbrukning det, med de låga milen så är det väl inte bara motorväg antar jag. Min 525XD med en fjuttig 4a ligger på 0,60-0,63 men då bara landsväg nästan på 5500mil. |
|
|
Var till Sälen över sportlovet med absolut fullastad bil, 4 vuxna samt ett barn. Körde exakt 90 mil tankade 62,5 liter när jag kom hem. Körde mestadels mellan 80-130 ganska mycket omkörningar så det är jag mycket nöjd med. Det blir ca 0,7l milen har då 19" hakka 7 dubb bredd 245 som det är original. Den är grymt bra på lite snöiga vägar mycket stabil med bra fäste. |
|
|
Min X5 M50d F15 ligger under litern första 350 mil, med mkt kallstart, korta sträckor och inte många landsvägsmil. Men samtidigt vem orkar räkna på förbrukning när man köper en bil i miljonklassen. Jag är ändå jätte nöjd med både bil och förbrukning. /Anders |
|
| Stefan: Du skulle köpt en 520D istället så hade den väl legat på 0,45L/milen med den lugna körningen. | |
| Jhellström: han skriver "ganska mycket omkörningar" och därmed faller en 520d bort :) | |
|
Tror inte man kör på 0,45 med en 520d X-drive. Enligt många på forumet verkar dom ligga ungefär som jag gör. |
|
| Kom från Ramundberget sälen idag vilken trafik 069 inte direkt någon snäll körning polisen låg i lönndom på ett par ställen svarta skåpvagnar ny taktik förbättrade kamror? | |
| Min förra 520D 2009 låg på 06 sedan man | |
| Vafan, är ni inte oroliga att dieselpumpen går torr när ni snålkör så jävligt? | |
|
Lus: Det där var väl inte snålt, en herre i Tyskland körde sin 550iT SMG på 0,8 på en tur till östersjökusten. Då är inte 0,69 med en 6cyl diesel speciellt imponerande. Vad drar din GT? Dagobert 23.10.2010, 10:47 Hi! "Klasse Bericht. Fahre ja selbst den E61 550i aber mit SMG, das auch sehr selten sein wird, wie halt nen Handschalter. Über zwei Jahre habe ich den 550er schon. Und der Motor ist wirklich top. Da ich wenig fahre ist mir der Verbrauch völlig egal. Der Verbrauch pendelt sich so zwischen 8,0 (Tour zur Ostsee) und 15 (Autobahnfahrt) Liter. Aktuell bei 11,2 Liter. Seit Kauf bei 11,9 Liter. Also alles machbar. Gruß Dagobert." Kör man diesel ska förbrukningen vara klart lägre än för en bensinare, annars finns det ingen större poäng. Jag gillar min diesel som snittar ca 0,5l/mil, på pappret törstigare än 525xd F11. Hade den dragit mer hade den aldrig fått vara kvar, då kan jag lika gärna köra V8 och njuta av varje meter. jhellstrom: Din 520d drar väl mer än vad Stefans M550d gör? Blydoja? Mvh Stephan |
|
|
Lus: ja, du har en poäng. Köra runt med en kartong ägg på gaspedalen i en 550d känns ju lite onödigt. Tyska 550d ägare är över lag väldigt missnöjda med förbrukningen på sina bilar, men de köpte väl bilen för att köra den. |
|
| Acey: ja, framförallt med passagerare. Jag kör 99% ensam och då går det rätt bra med performance kit, men med hela familjen får man nästan en chock över hur dåligt den accelererar. | |
| Om det är riktig låg förbrukning/hög prestanda man är ute efter, ska man hellre välja Alpina D5. Enligt några Tyska testdueller, så är den betydligt snålare än M550d. | |
| Nja fram och tillbaks Lindesberg 061 snitt tar mindre nu bör kunna köras på 059 ifall snålkör | |
| Nja fram och tillbaks Lindesberg 061 snitt tar mindre nu bör kunna köras på 059 ifall snålkör | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.