AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
11.129

Förbrukningen har börjat sjunka efter 600 mil i F11 M550d

Sida 2 av 3
Sv
12
Sven Tomas
530xd sedan 2014
Skillnaden mot en fyra är det låga varvet behöver inte gasa hela tiden samt Eco Läget koppla in sport vid omkörningar 2 bilar i en
Sv
12
Sven Tomas
530xd sedan 2014
Skillnaden mot en fyra är det låga varvet behöver inte gasa hela tiden samt Eco Läget koppla in sport vid omkörningar 2 bilar i en
Sv
12
Sven Tomas
530xd sedan 2014
Det som även förbättrar det hela är fri rullningen i Eco läget
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Stephan: 0,73 sthlm - Malmö, vid enbart stadskörning 0,97 än så länge. Ligger ju dock knappast i några 110 eller 90 :)
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Imponerande att kunna köra en M550d på 0,78, jag ligger på 0,8 med min 520 xd efter 1000 mil och med 17" dubbade Hakka 8. Är en hel del stadskörning i de siffrorna, men även när jag kör motorväg så är jag långt ifrån 0,5 och liknande siffror som vissa klarar. Jag använder dock sällan Eco Pro då det känns som om bilen sitter fast med ett gummiband, så segt går det. Kör mest i comfort-läget så jag ligger inte heller i sport-läge och låga växlar.

Som jhellström skriver så får den lilla fyran jobba rätt hårt när det är full packning i bilen. Som jag skrivit tidigare upplever jag skillnaden mot en 525 xd som rätt stor, 520 är betydligt tröttare.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Nrk-Arlanda med 730d. 110-120km/h hela vägen. Förbrukning 0,66 :-)
Samma jobb med 320d ede drig den 0,42
Mvh
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
XC60: lustigt hur upplevelserna skiljer, jag tycker det går precis lika lika bra oavsett läge. Det enda som skiljer är att eco pro läget kräver längre rörelse på gaspedalen så jag kör alltid med det när motorn är varm. Bäst är väl comfortläge och lådan i S läge. Sport och Sport+ känns bara ryckigt och onödigt. Dessutom kan man ju inte avaktivera antisladd i annat än Comfort.
Har du vägarna förbi kan vi ju jämföra med min som har performance kit och lite fler hästar.
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Jhellström,
Det vore intressant att jämföra. Angående Eco Pro-läget så har jag inte provat så mycket att få riktig fart på bilen i det läget eftersom jag tycker den är så seg i responsen och det känns som om ett par av hästarna står och betar i någon hage istället för att dra bilen. Håller med om Comfort-använder det 95% av tiden.
Verdi
Eco pro är värdelöst. Förstör upplevelsen av bilen. Bilen känns väldigt tung och sävlig.

Testade iaf att använda eco pro på långkörning i helgen dock. Kom väl ner på 0,53 liter/mil enligt färddatorn. Borde vara ca 0,57 verklig förbrukning.

På min blandade körning i övrigt ligger jag på ca 0,72 liter/mil nu efter 1300 mil. Tycker det är ok så länge jag inte tänker på att den uppgivna förbrukningen är 0,54 eller nåt annat sjukt som inte går att komma i närheten av ens på lugn landsvägskörning.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
0.72L/milen låter riktigt bra med 330D och Xdrive vintertid.
Kr
205
KrilleKill
BMW 530e G30 -18
Stefan: Hur ser din förbrukning ut nu? antar du hunnit köra en hel del mil sen du skrev i den här tråden. Min var nere på 0,7-0,8 i somras men nu ligger den på runt 0,9-1,0. När jag testar blir det mest motorväg och landsväg i laglig fart eller strax under och i läget ECO PRO tills tanken är slut. Färddatorn visar tråkigt nog alltid 0,5 för lite. Däcktrycket är 2,7 fram och 3,0 bak.

Känns som man skulle köpt en 550i istället men den gick inte att få med fyrhjulsdrift.
Den har bara gått 1600mil men sista 200 milen ligger på 0,73.
Då är det två resor till fjällen samt resten blandat.
550i då är det nog svårt att komma under litern skulle jag tro.
Var i princip kö mellan sälen och björbo en sträcka på 15 mil då gick det lugnt och sakta 70-90km då drog den faktisk under halvlitern men då rörde man knappt gasen.
Kör med hacka 7 dubb 245 19 tum.
Har aldrig kört med eco pro mer än bara provat kanske skulle testa nästa resa och se om det blir någon skillnad.
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Halmstad-Puttgarden - Halmstad med köer runt köpenhamn 0,67l/mil mätt vid pumpen.

Nog går det att få ekonomi i en sexa med flera turboaggregat =)

Motala-Halmstad, snittfart 115km/h (135 på motorvägen) 0,72...
Totalt snitt på alla tankningar 0,77 och en snittfart på 86,8km/h.
Alla siffror nu runt vintertid med 18" X-ice
Jodåsåatte, ingen efficient dynamics här inte men ändå...
Kr
205
KrilleKill
BMW 530e G30 -18
Stefan: tack för svar då känns det som något är fel på min bil även om verkstaden hävdar att det är normalt. Har vanliga vinterdäck, inga dubbar. När det gäller 550i så tror jag den dragit ungefär lika mycket slm min gör nu, då jag kör väldigt lugnt i ett jämnt tempo på motorvägen. Nästan omöjligt att komma ner under 0,8 i 110 konstant fart förutom i nedförsbacke eller rejält med medvind. Min har rullat snart 4 000 mil nu.

Centrallogik: Fina siffror, även om de inte är direkt jämförbara. Hade nog förväntat mig något liknande.

Lite trött på att komma max 70 mil på en tank...
Har stuga i Sälen Tandådalen dit har jag 42 mil alltså 84 dit och hem.Tankar innan jag åker sen tankar jag hemma har aldrig tankat på vägen samt att det brukar bli 4-8 mil där uppe också.
Sist jag tankade så skulle jag kunnat kört över hundra mil
Men då var det ganska lugn körning på hemvägen.
Någon gång har den dragit något över 0,8 på vägen upp men då har det gått ganska fort.
Samt att den är ganska fullastad.
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
KrilleKill;

Hur lång tid tar det innan du har full temp på motorn?

He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

Jag har kört 4447 mil och snittat 0,68 hittils, tycker det verkar vara rätt ok, kör med släp i mellan åt och gasar mer på sommaren än vintern....
Kr
205
KrilleKill
BMW 530e G30 -18
Centrallogik: Tack för du vill hjälpa till. Körde i 15 minuter med kort sträcka i stan och sedan ut på motorvägen (nollade förbrukningen där jag kommit upp i fart) och tog sedan den här bilden

Länk

Henke77: Det är riktigt bra siffror men din bil är inte lika tung och har du x-drive på 535:an?
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Så förbrukning är "nollad" på motorvägen och sen har du hållt jämn fart? Det verkar ju väl högt med 8.8 i snitt i jämn fart med fullt driftvarm motor.
Den farten borde närmast vara i gränslandet till landsväg
Men, kollar man samtidigt på spritmonitor.de över din modell verkar det som de flesta ligger på mellan 0.8 - 1.1 i snitt. Vilket är lite förbryllande då andra x-drive modeller (530/535) ligger lägre.

Temperaturen ser i alla fall helt rätt ut.

En sak som jag funderar på men inte fått fram fakta är gällande regnsensorn.

För är den tillslagen på nyare audi så jobbar bromsarna med jämna mellanrum för att "städa" skivorna. Detta ger en ökning på förbrukning som märks. Nu har jag inte haft nöjet att gräva i fseriens elsystem ännu men det kanske finns nån tech guru här som känner till?
Om det nu är så att du har den till i normalfallet Dvs.

f11 "städar" också skivorna
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.