|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Tänkte lufta mina funderingar kring inköp av Bmw för 330-400k. Gärna nedre delen av spannet men en ny bil kan få gå på 400k. Kommer från en Audi A4 Avant-2010 som såldes då jag hade haft den 4år och suktat efter annan bil/sportigare/mindre ett tag samt att jag inte behöver åka kombi då vi nu också har en Golf V.TSI160-2010 för kombibehovet. Kan tilläggas att det finns två barn, 2 och 4år som skall åka med ibland samt att det står en 125i Cab -08 i garaget också. Dessa bilar snurrar i huvudet: Bmw 1M. -För: -M-bil, en härlig kärra. -Ovanlig, speciell bil och mest "sportbil" på min lista. -Emot: -Opraktisk coupe, 2dörrar -Kräver en "vinterbil" då det nog skulle bära mig emot att åka året runt med den. Bmw M135i RWD eller FWD (krav 5d!!) -För: -Kompakt racer med 6:a och Xdrive, sportig bil och åretruntbil i ett. -Emot: -Varken utseendet på utsidan eller kvalite/utförande på insidan imponerar helt på mig när vi pratar bil för 400k. Därför köper jag helt en lätt beg. som kommit ner i pris. Bmw 435i Gran Coupe, köpa ny från England -För: -Ny modell, riktigt snygg, vettiga utrymmen och bra grundutrustad från england, "mycket ny bil för 400k" -Emot: -Göra sig besväret att köpa i england samt att den eg. går över 400k budgeten. -Stor bil, vill ju helst ha en mindre bil. Nu får ni ta mina för och nackdelar som mina tankar, logiska eller ologiska. :-) När det gäller priserna så tycker jag det är svårt att få till något vettigt pris på de 1M jag kikat på, några privata, detta trots att bilarna knappast springer iväg. En vettig prutmån skall väl ändå finns på en bil som säljs privat för 400k. Med M135i så hade jag hoppats på att hitta någon beg. kanske en i nedre änden av mitt prisspann men tycker inte det dyker upp något vettigt. Trots att bilen funnits på marknaden snart 1½år så begärs det för nära vad jag köper en ny bil för netto om man tittar på bilar som annonseras privat och av handlare. Det är väl att jag tröttnat lite på att jag inte nått något bra resultat på att kika på 1M och M135i beg. som gjort att jag börjat kika på ny bil i england, på 435i GC så lönar sig det väl ganska bra(om vi förutsätter att priserna är identiska med coupen, mitt antagande) att köpa i england, men då blir det en bil med på sin höjd Sport Aut. och det som erbjuds som standard från england, läder, metallic m.m. Men inte illa det iof. Då jag själv fastnat lite i funderingarna tänkte jag höra om panelen har några inputs. //CB | |
|
Mm, de där funderingarna går ju väldigt mycket i linje med de jag haft den senaste tiden, så låt mig ge min input :) - 1M är för dyr, begagnad. Då är det vettigare att kolla på M3 E90 LCI - Ett alternativ du ej nämnt är M235i, från UK..? Men inga bakdörrar, sant - Att få en schysst 435GC kommer landa på en bra bit över 400k, om nu inte pundkursen faller drasiskt - En ny M135i från Sverige är fortfarande "vettigast", och kostar <400k, men visst - den är inte vacker, tyvärr.. - Det finns ett par fina TTRS på Blocket, till bra pris :) |
|
|
härliga i-landsproblem! Lätt val för "mig". 435GC. Fantastikst att få vara bland de första i Sverige/Staden/Gatan med en helt ny biltyp! Om man lägger pengarna där. 1M är ju busbil - din cab klarar det tillräckligt bra. M135i är praktiskt, förnuftig (skratt) och funkar till allt, året runt. Din WW gulf variant klarar "transportbehoven". Det du "behöver" komplettera med är ju med ngt när cabben är avställd, och ni behöver 2 bilar, med flexibilitet. Alltså 435 :) |
|
|
Sani: Tack för inputen. M235i gillar jag också skarpt, men kan inte motivera den pga, som du säger 2d.. är bara 1M som känns värt 2d besväret. Och visst är det som du säger, en 435i GC drar iväg alltför långt ifrån 400k trots Englands inköp, för man vill ju gärna ha sport. auto. Navi prof. paket kostar ju bara 10k, 19" bara 7k, ...skall man sedan kanske köpa en 435xd istället för att stordieseln håller vädret bättre än 435i och går t.o.m. bättre, så vips är man uppe på 500k... En M135iX är ju vettig, men md eventuell LCI innan året är slut så vill man ju inte beställa en av de sista pre LCI, särskilt inte när bilen säkert kommer se bättre ut med LCI?! TT RS, där går gränsen ;-) Har åkt RS3 däremot, kul kärra med vass 5:a, men modellen härstammar ju från A3 SB som kom 2004... gammal. groggyfroggy: Visst är det härliga I-landproblem att fundera på sömnlösa nätter.. :-) 435 GC är kanon, den bara halkar över budgettaket hela tiden.. Det ligger något i vad du säger om att caben gör en del av 1M jobbet, även om 50hk till i sugsexan inte hade skadat.. Att jag sneglar på 1M är delvis beroende på att jag efter Audin tänkte att skall jag lägga över 300+ på en bit igen så skall det vara en mer körglad bil än en A4 Avant, skall man ändå förlora dom surt förvärvade kronorna så kan man göra det med ett leende bakom ratten.. därför är 1M med... jaa, inte lätt det här ;-) //CB |
|
|
Ligger en 1M,BS (svart) ute för 369 med 7600 mil på mätaren. Lycka till !! |
|
| 349 papp vart det! Ännu bättre ju!! | |
|
Köp en 997 istället då |
|
|
Skorpionen: var inte meningen att reta upp någon 1M ägare med mitt inlägg bara att få lite input från andra funderande. Bilen med 7600mil tror jag du vet själv hur intressant den är jämfört med övriga 1m på marknaden. Men man kan ju inte säga annan än att någon har lagt fler roliga mil än de flesta andra 1m ägare.. M43ever: 997 har korsat mina tankar några gånger med jag tycker det är lite gamla bilar man får för min budget jämfört med annat och tycker det är ett så spretigt utbud. Samt att ims problemen känns luriga. Men säkert en härlig sportbil, borde väl prova en. |
|
|
Uppretad???? Snälla nån då! Informerade bara om en i det prisläget du önskar! Förlåt , skall inte hända igen!! Jisses , de här forumet har ju rent ballat ur! |
|
| Sorry, uppretad var nog helt fel ord... Kände bara att det finns väl ingen som köper en 7600milare när det finns 1000milare som det begärs under 400k för... Men återigen, min åsikt. Återigen, fel ordval. | |
|
Var ligger en 500- 1000 milare under 400 strecket? |
|
|
Finns en 1100milare på blocket för 399k och en 292milare på rejsa.nu för 399k. Med tanke på att jag gärna vill ha en lågmilad pärla(som du väl har) om jag skall ha en 1M så trodde jag du drev med mig när du rekommenderade en 7600mil.. :-) Men det kunde ju inte du veta.. //CB |
|
|
Ok! Jodå, min e en aw 2012 med 700 mil o aldrig vinterkörd. Den som gått 7600 kan ju vara välskött o servad , o den på rejsa kan (har) kanske levt ett hårt liv med sina mil. Vem vet förutom ägaren själv!. Hur som , köper du ett ex kommer du inte bli missnöjd! Lycka till CB |
|
|
Hur ska du använda bilen? Dagligen eller som en nöjesracer? Med tanke på att du har en kombi som tillgodoser vardags- och lastbehov och att du har en "sport-cab" så hade jag valt en bil som skiljer sig lite mer från dina andra två bilar, t.ex. en M3 eller Porsche 911, och som ger dig lite mer körkänsla och körglädje. En m135 är en förhållandevis rolig bil att köra men ändå bara en "vanlig" bil jämförelsevis. När jag satte mig i min bil efter att ha kört m135i så kändes 135 som en ganska ordinär bil i efterhand och då insåg jag att istället för att söka kompromisser är det bättre att ha en bil som är anpassad efter ändamålet. En familjebil ska vara bekväm, stor och trygg (inte stötig, snabb och ändå osportig) och en nöjesbil ska ge körglädje, körkänsla och prestanda. 996turbo |
|
Verdi |
Varför inte en 235i? Lika fulsnygg som 1M men modernare. |
|
SotaM: Den skall användas dagligen. Det är väl bara 1M som jag i så fall skulle ställa av till vintern, men då behöver jag en 4:e bil, och det börjar kännas som en orimligt stor/onödig/dyr bilpark i min värld. Kombin användas av sambon under veckodagarna för att åka till & från jobbet och att lämna på dagis. Jag börjar väl mer och mer inse att så länge jag vill ha kvar min cab, vilket jag vill, så kanske jag får närma mig 4d "vanlig" bil för att fixa vardagen. En M3 4d skulle ju fixa det lika bra som en M135i, fast mer åt sportbilshållet. Problemet i det är väl till en stor del graden av kompromissande i bilen vi pratar om.. Verdi: Jag kan bara i min värld motivera 1M som 2d bil. M235i får ge vika för det praktiska i en M135i. Men visst är M235i modernare. Jag skall säga att under trådens gång börjar jag väga in en 3-serie (touring) bland alternativen. Delvis det praktiska och att jag nog kommit fram till att 435 GC får strykas från listan för att den helt enkelt blir för dyr.. |
|
|
Vänta på nya 2 serien! Snygg som fan! |
|
|
Hur ser det ut att importera en 1M från ex vis Tyskland då? Jag tror iofs inte att det är en lösning, det är nog sämre t.o.m. men kolla mobile.de om det skulle vara intressant. Jag hade nog gått på en M3 E90 LCI som någon nämnde. Härlig bil! 1M Coupé är också fantastisk men M3 E90 LCI är en mix av alla bilar du nämner tycker jag. Viktigast är att det är en M-bil ;-) "BMW, probably the best car maker in the world.." |
|
|
1M i tyskland ligger på ungefär motsvarande svenska priser vad jag har sett, så man kan likaväl köpa dom här. M3 E90 LCI är en bra mix, men jag vill köpa mig en bil som är 2011 eller nyare och då finns det få M3 E90, samt att de som finns ligger en bit över 400k om de har låga mil och rimlig utrustning. Sedan vet jag inte hur mycket dyrare en M3 är försäkring. Jämfört med övriga bilar jag funderar på. Jag inbillar mig att den kostar en hel del mer, sant?! (1m kanske inte är direkt billig heller?!) Det gäller väl övriga kostnader också såsom skatt på runt 3k, och servicen kan jag tänka mig att den kostar den också. Men det är väl så, en M-bil kostar att driva runt :-) |
|
|
Jag som precis har importerat en kan meddela att man hittar jättefina E92/E93 från 2011 och senare i spannet 350-400k i Tyskland. Kanske inte M3 men jag hade tagit en av de större "vanliga" motorerna istället och sparat på service och försäkring. (Som synes i min profil blev det en 330d men så har jag inga överdrivet sportiga ambitioner heller.) Wilhelm Svenselius |
|
|
Tack för tipset Wilhelm. Det är dock nästan bara M3 E90 LCI som är intressant av E9X modellerna. Mest beroende på att när jag köpte bilen jag sålde i höstas, en Audi från 2010 som köptes ny, då kikade jag på E91 också(Borde köpt en 1-2år gammal E91 335i om jag skall vara efterklok) så om jag skall köpa en 3-serie nu så vill jag ha F30/F31, eller 4-serie om de inte hade varit så dyra.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.