|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag själv skrev: "Jag tycker att jag borde ha tillgång till vanlig även om den inte kan mäta avståndet till framförvarande bil." Idag var det åter snö och slask, och efter dryga 2 mil slog farthållaren ifrån och gick inte att aktivera igen. Dock provade jag denna gång att avaktivera den aktiva delen genom att hålla en av avståndsknapparna intryckt och se - efter det funkade den vanliga farthållaren :) Tack för tipset KrilleKill som satte mig på spåret, det löste en av mina stora invändningar :) |
|
| Kul att höra jsn, tack för du rapportera tillbaka. Hade aldrig den typen av problem med att den aktiva farthållaren stängde av på min F31 och har inte hunnit köra så mycket i dåligt väder med vår nya F11 ännu. | |
|
Har endast kört hem från BMW i Tyskland när vi köpte F11'an, och visst det kräver att man byter fil ganska tidligt (avstånd: två streck). Tänk på att bilen räknar i sekunder och inte i meter, vilket betyder att när du kör 180 km/t i Tyskland i högra filen och kommer ikapp en lastbil, så ska man verkligen gå ut i vänsterfilen tidligt. Använd blinkers, så vet den att du tänker byta fil (och man ska iövrigt blinka vid filbyte:)) Jag avaktiverade farthållaren när jag närmade mig en bil som höll på att köra om en lastbil, men nästan var färdig, för att slippa att bilen bromsade ner till 110 km/t, när jag körde 130 km/t. När bilen bytte bil, aktiverade jag farthållaren igen. Jag tycker den är ganska tuff, och inte minst säkert. Man börjar plötsligt tänka på hur långt avstånd det behövs... :) |
|
|
Pratade med fin far, även har aldrig varit med om att farthållaren inte fungerar på grund av snö eller dimma. Är E60:s aktiva farthållare mer skyddad än F10? Narvselius: Intressant det där med blinkers, det ska prövas:). jsn: Ska pröva ditt knep och se om det är lika på E60. Privatköp förklarar mycket. Du kan pröva att låta bilen komma ner till noll i köer, om du stått för länge räcker det med att dutta på gasen så tar farthållaren över igen. Ett utmärkt avslappnade sätt att köra i köer. Mvh Stephan |
|
|
På E60/61 var sensorn ett glasöga som har värme och även spolning med spolarvätska!! På F10/11 är den skyddat bakom en plastbit utan värme. Sämre vinter funktion, men mycket bättre hållbarhet. Det är ganska vanligt att sensorn går sönder på E60/61 pga stenskott. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.