AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.917

Aktiv farthållare - hur koppla ur den aktiva delen? 535d -14

Sida 1 av 2
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Har aktiv farthållare på bilen, och undrar hur jag kopplar ur den aktiva delen av denna funktion? Dels passar inte den aktiva delen in vid viss körning men jag vill ändå kunna använda själva farthållaren. Dels stänger bilen själv av farthållaren rätt som det är vid kraftigt regn eller vanligt snöslask, men jag vill kuna fortsätta använda själva farthållaren även om den aktiva delen inte är tillgängligt just nu.
Kr
205
KrilleKill
BMW 530e G30 -18
Håll inne en av knapparna som du justerar avståndet med så stängs funktionen av. Men du kanske menar stänga den permanent?
Sv
12
Sven Tomas
530xd sedan 2014
Plockade ut min i december tog ca 2 mån innan man visste hur allt fungerade tycker i princip att man borde få någon timmas utbilning av säljarna när man köper ny bil allt är ej heller komplett beskrivet i instruktionsboken
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Tack KrilleKill för svaret? Vet du om det funkar även när farthållaren vägra koppla i sig över huvud taget pga slask eller kraftigt regn? När jag klickar på reset så säger displayen att det inte går att aktivera farthållaren... :(
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Skall naturligtvis vara Tack KrilleKill för svaret!
Kr
205
KrilleKill
BMW 530e G30 -18
Har aldrig varit med om att den vägrar koppla in sig vid regn, däremot att den kopplar ur sig om något av hjulen tillfälligt tappar greppet vid t ex halt väglag. Kan därför inte svara på din fråga. Händer det dig ofta så är det nog något fel. En gång har den klagat på att radarn inte kunde aktiveras, men då var bilen i stort behov av en tvätt :).
Senaste veckan har min kopplat ur vid dimma och vid ett kraftigt snöfall. Rätt naturligt när sikten är begränsad och det kom ju upp en tydlig varning på skärmen och i HUD.

/Anders
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Provade hålla en av avståndsknapparna intryckt och det fungerade mycket bra - tack för tipset. :)

Ja, det är det som är problemet vid kraftigt regn eller slask - det går inte at koppla in den vanliga farthållaren öht :( När man klickar på reset så säger bilen att det för tillfället inte går att aktivera farthållaren. Klickar man på stäng av farthållare följt av sätt på farthållare så får man samma meddelande. Vid kraftigt regn så kan farthållaren gå igång igen efter 10 minuter eller så, vid slask så ville den inte igång alls förrän bilen stått i varmgarage. Har hänt kanske två gånger vid slask och kanske 3-4 gånger vid regn.

Jag tycker att jag borde ha tillgång till vanlig även om den inte kan mäta avståndet till framförvarande bil.
Testa att koppla ur kontakten till sensorn i fronten så kanske systemet beter sig som en vanlig farthållare med lite tur.
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
jsn: Jag är lite nyfiken på vilken typ av körning du utför då du tycker att den aktiva farthållaren ej passar att ha igång.

Du kan ju alltid bestämma själv med gaspedalen om du vill "over-ride":a strypning av "gas".

Vänligen Näckrosen.

I rather go ponding
jsn: Märkligt, jag har inte upplevt någon gång att farthållaren inte fungerar, utom den gången min far körde in i en snödriva och fick radarn att släppa från sitt fäste. I det läget fungerade den inte alls. Så jag tror inte det är möjligt att koppla ur den aktivadelen. Då fick vi även reda på att den enda verkstaden i Stockholm som kan kalibrera aktiv farthållare är Solna.

Det är nog läge att få farthållaren kontrollerad i och med att den verkar strula för dig, kanske behövs någon uppdatering av programvara.

De gånger det inte fungerar med vanlig farthållare (i köer) fungerar det att köra med aktiv farthållare. Men att det skulle finnas tillfällen där det är tvärtom förstår jag inte. Då måste avståndet till framförvarande var olagligt kort.

Måste fråga, vem har du köpt bilen av i och med att du inte verka ha fått någon information om bilens funktioner?

Mvh Stephan
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Tre gånger har jag råkat ut för att radardomen blivit igenkleggad av blötsnö så att den aktiva farthållaren har koppat ur sig.

Tråkigt att det inte finns någon form av uppvärmning och tining av den relativt tunna snöhinna som blockerade mikrovågorna. Och det räckte inte med att bara stanna bilen och torka bort. Man blev tvungen att stanna motorn också för att nollställa systemet.

Personligen använder jag denna radarfunktion mycket och är den detalj jag värderar högst bland de tillval jag gjorde.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Har också erfarit att den slås av; båda gångerna var det slask som satte sig framför sensorn. Tyvärr måste man stanna, stänga av och starta bilen igen för att den skall aktiveras. Trist att man inte kan ominitiera via iDrive exempelvis.

En gång slog den från personigenkänningsfunktionen vid kraftig dimma. Lite irriterande att nära så dimman försvann var jag tvungen att köra in vid sidan, stänga av, starta igen och köra iväg för att så starta systemet igen.

I övrigt håller jag med näckrosen. Fantastisk funktion!

----
BMW CS/SC #6212
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Waterlily skrev: "jsn: Jag är lite nyfiken på vilken typ av körning du utför då du tycker att den aktiva farthållaren ej passar att ha igång.

Du kan ju alltid bestämma själv med gaspedalen om du vill "over-ride":a strypning av "gas".

Vänligen Näckrosen."
Jag kör mestadels motorväg mellan Uppsala och Kista, samt tvärsöver landet några gånger om året. Jag kör med avståndsmätaren på två duttar. Jag förstår att det egentligen inte går att lösa programmeringsmässigt, men det jag inte fullt ut uppskattar med en aktiva farthållaren är
* Den använder inte dragspelet tillräckligt mycket. Kommer jag ikapp en långsammare bil så vill den gärna bromsa (inte bara motorbromsa) i god tid, den tillåter inte att avståndet till bilen framför krymper under ett väl tilltaget minimiavstånd under inbromsningstiden.
* Jag behöver gå över i vänsterfil väldigt tidigt när jag kommer ikapp långsammare bilar för att bilen inte skall börja sakta farten. Om jag ligger i 110 eller 120 på farthållaren och kommer ikapp en lastbil så börjar min bil bromsa någon halvsekund efter att symbolen som visar att jag har en bil framför mig har tänts.
* Om jag ligger på två duttar i en kö som går i 80-100 km/h så är lyckan till bilen framför så stor att bilar i högerfilen hela tiden svänger ut framför mig vilket bromsar min körning och gör den mer jojo-aktig.
* Farthållaren reagerar alldeles för sent på att bilen framför går över i högerfil innan min bil börjar accelerera.
* När bilen framför accelererar iväg snabbt och hårt gör min bil samma sak, den utnyttjar inte dragspelet åt detta håll heller.
* När bilen framför håller på med jojo-körning (hård acceleration förljat av inbromsning) så gör min bil det också

Jag skall även säga att det är intensiv trafik, ffa mellan Kista och Arlanda, och då försöker jag få ett flyt i min körning så att jag är i vägen så llite som möjligt och försöker påverka andras körning så lite som möjligt. Därför påbörjar jag tex en omkörning redan när jag ser att bilen framför börjar fundera på att gå in i högerfil, eller om jag kommer ikapp en långsammare bil men håller på att bli omkörd så håller jag samma fart tills jag blir omkörd och då byter fil, etc. Den stödjer inte planerad körning där man ser långt fram i trafiken. Jag försöker få en mjuk och jämn körning trots omgivningen och där hjälper inte denna farthållare till.

Jag är medveten om att jag kan hålla gasen intryckt för att hålla samma fart, men då försvinner liksom nyttan med den aktiva farthållaren i mina ögon...

Dock fungerar den aktiva farthållaren ypperligt i långsammare köer, typ 5-50km/h, eller en snabb kö på många bilar som kör om samma långsamma fordon - då kopplar jag ur farthållaren tills jag har kommit ner i rätt hastighet och sedan kopplar jag in den igen så får den hålla lagom avstånd till framförvarande.
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Stephan735i skrev "Måste fråga, vem har du köpt bilen av i och med att du inte verka ha fått någon information om bilens funktioner?"
Jag köpte den privat :)
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Lite kommentarer.

Väldigt tråkigt att du inte fått bättre vägledning hur systemet fungerar; kan förstå din frustration.

* "dragspelet" hänger på vilket avstånd du ställt in. Vid fyra "balkar" så kan den bromsa in betydligt tidigare än vad man själv gjort för ex långsamma lastbilar. Väljer du en eller två balkar (motsv 3-4 sek) så slipper du det mesta av denna effekt.
* Du kan ligga kvar i höger fil (dvs bakom det långsammare fordonet) utan att farten dras ned, tricket är att använda vänsterblinkern. Gör du det väntar systemet med att bromsa eftersom det förväntas att du byter fil. Om du inte byter fil, går systemet in i gen och bromsar din bil. Det är en teknik som tar ett tag att utveckla, men hav tålamod! Det är det värt...
Det löser dessutom problemet du nämner med att "farthållaren reagerar alldeles för sent"

----
BMW CS/SC #6212
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Tack för tipsen Narvselius, får ut och öva på att blinka... :)
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Man måste träna på att använda ACC stop & Go. Man får absolut inte döma ut det tidigt. Jag hör ibland så att jag tillfälligt stänger av det för att falla in i högerfilen bakom någon och väljer resume när min fart passar bilen framför. Det gör att den inte tokgasar förrän jag åter väljer att gå ut i vänster (typisk situation är nät jag ska släppa förbi någon).

Vänsterblinkers ska man också lära sig använda så som nämndes ovan. Bilen verkar börjar titta snett framåt vänster i stället för rakt fram.

Antalet streck i avståndet ändrar också beteendet. Upplever att min F31 håller längre avstånd sedan uppdateringen i januari och jag kör numera ibland med bara ett streck.

Farthållaren är fantastisk, men inget för den oerfarne.
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
..."jag kör ibland"... Ska det stå.
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
I min brux-anvisning för min bil står ingen omnämt om att den adaptiva farthållaren har olika beteende beroende på om man har blinkers på eller av.

Jag kommer givetvis framgent att prova om jag kan uppleva denna skillnad.

Intressant synpunkt i alla fall.

Vänligen Näckrosen.

I rather go ponding
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Waterlily - nä, det står inte ett jota om detta!

Jag lärde mig det i samband med lanseringen av förra 5:an då det i tyska auto, motor und sport stod en hel massa hur den fungerade - och naturligtvis var tyskarna igång med tester och poäng inom olika delmoment som de är så bra på... Skulle ha skannat in det, inser jag nu, och distribuerat.

----
BMW CS/SC #6212
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.