AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
5.640

Rätt pris på nyare beg. BMW

Sida 1 av 2
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Startar en ny tråd där beg.pris på olika modeller kan tas upp.

Jag spanar själv efter en bättre beg. f20, f30, f31 och har följt till-salu-bilar en längre tid.
Känns som att det är trögt att sälja just nu. Finns många nyare beg. som ligger på blocket i flera månader utan att bli sålda.

118d med sportline o automat såldes för 195 tidigare.
318d sedan med sportline o automat såldes för 220.
Båda dessa 12:or med ca 3000 mil på mätaren.
Är detta rätt priser tro?
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Fortfarande många f20, f30, f31 på blocket som inte verkar bli sålda.
Någon här som nyss köpt en sådan eller funderar på det?
Tycker personligen att E90/E91 LCI är snyggare och fortfarande minst lika fräscha om inte fräschare än F30/F31. Speciellt om E90/E91 är faceliftat och har M-paket. BMW har verkligen sparat på exteriören till faceliften av F30/F31.

F20 passar verkligen inte alla utseendemässigt och är nog mer svårsåld än F30/F31. Men det kommer en facelift på F20 inom 1-2 år och den ska få samma front som 2-Serien.

Hade lätt köpt en välutrustad E90/E91 LCI (facelift). Mindre pengar, mer utrustning, beprövad kaross och lättare att sälja för det rör sig om mindre pengar.
Tänk på att inte vänta för länge med att köpa bil. Januari och februari är dom sämsta månaderna att sälja bil på. Men redan i Mars när solen kommer fram och temperaturerna rör sig mot 10+ så börjar känslorna vakna och alla ska ha ny bil.

Så hittar du något som är intressant ska du försöka slå till snart.
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Ja jag gillar e90/91 men f30/31 är ju modernare i mkt.
Men visst det skiljer mkt i pris. Ca 100 000:- på en årsmodell och generation. Frågan om f30/31 är värd den skillnaden.
Den senaste generationen lär ju sjunka en hel del i pris i takt med att det kommer ut fler beg. närmsta tiden. Men föregående generation sjunker ju också.
Svårt val.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
E9X var och är en trevlig bil, speciellt facelift.

Men jag ser inte något förutom priset som jag tycker är bättre men E9X än F3X. Hur man kan tycka den snart 9 år gamla E9X är fräschare än 2 år gamla F3X förstår jag inte. Men billigare är E9X, utan tvekan.

W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Jag är böjd att hålla med More, jag ser inte mycket som lockar mig att uppgradera från E93 till F93, snarare tvärtom.

Exteriört är de väl likvärdiga, om något ser E93 mer tidlös ut, men jag har en stark preferens för E9X-bilarnas interiör. Känns som om plastigheten gick upp en hel del där.

Skulle jag köpa beg 3-serie nu så skulle jag fortfarande satsa på en fräsch E9X LCI ur sista årsmodellerna än någon F3X.

Wilhelm Svenselius
Intressant hur man kan tycka att en E91 M-sport känns fräschare än en F31. Men det var ungefär samma visa 2005 när E90 modellen kom...för den som orkar leta gamla inlägg blir det lite "history repeating" av att läsa ovan inlägg :-D
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Kristoffer_L: Menar du att anhängare av de gamla modellerna skulle ha lite av en förälskelse i deras utseende...? I BMW-sammanhang? Aaaaldrig :D

(P.S. E38/E39 är fortfarande snyggare än allt som kom efter. D.S.)

Wilhelm Svenselius
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag hade en E90 i drygt sex år och den var jättebra på alla sätt och vis, men F30 är i alla väsentliga avseenden bättre. Hur man kan föredra E90 (förutom pga lägre pris) är obegripligt.
Nu tycker jag nog inte att E91 känns fräschare än F31 men exteriört måste jag hålla med More. Parkerade min 325 bredvid en nästan likadan F31 för ett tag sedan och blev förvånad över vad lika dom är när man ser dom "live" sida vid sida. Lite trist att den nya inte ser mer ny ut...
No
5.161
Nockenwelle
Varför ska en bil se ny ut? Det är väl bättre att den är snygg i så fall? Det kan den ju vara oavsett om den är gammal eller ny.
Ok, jag omformulerar mig lite då... Det är trist att det inte syns mer tydligt att det rör sig om en ny modell. F31 ser mer ut som en facelift på faceliften. Det brukar vara större utseendemässig skillnad i BMW´s modellbyten.
No
5.161
Nockenwelle
Ok, ja man kan ju se det på flera sätt. För egen del ser jag det som att jag köper en nyare modell främst för att den har förbättringar av olika slag inom områden som motor, vägegenskaper, komfort och så vidare.
Jag kan verkligen inte förstå den ofta framförda uppfattningen på detta forum att det är så önskvärt med LCI i stället för icke-LCI, t ex när det gäller E9X. Skillnaden mellan att köra en E9X pre-LCI och E9X-LCI är ju mikroskopisk jämfört med skillnaden mellan E9X-LCI och F3X.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det är väl en 3-serie tradition att inte direkt revolutionera utseendet utan mer förfina det varannan gång.

Se bild: Länk

E30, E46 och F30 är ju alla mindre steg utssendemässigt. Nu i denna bild valde man E90 facelift och fast de andra modellerna ser t att vara prefacelift, iaf E46, så då blir ju steget stort där emellan.

F30/F31 är en fin bil men det saknas detaljer för att få den att kännas annorlunda på sitt sätt. Det första som jag blev besviken på var strålkastarna och bakljusen. Här kunde man göra mycket mer men valde att spara godbitarna till faceliften, som vanligt. Bara en sån sak som strålkastare och bakljus gör A och O. Sen hade jag velat ha mer linjer i karossen, en aggressivare huv och baklucka. Interiören hade kunnat vara mindre plastig.

Jag tror att faceliften kommer vara massiv med tanke på hur viktig 3-Serien är och hur galen nya C-Klass blev.

Därför skulle jag köpa en faceliftat E90/E91 för 100-150 000 kr mindre och vänta till faceliften av F30/F31.
Förmodligen förlorar man mycket mindre pengar på en E90/E91 och når till en större köpgrupp när man ska sälja då det rör sig om mindre pengar när det är dags att sälja.
No
5.161
Nockenwelle
Som tur är More (som tydligen vill sälja just en E90 enligt vad som skrivits i en annan tråd) så lägger många större vikt vid andra egenskaper än utseendet på bilen. Om det bara vore karossutseendet som skiljde BMW från andra bilar skulle jag inte för ett ögonblick överväga att köpa BMW. Dels för att det finns enormt mycket viktigare egenskaper hos en bil, dels för att ingen BMW (utom ovanliga BMW som t ex M1) har en särskilt märkvärdig exteriördesign.
När det gäller plastigheten i interiören så är E90 och F30 likvärdiga. Vissa delar är plastigare på E90, medan andra delar är plastigare på F30, men ingen av dem är särskilt plastig.
Klart du förlorar mer pengar på att köpa en E90 idag, jämfört med att köpa F30. En en bil som är billigare inköp binder mindre kapital och har mindre värdeminskning. Det beror inte på F30 vs E90, utan på att billigare bilar nästan alltid har lägre värdeminskning.
No
5.161
Nockenwelle
Råkade skriva "Klart du förlorar mer pengar på att köpa en E90 idag". Det skulle vara "Klart du förlorar mindre pengar på att köpa en begagnad E90 idag"
Ta åt dig så mycket bara för att du har en F30. Alla har rätt till sin åsikt. Läs gärna lite på bimmerpost.com, där ser du vad en stor skara människor tycker och jag delar samma mening. Jag har valt att gå in på en fjärde E90 av en anledning istället för F30. Varför tror du att BMW Sverige skickade kampanjer på bilen så snabbt?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
More, när E90 kom som facelift var det också ordentliga kampanjer, man fick både comfort och dynamic för halva priset och handlarna gav fina rabatter.
2009 när det kom var det finanskris i klass med den 1929 så det förstår man.
Jag vill inte trampa någon på tårna men jag måste få yttra min åsikt. Det jag och inläggen ovan försöker förmedla är att E90/E91 LCI är så pass fräsch än idag att F30/F31 inte lockar för att det inte levererar tillräckligt med "nytt".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.