|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag vet inte om detta är postat tidigare, men BMW har gått ut med information att ConnectedDrive "butiken" kommer att öppnas under Q2. Bilar utrustade med ConnectedDrive kommer kunna köpa till tjänster som tidigare bara var tillgängliga vid nybilsköp. Jag antar att tjänster som Concierge Service, Internet, kartuppdateringar och andra liknande tjänster kommer kunna köpas direkt i butiken. Butiken öppnar någon gång under Q2. Kul grepp. Det som känns mest akut är en Spotify-klient... | |
|
Ja, det ska bli intressant att se vad man kan köpa till! Och till vilka pengar... ---- BMW CS/SC #6212 |
|
| Det är ju upp till Spotify om dom vill göra en app som är anpassad för BMW eller ej. Det kan dom göra redan idag under BMW Apps-konceptet och det behövs ingen butik för det. Under tiden så kör jag Deezer i bilen. | |
|
Med risk för att verka bakåtsträvande har jag inte riktigt förstått varför man vill ha "appar" i bilen. Jag har också ConnectedDrive, eller åtminstone någon variant av det från 2011 som bara verkar funka i Tyskland. Men... för mig är en bil något som jag tänker äga i åtminstone 3-5 år och som har en total användbar livslängd på minst 20 år. CIC:n i min E93 2011 är inte slö, men en modern smartphone är mycket snabbare och har ett enormt utbud av appar. Jämfört med en telefon från 2020 kommer CIC:n att se fullständigt antik ut, typ som MkII-naven i en E39 '99 gör idag. När det nu går utmärkt att strömma ljud och bild från en smartphone via Bluetooth/WiFi (även om biltillverkarna inte verkar utnyttja detta fullt ut), varför inte behålla apparna där de hör hemma och låta bilen göra vad den är bra på? Wilhelm Svenselius |
|
| W2K: Utvecklingen går snabbt nu, du kan inte jämföra systemen som fanns för 4-5 år sedan, och ConnectedDrive i Sverige kommer egentligen att fungera från och med i år (på riktigt). Men visst är livslängden på dessa system knappast lika lång som på själva bilen, men med tanke på hur snabbt detta område utvecklas så är det väl bra att dessa system inte känns inaktuella redan efter 6 - 12 månader? Att nya funktioner som numer lanseras löpande är tillgängliga för fler kan väl knappast vara dåligt? | |
|
acey: Det är precis därför att utvecklingen går så fort, och vi inte vill att våra nya fina leksaker (i bilen) ska kännas gamla efter bara något år, som jag tycker att man i bilen bör fokusera på det som inte åldras så fort (bildskärm, högtalare, GPS) och låta "hjärnan" vara en smartphone som kan ersättas och uppgraderas enkelt... Wilhelm Svenselius |
|
|
Lånar tråden. Hur har det gått med connecteddrive store? Det verkar inte som att det är uppe ännu för den svenska marknaden? Eller har jag fel? //Adel |
|
| Ej i Sverige, Tyskland, Luxemburg, Belgien och ev Nederländerna (?) har den och den ska öpnna i USA under våren. | |
|
Tråkigt dock att vi som betalat extra för 'Internet' i bilen ändå bara har 2G och det med dålig mottagning pga undermålig antennlösning. När alla bilar har eget internet med 4G-uppkoppling kommer en App Store att bli kul på riktigt. Och även realtidstjänster vi inte riktigt kan tänka oss idag. Spotify är bara toppen på isberget. Ha inte för stora förhoppningar på utbudet i ConnectedDrive Store under 2015 bara. Inte mycket användbart eller prisvärt där ... ännu. |
|
|
Om du vill använda ConnectedDrive store måste Ni registrera sin bil på den tyska sidan av connetceddrive. Allt fungerar som det ska, kan du köpa RTTI, internet och andra tjänster, som i Sverige är fortfarande inte tillgängliga och det är inte känt när de kommer att fungera. |
|
| Testade att regga på tyska sidan, men nu säger bilen att den inte har internetuppkoppling. Någon som har gjort detta framgångsrikt? | |
| Jag blir bara vidareskickad till svenska sidan när jag försöker logga in där. | |
| AdamN: Jag blir också omdirigerad till den svenska sajten när jag försöker logga in på den tyska. Har du några tips att ge? | |
|
För att logga in på den tyska sidan ConnectedDrive Store måste du avregistrera bilen från den svenska ConnectedDrive portalen. När du har köpt intressant alternativ Du kan sedan återvända till och registrera sig på ConnectedDrive Sverige. Jag testar inte internet från ConnestedDrive Store. Köpte bara RTTI och den fungerar perfekt. |
|
| Problemet för mig är att jag inte kommer åt store pga inget internet :) | |
|
Om ni importerat bil från Tyskland som har rätt konfig är det bara att kontakta BMW Sverige för en omregistrering. Jag gjorde det (min bil är ju köpt i UK) och det gick relativt snabbt; ca 2 veckor. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
| Hej Lus, Du kan köpa alla tjänster via Internet hemma på ConnectedDrive store på tyska portalen, behöver du inte göra det från bilen. Jag har inte heller internettjänst från Connecteddrive store på bilen . | |
|
Hej AdamN, Jag har nu reggt mig på tyska sidan och reggat mitt fordon med kod. Dock verksr länkarna under status, exempe remote service funka. Det enda som funkar är introduktionsvideo. Kanske behöver vänta ett tag innan det blir tillgänligt?? Annat som kan vara fel? |
|
|
Hej AdamN, Jag har nu reggt mig på tyska sidan och reggat mitt fordon med kod. Dock verksr länkarna under status, exempe remote service funka. Det enda som funkar är introduktionsvideo. Kanske behöver vänta ett tag innan det blir tillgänligt?? Annat som kan vara fel? |
|
|
Jag vet inte varför på dig Connecteddrive.de inte fungerar. Fungerar det på den svenska sidan ConnectedDrive ? |
|
| Nu fungerar det! Krävdes ett utlogg och att logga in pånytt så kom valen upp. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.